انتخابات آتی کنگره رای به مقاومت در برابر ترامپ است

    کد خبر :292525

روزنامه نیویورک تایمز روز سه شنبه در دیدگاهی نوشت: انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا، رای به مقاومت یا، تسلیم شدن در برابر ‘ترامپ’ است.

‘توماس فریدمن’ ستون نویس نیویورک تایمز در این نوشتار آورده است: انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا در پیش است.
اهمیت این انتخابات در این نیست که انتخابی است از میان سیاست های پیشنهادی نامزدها، چه برای مجلس نمایندگان و چه برای سنا؛ چه برای شهر و ایالتهایی خاص ، چه برای کشور، پیرامون سیاست هایی از قبیل کنترل سلاح، حق انتخاب کردن، تجارت آزاد و یا انضباط مالی.
نه. هیچکدام از اینها نیست.
اهمیت این انتخابات در این است؛ این اولین شانس رای دهندگان آمریکایی بعد از 2016 است که به صحنه بیایند و بر ضد ‘دونالد ترامپ’ رای بدهند.
به نظر من پیام این انتخابات؛ فقط همین است و بس.
این دوره از انتخابات میاندوره ای کنگره فقط انتخاب این است که؛ ‘آیا باید به ترامپ اجازه داد کنترل تمام اهرم های کلیدی قدرت سیاسی را برای دو سال دیگر هم در دست بگیرد یا نه؟’.
اگر با من بود؛ من بر روی برگه رای می نوشتم:’ آیا شما موافقید که یک اکثریت دمکرات در مجلس نمایندگان و یا سنا انتخاب شود تا قدرت ‘ترامپ ‘ را مهار کند یا نه، چون حزب خود ترامپ به وضوح چنین تصمیمی ندارد. یا اینکه شما موافقید قرعه بیندازید تا برای دوسال دیگر کنترل بی حد و حصر مجلس نمایندگان،سنا و کاخ سفید بدست مردی بیفتد که می خواهد ما فراموش کنیم روسیه در انتخابات آمریکا دخالت کرده است؛ مردی که اولین اندیشه اش در هر روز صبح این است که ‘ چه چیزی برایم خوب است و آیا من می توانم با آن کنار بیایم یا نه؟ مردی که نشان داده است هر فرد و یا هر نهاد دولتی که مقابلش می ایستد لکه دار می کند و از این کار هم ابدا ابراز پشیمانی نمی کند، مردی که مورد حمایت حزبی است که تنها اعضائی از آن که این مرد با ایشان تماس می گیرد یا بازنشسته شده اند یا مرده اند.
انتخابات 2016 این پند عبرت آموز را به ما آموخت که ؛ بدترین دمکرات منتخب برای مجلس نمایندگان و یا سنا ، به بهترین جمهوریخواه ارجحیت دارد. چون حتی بهترین جمهوریخواهان هم تا به حال اخلاقا احساس وظیفه نکرده است مقابل این تصمیم گیریها و اعمال ترامپ که سازمان مجری قانون را، آژانسهای اطلاعاتی را، وزارت خارجه را ؛ آژانس حفاظت از محیط زیست را ، خدمات عمرانی را ؛ هنجارهای بنیادین زندگی مردم را و انسجام انتخابات ما را تخریب شخصیت می کند، بایستد.
جمهوریخواهان به خاطر سیاستهای ترامپ در زمینه کاهش مالیاتها، کنترل سلاح، سوختهای فسیلی، سقط جنین و مهاجرت؛ حامی ترامپ اند؛ ولو آنکه ممکن است قلبا با او موافق نباشند.
این وظیفه دمکراتهاست که عکس این عمل کنند.
مادامیکه ترامپ رئیس جمهور است؛ ظاهرا هیچ لایحه ای را که اکثریت دمکرات کنگره به تصویب برسانند برای قانونی شدن امضا نخواهد کرد. منتها این، وظیفه اصلی دمکراتهای کنگره در دو سال آینده نیست. وظیفه اصلی دمکراتها این است که آمریکا را از گزند بدترین هوی و هوسهای ترامپ در امان نگاه دارند.
وظیفه آنها این خواهد بود که حداقل مهار یکی از این دو اهرم قدرت شامل مجلس نمایندگان و یا سنا را در دست بگیرند و فاسد ترین قانونگذاران جمهوریخواه که ریاست کمیته های کلیدی را در دست دارند، اخراج کنند و یک نظارت سالم بر کابینه و نهادهای دولتی داشته باشند.
با همه این اوصاف؛ دمکراتها نمی توانند فقط با خودنمایی برنده میدان انتخابات باشند. آنها لازم است با بعضی از رای دهندگان میانه رو و محافظه کار متصل شوند.
بعضی چیزها حقیقت دارند حتی اگر هم ترامپ به آنها ایمان داشته باشد.
بحث تجارت با چین باید حل و فصل شود. در موضوع مهاجرت؛ آمریکا نمی تواند هر مهاجری را بپذیرد. چون امروز اوضاع جهان آنقدر آشفته است که مردمان بسیاری هستند که مشتاق اند از این عالم بی نظم فرار کنند و به عالم منظم ما بیایند. مردم رئیس جمهوری را می خواهند که پیرو اقتصاد کلان باشد نه اقتصاد توزیع ثروت
در عصری که جهانی سازی دارد هویت ملی کشورها را می شوید و با خود می برد؛ ابراز آزادانه حس میهن پرستی و عشق به میهن؛ خواست ملتهاست.
اجمالا آنکه، من دلم نمی خواهد ببینم ترامپ استیضاح می شود مگر آنکه شواهد فراوانی علیه او وجود داشته باشد.
آنچه که من و همه جهان می خواهیم این است، اکثریت مردم آمریکا با رایشان باعث شوند برای دو سال آینده دامنه قدرت رئیس جمهور مهار شود.
این ابدا دستور کار آن نیست که کنگره بالاتر از رئیس جمهور قرار بگیرد؛ بلکه این فقط دستور کاری است برای مراقبت از کشور آمریکا ؛ از ایده آلهایش و از نهادهایش از گزند این رئیس جمهور، تا زمانی که انتخابات بعدی ریاست جمهوری این شانس را به ما بدهد که این غده سرطانی را برداریم و یک جناح محافظه کاری داشته باشیم که عصاره بهترین شعور محافظه کاران باشد، نه بدترین آن. تنها آن موقع است که مردم آمریکا در انتخاب رئیس جمهور همواره از میان دو نامزد اصلح، انتخاب خواهند کرد.
دمکراسی آمریکا امروز حقیقتا بدست مردی که در ‘ کاخ سفید’ نشسته است و قانونگذاران هم به او برگه عبور آزاد می دهند، در خطر تهدید جدی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید