رییس مرکز ملی خشکسالی خبر داد

افزایش ۱.۳ درجه‌ای دما در ایران/اهواز گرمترین شهر کشور

    کد خبر :333500

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: ایران در ۱۰ ماه گذشته نسبت به شاخص‌های بلندمدت، بیش از یک درجه افزایش دما داشته است. همچنین در این بازه اهواز با ثبت دمای ۵۳ درجه سانتیگراد به عنوان گرمترین شهر معرفی می‌شود.

صادق ضیاییان در گفت‌وگو با ایسنا به وضعیت دمایی کشور طی ۱۰ ماه گذشته اشاره و اظهار کرد: از اول مهرماه سال ۱۳۹۶ (ابتدای سال زراعی) تا پایان تیرماه سال ۱۳۹۷ دمای کشور ۱.۳ درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت افزایش یافته است همچنین با توجه به بررسی گزارشات دمایی، کلیه استان‌ها در این بازه زمانی افزایش دما را تجربه کرده‌اند.

وی تاکید کرد: در بازه ۱۰ ماهه گذشته، بیشترین افزایش دما برای استان‌های آذربایجان غربی و زنجان بود که به ترتیب ۲.۲ درجه سلسیوس و ۲ درجه سلسیوس نسبت به میانگین دمای بلندمدت خودگرم‌تر بودند. افزون براین در همین بازه زمانی ( از اول مهر تا آخر تیرماه) استان تهران ۱.۵ درجه سلسیوس افزایش دما نسبت به بلندمدت داشت.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در مورد شرایط دمای کشور در تیرماه سال جاری کل کشور با بیان اینکه ایران در ماه گذشته نسبت به میانگین بلندمدت این ماه، ۱.۲ درجه سلسیوس افزایش دما را تجربه کرد، گفت: در ماه گذشته در استان‌های گلستان و البرز به ترتیب با ۳.۷ درجه سلسیوس و ۳.۶ درجه سلسیوس افزایش دما بیشترین نوسان دمایی نسبت به بلندمدت این استان‌ها ثبت شده است.
افزایش دمای تهران در ماه گذشته

ضیاییان همچنین با اشاره به شرایط دمایی تهران و با بیان اینکه دمای پایتخت در تیرماه سال جاری ۲.۲ درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت بیشتر بوده است، اظهارکرد: این میزان افزایش دما تقریبا زیاد است. البته باید تاکید کرد که تقریبا همه استان‌ها در تیرماه سال جاری نسبت به بلندمدت افزایش دما را تجربه کردند به استثنای استان یزد که نسبت به متوسط بلندمدت خود، یک دهم درجه سلسیوس کاهش دما داشت.
ایران در روند افزایش دما قرار دارد

این کارشناس سازمان هواشناسی در پاسخ به پرسشی در مورد دلایل افزایش دمای تهران و بقیه استان‌های کشور در اولین ماه تابستان امسال اظهار کرد: در کشور ما معمولا روند افزایش دما و گرم شدن وجود دارد که مهم‌ترین دلیل آن تغییر اقلیم و گرمایش جهانی است، اما عوامل سینوپتیکی از جمله تمایل فشارهای جنب حاره‌ای به عرض‌های بالاتر جو نیز در این موضوع تاثیرگذار است.
دمای بالای ۵۰ درجه ۱۱۱ بار در نقاط مختلف کشور تجربه شد

وی همچنین در مورد بالاترین دمای ثبت‌شده در کشور از ابتدای سال زراعی جاری تا پایان تیرماه، با تاکید بر اینکه اهواز رکورد گرما را زده است، تصریح کرد: دژگاه دهرم در استان فارس با ۵۲.۶ درجه سانتیگراد و اهواز با ۵۳ درجه سلسیوس، بالاترین دمای ثبت شده در کشور را از اول سال زراعی تا پایان تیرماه دارند. دمای بالای ۵۰ درجه ۱۱۱ بار در نقاط مختلف کشور به ویژه استان خوزستان تجربه شده است همچنین استان‌های ایلام، هرمزگان، بوشهر، فارس و سیستان و بلوچستان نیز دمای ۵۰ درجه را در نقاط مختلف ثبت کرده‌اند، اما گرم‌ترین دمای ثبت شده برای اهواز – مرکز استان خوزستان – بوده است.
ایران نسبت به بلندمدت ۲۶ درصد کمبود بارش دارد

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی در بخش دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه از ابتدای مهر ماه ۹۶ (اول سال زراعی) تا آخر تیرماه سال ۹۷، کل کشور ۱۶۴.۷ میلی‌متر بارش دریافت کرد، گفت: از آنجا که میانگین بارش بلندمدت کشور در این بازه زمانی ۲۲۵ میلی‌متر است نسبت به بلندمدت ۲۶.۸ درصد کمبود بارش داریم همچنین با توجه به میزان بارش سال گذشته که ۲۱۰.۴ میلی‌متر بوده، امسال نسبت به سال قبل ۲۱.۷ درصد کمبود بارش را تجربه کردیم.

ضیاییان با اشاره به وضعیت بارش‌های دریافتی استان تهران طی ۱۰ ماه گذشته اظهار کرد: از اول مهرماه ۹۶ تا پایان تیرماه ۹۷، استان تهران ۲۲۰ میلی‌متر بارش دریافت کرد که با توجه به بارش ۲۵۴ میلی‌متری تهران در مقیاس بلندمدت این استان کمبود بارشی معادل ۱۳ درصد دارد. افزون بر این بارندگی ثبت شده تهران در سال گذشته ۲۹۵ میلی‌متر بود بنابراین این استان امسال نسبت به سال قبل ۲۵ درصد کمبود بارش داشته است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت بارشی کشور در ماه گذشته، تصریح کرد: بارش‌های تیرماه قابل توجه نبود و میانگین بارش کشور حدود نیم میلی‌متر ثبت و گزارش شد. اگرچه به طور معمول بارش‌های فصل تابستان ناچیز است اما در تیرماه سال قبل متوسط بارش کشور ۲.۶ میلی‌متر و در بازه بلندمدت ۳.۷ میلی‌متر بود.

ضیاییان در پایان در مورد وضعیت بارشی استان تهران در ماه گذشته گفت: تهران در تیرماه سال ۱۳۹۷ هیچ بارشی دریافت نکرد این در حالیست که بارش سال گذشته این استان ۶.۴ میلی‌متر و بارش بلندمدت ۱۲.۹ میلی‌متر بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید