روزی شیرین برای تلخی قند/گزارشی از یک گل ریزان

    کد خبر :291690

ماه رمضان ماه بخشش است، ماه گل ریزان برای کمک به دیگران. در سراسر این ماه شاهد مراسم گل ریزان برای بیماران، آزادی زندانیان، کمک به کودکان کار و… هستیم.

یکی از ویژگی های ماه مبارک رمضان، برگزاری گل ریزان برای کمک به دیگران است که در قالب های مختلف و با موضوعات گوناگون برگزار می شود. شب گذشته نیز انجمن گابریگ برای حمایت از بیماران دیابتی و با حضور جمعی از پزشکان و هنرمندان مراسم گل ریزانی برگزار کرد.

برنامه با یک معرکه گیری آغاز می شود؛ معرکه شیرین برای تلخی قند؛ روایت داستان معرکه گیری از زندگی خودش و پدرش می گوید. پدرش سیدمرتضی پهلوان نامدار که همه جای تهران او را می شناختند، اما دچار بیماری دیابت می شود و به دلیل عدم شناخت بیماری و راه های پیشگیری آن، به نارسایی کلیه، نابینایی دچار می شود و سرانجام مرگ سراغ او را می گیرد. بعد، معرکه گیر داستان، به زندگی خودش نقب می زند و می گوید وقتی بیماری پدرم را دیدم، افسرده شدم و پس از مدتی فهمیدم خودم هم دچار بیماری شدم. تمام دنیا برایم تیره و تار شده بود.

راوی داستان از این نقطه روایتش را تغییر می دهد و می گوید: اینجا بود که با انجمن اطلاع رسانی دیابت آشنا شدم و در کلاس های آموزشی شرکت کردم و الان دو سال است که بیماری را کنترل کرده ام.

مسعود منصوری، کارگردان و بازیگر این نمایش، با تشویق حاضران جای خودش را به سخنران های مراسم می دهد.

باید دیابت را مهار کنیم

علیرضا استقامتی استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این برنامه عنوان کرد: یکی از پایه های اساسی در درمان بیماری های مزمن آموزش است یعنی انتقال اطلاعات لازم به بیماران.

این فوق تخصص غدد اضافه کرد: یعنی باید بیماران را توانمند کنیم تا بتوانند از خودشان مراقبت کنند و این گامی جدی در مهار بیماری است.

وی افزود: در دنیا انجمن هایی هستند که آموزش محورند. این موضوع در کشور ما هم مسبوق به سابقه است. به عنوان مثال در حوزه دیابت می توان به انجمن دیابت ایران و گابریک اشاره کرد.

استقامتی با اشاره به ویژگی خاص گابریک اظهار داشت: این انجمن توسط بیماران دیابتی نوع اول ایجاد شده است و توانسته به مدرسه دیابت تبدیل شود.

فوق تخصص غدد درباره ویژگی های خاص بیماری دیابت گفت: دیابت به علت بالا بودن قند خون ایجاد می شود اما مشکلات بسیاری را ایجاد می کند. از تغییرات در چربی و فشار خون و حمله به اعضای بدن که می تواند بسیار مخرب باشد.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: وقتی فردی دچار دیابت می شود، این بیماری تا آخر عمر با او همراه است و اگر آگاهی به این بیماری کم باشد، می تواند عوارض بسیار جدی در پی داشته باشد.

ضرورت آشنایی خیرین با انجمن های آموزشی-درمانی

مجید قمی از خیرین در حوزه بیماری ها در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: من ۳۹ سال است که با موسسه کهریزک همکاری می کنم. یک روز فهمیدم که دیابت دارم. در یکی از روزنامه ها با برخی انجمن های دیابت آشنا شدم.

وی افزود: در کلاس های انجمن گابریک شرکت کردم؛ از نحوه آموزش لذت بردم و دریافتم که چقدر این آموزش ها می تواند موثر باشد.

قمی اظهار داشت: بعدها دریافتم که این گونه انجمن ها برای بهره حداکثری مردم نیاز به کمک و حمایت دارند لذا تلاش کردم خیرین را برای گسترش خدمات این انجمن ها معرفی کنم.

وی ادامه داد: خیرین اگر با فعالیت این انجمن ها، آشنا شوند و انجمن ها نیز با خیرین صادقانه برخورد کنند شاهد موفقیت قابل توجهی خواهیم بود. مردم ما، مردمی انسان دوست هستند و فقط کافیست اعتماد کنند.

وظیفه همه ما همراهی و همدلی است

آتش تقی پور بازیگر پیشکسوت که در این مراسم حضور داشت در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: همسرم همیشه مرا تشویق می کند که در انجمن های خیریه حاضر شوم امروز خوشحالم که در این مراسم حضور یافتم.

وی افزود: من امشب بیش از همه چیز مهربانی دیدم. انسان به ذات نیاز به همراهی و همدلی دیگران دارد و این موضوع درباره بیماران بیشتر صدق می کند.

تقی پور ادامه داد: متأسفانه مهربانی و کمک به همنوع کاهش یافته است. ما معمولاً حوصله همدیگر را نداریم اما خدا را شکر این موضوع درباره بیماران صدق نمی کند و من امروز مهربانی بسیاری را مشاهده کردم.

این بازیگر پیشکسوت با بیان اینکه بیماری هم درد و هم هزینه دارد گفت: این وظیفه همه ماست که قدماً و قلماً کمک کنیم تا بتوانیم به سهم خود بار کوچکی از مشکلات را مرتفع سازیم.

انجمنی با ۱۰۰هزار عضو

هرمز کیخانزاده مدیرعامل انجمن گابریک در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ما برای تأمین بودجه و منابع، سالی چند برنامه برگزار می کنیم. هدف این برنامه ها این است که به جامعه بگوییم چه کردیم و چه برنامه هایی برای آینده داریم.

وی با بیان اینکه در امسال ۲۵۰۰ کودک در موسسه گابریک آموزش و خدمات دریافت کرده اند، اظهار داشت: وقتی خودمان را با کشورهای همسایه مقایسه می کنیم می بینیم آنها پول و اعتبار مالی دارند اما فکر خلاق و هوشمندی ما را ندارند.

مدیر عامل گابریک افزود: برنامه کلان ما این است که در حوزه آموزش و ایجاد انگیزه به دیابتی ها در سراسر کشور اقدامات لازم انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه نگاه ما استفاده از مدل هوشمند برای آموزش در سراسر کشور است، خاطرنشان کرد: این مجموعه از سال۸۵ ایجاد شد و اکنون با افتخار می گویم که صد هزار عضو دارد.

هنر می تواند پل ارتباطی میان خیرین و انجمن های آموزشی باشد

در بخش پایانی مراسم و پیش از گل ریزان، فیلمی مستند از زندگی یک خانواده دیابتی پخش شد. مسعود منصوری کارگردان این فیلم درباره مستند قند سبز گفت: داستان این فیلم درباره خانواده ای دیابتی است؛ پدر کارگری در شهر پیشواست و شرایط مالی خوبی ندارد.

کارگردان فیلم یک سرقت بی نقص ادامه داد: دختر او هم مدت هاست دچار بیماری دیابت شده و به دلیل کوتاهی در درمان، با مشکلات کلیوی سر و کار پیدا کرده و دیالیزی شده است.

به گزارش مهر ،منصوری افزود: پدر این خانواده با گابریک آشنا می شود. در کلاس ها شرکت می کند و بعد دخترش را معرفی می کند. پیام این فیلم این است که نباید از دیابت ترسید. دیابت قابل کنترل است، اما نیاز به آگاهی و شناخت دارد.

این کارگردان در ادامه گفت: هنر زبان همه فهمی است که می توان با تمرکز بر آن زمینه ای را برای ارتباط خیرین با انجمن های آموزشی ایجاد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید