توسعه کشت گلخانه‌ای راهکاری برای برون‌رفت از بحران کم‌آبی دریاچه ارومیه

    کد خبر :292159

رئیس سازمان کشاورزی آذربایجان‌غربی از فعالیت 7 شهرک کشاورزی به مساحت بیش از 428 هکتار در استان خبر داد و گفت: با تکمیل فعالیت و واگذاری 7 مجتمع گلخانه‌ای در استان برای بیش از 2809 نفر در سطح استان اشتغالزایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، «اسمعیل کریم‌زاده» در جلسه بررسی توسعه شهرک‌های کشاورزی در استان که با حضور رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت شهرک‌های کشاورزی در سالن جلسات ساختمان شماره یک جهاد کشاورزی استان برگزارشد، با بیان این‌که 18 نقطه با عنوان مجتمع‌های کشاورزی در مقیاس‌های مختلف از نظر پیشرفت فیزیکی در سطح استان شکل گرفته است، اظهار کرد: این شهرک‌ها شامل 10 مورد مجتمع‌های گلخانه‌ای، 6 مورد مجتمع شیلاتی و 2 مورد مجتمع دامپروری است.

کریم‌زاده با بیان این‌که روند توسعه گلخانه‌ها در آذربایجان‌غربی با آماده شدن زیر ساخت‌های مجتمع‌های گلخانه‌ای شدت گرفته است، اظهار کرد: دغدغه سردسیر بودن منطقه، استفاده بهینه از منابع انرژی و سوخت در جوار سایر مسایل از اصلی‌ترین مشکلاتی است که در تجهیز گلخانه‌های استان با آن روبرو هستیم.

وی خاطر نشان کرد: آذربایجان‌غربی 8 درصد شهرک‌های کشاورزی کشور را از نظر تعداد و 14 درصد از نظر مساحت را به خود اختصاص داده است و با تکمیل و واگذاری 7 مجتمع گلخانه‌ای، این استان 18 درصد اشتغال موجود در سطح کشور در گلخانه‌ها را به خود اختصاص خواهد داد.

کریم‌زاده با اشاره به فعالیت ۸۵ واحد گلخانه انفرادی در استان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 8 منطقه جدید در منطقه آزاد ماکو در سطح 815 هکتارشناسایی شده است که اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 359 میلیون ریال برای راه اندازی این واحدها با پیش بینی تولید 89 هزار و 600 تن محصول گلخانه ای مورد نیاز است.

وی ادامه داد: یکی از استراتژی‌های جهاد کشاورزی با توجه به اوضاع کشور حمایت جدی از کشت‌های متراکم برای افزایش و تثبیت تولید در فصول سال در مناطق مختلف کشور است.

کریم‌زاده بر ضرورت بازنگری بهبود انجام فرآیند کار در واحدهای گلخانه‌ای تاکید کرد و گفت: توسعه کشت محصولات گلخانه می‌تواند در افزایش کیفیت محصولات و کاهش مصرف آب تأثیرگذار باشد. با توجه به اشتغال بخش قابل توجهی از مردم در بخش کشاورزی استان، باید شاهد توسعه این بخش در آذربایجان‌غربی باشیم که در این راستا زیرساخت‌های مورد نیاز در حال آماده‌سازی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با تأکید بر اهمیت توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در استان با توجه به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه گفت: دولت از متقاضیان سرمایه‌گذاری برای کشت محصولات گلخانه‌ای در جهت افزایش کیفیت محصولات و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی حمایت می‌کند و هم‌اکنون توسعه کشت گلخانه‌ای راهکاری برای برون‌رفت از بحران کم‌آبی دریاچه ارومیه در استان بشمار می‌رود.

وی با تأکید بر حمایت دولت از کشت‌های گلخانه‌ای به‌منظور حفظ منابع پایه آب و خاک، ادامه داد: در این راستا باید افراد متقاضی سرمایه‌گذاری در واحدهای گلخانه‌ای شناسایی و احصا شوند و موانع موجود برای اختصاص تسهیلات اعتباری و صدور مجوز برای این واحدها باید رفع شود.

وی افزایش کیفیت محصول تولیدی، افزایش تولید در واحد سطح، ایجاد فرصت‌های شغلی برای دانش‌آموختگان بخش کشاورزی، دستیابی به اهداف صادرات محصولات، متمرکز کردن کشت و تولید بیش از یک محصول در سال، کاهش آفات و بیماری‌ها، کاهش استفاده از نهاده‌ها و هزینه‌ها را نیز از دیگر مزایای کشت‌های گلخانه‌ای عنوان کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید