موضع لهستان در قبال برجام صدای لوکزامبورگ را درآورد

    کد خبر :292541

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ انتقاد شدیدی به موضع اخیر ورشو در قبال برجام مبنی بر اینکه اروپا باید توجه بیشتری به نگرانی‌های امنیتی آمریکا در رابطه با خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران داشته باشد وارد کرد.
“یان آزلبورن”، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در مصاحبه‌ای با روزنامه “زوددویچه سایتونگ” آلمان، به دلیل اختلاف نظر‌ها در عرصه سیاست خارجی درباره از دست رفتن اهمیت اتحادیه اروپا هشدار داد.

وی با توجه به افزایش آشفتگی‌ها در عرصه سیاست بین المللی از اتحادیه اروپا خواست که در عرصه سیاست خارجی اجبار در دستیابی به اتفاق نظر را کنار بگذارند.

وی در این باره گفت که من می‌دانم که این کار دشواری است، اما ما باید این مسئله را مورد ارزیابی قرا دهیم که چگونه در عرصه سیاست خارجی به تصمیم اکثریتی دست پیدا کنیم.

آزلبورن به عنوان دلیلی برای این اظهارات خود تاکید کرد که همواره این مسئله دشوارتر می‌شود که در مسائل مهم به یک خط و مشی واحد دست یابیم.

وی در این باره هشدار داد که اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند بنابراین ما در عرصه سیاست خارجی به یک کوتوله تبدیل می‌شویم.

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و وزیر دفاع آلمان هم اخیر در اظهارات مختلفی خواستار روی آوردن به تصمیمات حداکثری در اتحادیه اروپا شده اند.

آزلبورن در بخش دیگری از مصاحبه با این روزنامه آلمانی انتقاد شدیدی به موضع لهستان در قبال توافق هسته‌ای با ایران و حمایت وی از خروج واشنگتن از این توافق وارد کرده و گفت: وی بسیار درباره دوستانی که بیشتر می‌خواهند رئیس جمهور آمریکا را درک کنند نگران است.

وی افزود: توافق هسته‌ای با ایران یک نمونه برای این است که اگر ما متحد باشیم می‌توانیم چه چیزی را به دست آوریم. آغاز دوباره برنامه‌های تسلیحاتی اتمی ایران امنیت اروپا را به خطر می‌اندازد. این استدلال از طرف لهستان نادیده گرفته می‌شود.

لهستان اخیرا در مناقشات بر سر توافق هسته‌ای با ایران طرف آمریکا را گرفته است.

چندی پیش “جاکیچ کژاپوتوویژ” وزیر امور خارجه لهستان در اظهاراتیگفت که «اتحادیه اروپا توجه بیشتری به نگرانی‌های امنیتی آمریکا در رابطه با خروج واشنگتناز توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران داشته باشد.»

وزیر امور خارجه لهستان همچنین تاکید کرد که تهران درحال فشار بر اروپا است تا یکسری اقدامات اقتصادی را برای جبران خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اتخاذ کند.

پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خروج خود از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد و گفت که تحریم‌ها علیه تهران را بازمی‌گرداند، اتحادیه در تلاش است تضمین دهد که ایران به اندازه کافی از منافع اقتصادی مورد انتظار از این توافق بهره می‌برد تا این کشور را متقاعد به ماندن در توافق و ادامه محدودیت‌های هسته‌ای‌اش کند.

رئیس کمیسیون اروپا در همین راستا هفته گذشته یکسری اقدامات موسوم به مقررات ممنوعه را اجرایی کرد که مانع از همکاری شرکت‌های اروپایی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌شود.

وزیر امور خارجه لهستان همچنین گفته است که ورشو به‌عنوان یک متحد واشنگتن هنوز تصمیم نگرفته است از این ممنوعیت حمایت کند یا خیر.

وی که در مصاحبه با رویترز سخن می‌گفت: تصریح کرد که: ما باید فکر کنیم، هنوز زمان باقی مانده است. این بدان معنی نیست که ما خود را جزوی ازجامعه اتحادیه اروپا در این گفتگو‌ها احساس نمی‌کنیم. ما می‌خواهیم ببینیم باقی اعضای اتحادیه اروپا چه نظری دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، وی با اشاره به شرکت‌های اروپایی که در ایرانتجارت می‌کنند، افزود: لهستان بر این باور است که ظاهرا ملاحظات اقتصادی در رایزنی‌های اتحادیهاروپا اولویت دارد. وزیر خارجه لهستان همچنین گفت: در جریان این رایزنی‌ها (در اتحادیه اروپا) ما روی لزوم بررسی انگیزه‌های آمریکا و همراهی بیشتر با آن‌ها تاکید خواهیم کرد.

به گزارش رسانه‌های غربی از زمان به قدرت رسیدن حزب راست‌گرای قانون و عدالت در سال ۲۰۱۵ در لهستان، بر سر مسائلی، چون سیاست‌های انرژی و اجرایقانوناختلافاتی میان ورشو و بروکسل به‌وجود آمده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید