بن سلمان تصمیم دارد اردن را در رایزنی‌های عربستان با اسرائیل دخالت ندهد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ ۱۵:۰۲
    کد خبر :291816

برخی مسؤولان عربستانی ناظر بر روابط و رایزنی‌های ریاض با رژیم صهیونیستی از تل‌آویو خواستند که اردن را به صورت مشخص در محتوا، شکل و ماهیت رایزنی‌های مستقیم میان مسؤولان عربستانی و اسرائیلی دخالت ندهد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، در روزهای اول ماه مبارک رمضان نشانه‌های جدی از پافشاری دفتر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای حذف نهادها و شخصیت‌های اردن از تمامی رایزنی‌ها و هماهنگی‌ها میان دو طرف عربستان و اسرائیل نمایان شدند.

در گزارش‌های دیپلماتیک گسترده‌ای که مساله رایزنی‌های عربستان و اسرائیل بررسی شد، اینکه حاکمیت در عربستان پیش از پختگی روند صلح در مسیر روابطی علنی با اسرائیل گام بردارد را بعید دانسته شده است.

همچنین در این گزارش‌ها آمده است، حجم رایزنی‌ها میان مشاوران و پژوهشگران عربستانی و ادارات اسرائیلی مختلف رو به افزایش بوده و در پس پرده به شکلی گسترده در حال گسترش است اما عربستان اصرار دارد این مساله تنها در قالب یک طرح صلح منطقه‌ای همه جانبه اعلام شود.

در گزارش‌های یاد شده آمده است، در شرایطی که بن سلمان بر عدم رایزنی با اردن به ویژه در خصوص این تماس‌ها تاکید دارد، امان به رصد این رایزنی‌ها و ارتباطات توجه نشان می‌دهد.

این گزارش‌ها و ارزیابی‌ها حاکی از آن است که برخی طرف‌های عربستانی نزدیک به دفتر ولیعهد عربستان مستقیما از کانال‌های ارتباطی اسرائیلی خواسته‌اند، تمامی بحث‌ها و رایزنی‌ها از اردن دور بماند و اردنی‌ها در جریان آنها قرار نگیرند و این تاکید شامل حال رایزنی‌ها میان عربستان و شخصیت‌ها و نهادهای فلسطینی از جمله یک موسسه پژوهشی می‌شود که توسط یکی از نزدیکان جبریل الرجوب، رهبر برجسته جنبش فتح اداره می‌شود.

به گفته برخی منابع اردنی، این خواسته عربستان بحران ادامه‌دار اطمینان میان اردن و گروه محمد بن سلمان به ویژه پس از بروز اختلافاتی میان آنها در ارتباط با نقش ترکیه در پرونده قدس و مسجد الاقصی را نشان می‌دهد.

این اختلافات موضوعی است که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان و ایمن الصفدی، همتای اردنی‌اش در جریان دیدار اخیرشان در استانبول به آن پرداختند.

اردن از رویکرد عربستان در خودداری از اعلام حمایت خود از نظارت خاندان هاشمی در اردن بر اوقاف اسلامی و مسیحی شهر قدس شکایت دارد.

عربستان نیز اردن را به مقابله با موضعگیری‌هایش، افراط در روابطش با ترکیه و نیز خودداری از اتخاذ هرگونه تصمیمی علیه اخوان المسلمین بر خلاف رویکردهای ریاض متهم می‌کند.

اختلافات خاموش اردن و عربستان در نشست اخیر سران کشورهای عربی و اسلامی در استانبول آشکار شد.

دو طرف در این نشست تلاش کردند، با یکدیگر روبه‌رو نشوند اما اختلافات به شکلی گسترده افزایش یافت و با عدم برگزاری دیدارهایی میان مسؤولان دو طرف در این نشست نمودار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید