بازگشت دوباره کابوس سفید به تهران

    کد خبر :329533

مگس سفید، سفید بالک، عسلک یا هرآنچه که شما بنامیدش چند سالی است که روزهای گرم تابستان را برای تهرانی‌ها غیرقابل تحمل می‌کند. در روزهای اولی که این حشرات در آسمان شهر پدیدار شدند برخی فکر می‌کردند غبار است.

برخی دیگر این حشره را به‌دلیل رنگ زیبایش موجودی زیبا می‌دانستند. اما با گذشت زمان شهروندان ‌متوجه شدند که این حشره به رنگ زرد علاقه دارد یا برچسب‌های زردرنگی که روی درختان توت نصب شده‌اند به چه کار می‌آیند. اگرچه این امر از لحاظ علمی هنوز ثابت نشده است اما برچسب‌های زرد رنگ و حتی خودروهایی که رنگ زرد دارند توانایی بالایی در جذب حشرات و به‌خصوص سفیدبالک‌ها دارند.

اگرچه تمام شهروندان تهران در شمال و جنوب شهر با مشکلات مربوط به سفیدبالک‌ها درگیر بوده‌اند اما به نظر می‌رسد درختانی چون توت یا زیتون میزبان اصلی این حشرات هستند. در نتیجه در مناطقی که درختانی از این نوع وجود دارند تعداد سفیدبالک‌ها نیز بیشتر است. آمار موجود از سال‌های گذشته نیز نشان می‌دهد که به‌عنوان مثال در منطقه 2 یعنی شمال تهران که باغات و درختان توت زیادی دارد تعداد این حشره نیز بسیار بیشتر بود.

تجربه مشاهده این حشرات در سال قبل نیز نشان می‌دهد که از حدود مرداد ماه سفیدبالک‌ها در تهران مشاهده شده و در شهریورماه نیز طغیان کردند. این در حالی است که احتمالاً از روزهای آینده و با شدت یافتن گرما در شهر باید منتظر حضور آن‌ها در شهر شد. اگرچه عوامل طبیعی در کاهش تعداد و شدت حضور این حشرات مؤثر هستند اما می‌توان با اقداماتی ‌روی جمعیت این آفت نیز تأثیر گذاشت.

در این عرصه شهرداری تهران به‌عنوان پرچمدار اصلی رسیدگی به فضای سبز باید با همکاری نهادهای متولی دیگر چون سازمان محیط‌زیست اقداماتی را برای مقابله با جمعیت این حشره انجام دهد. این در حالی است که برخی کارشناسان اعتقاد دارند اقداماتی چون شست‌و‌شوی درختان یا نصب برچسب‌ها هیچ راهکار مؤثر و علمی در برخورد با این آفت ندارند.

آقای علی محمد مختاری، رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری درباره مقابله با سفیدبالک‌ها در ماه‌های اخیر می‌گوید: از زمستان سال گذشته اقدامات خود برای مبارزه با این آفت را شروع کرده‌ایم که همچنان ادامه دارد. این مبارزه شامل اقدامات مکانیکی مانند شست‌و‌شوی درختان از ساعت 12‌شب تا 5‌صبح، جمع‌آوری برگ‌های درختان در پاییز سال گذشته و تحویل آن‌ها به سازمان پسماند به منظور سوزاندن و مبارزه طبیعی بوده است.

به گزارش تسنیم:وی در ادامه با بیان اینکه رفع کامل این معضل در پایتخت حدود 5-6 سال طول می‌کشد به خرداد ماه سال‌94 اشاره دارد که طغیان سفیدبالک‌ها در تهران دردسرهای بسیاری برای شهروندان به‌وجود آورد. سال گذشته نیز سفیدبالک‌ها در مرداد ماه حسابی شهروندان تهرانی را کلافه کردند. با این وجود رییس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران امیدوار است که امسال روند حضور و مشاهده سفیدبالک‌ها در شهر کاهش داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید