احتمال کاهش قیمت نفت تا ۵۰ دلار

    کد خبر :291518

قیمت نفت از روز جمعه، پس از آنکه دو کشور عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند تولید نفت خود را افزایش خواهند داد، روند نزولی به خود گرفت. بر اساس پیش‌بینی برخی از کارشناسان بازار نفت، نه تنها قیمت نفت به ۱۰۰ دلار نمی‌رسد، بلکه به ۵۰ دلار به ازای هر بشکه کاهش خواهد یافت.

قیمت نفت از روز جمعه، پس از آنکه دو کشور عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند، تولید نفت خود را افزایش خواهند داد، روند نزولی به خود گرفت.

به گزارش بازتاب به نقل از فایننشال‌تایمز، هر بشکه نفت برنت روز گذشته با ۱٫۳۵ دلار کاهش به ۷۵٫۰۹ دلار و قیمت نفت وست‌تگزاس‌اینترمدیت آمریکا با ۱٫۶۶ دلار کاهش به ۶۶٫۲۲ دلار رسید.

تحلیل‌گران بر این باورند که احتمال دارد قیمت نفت در ماه‌های آینده با کاهش بیشتری مواجه شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، طی چند ماه گذشته کمبود عرضه در بازار وجود نداشته و عدم توازن در عرضه و تقاضا دیده نمی‌شود.

کاهش تولید نفت ونزوئلا از طریق سایر تولیدکنندگان جبران شده است و همچنین به لطف انقلاب شیل، رشد تولید در ایالات متحده آمریکا همچنان ادامه دارد.

به نظر می‌رسد، افزایش قیمت‌ها طی چند ماه گذشته متاثر از رویدادهای ژئوپولتیک بوده است.

بسیاری از معامله‌گران بازار نفت، پیش‌بینی می‌کردند که رقابت عربستان سعودی و ایران در منطقه از یک‌سو و احتمال درگیری نظامی رژیم صهیونیستی با ایران از سوی دیگر، اختلال در عرضه نفت را به دنبال خواهد داشت.

این گمانه‌زنی‌ها با خروج امریکا از برجام و تهدید او مبنی بر بازگشت تحریم‌ها افزایش یافت.

وقوع یک جنگ دیگر در خاورمیانه قطعا افزایش قیمت نفت را به همراه خواهد داشت. اما سوال این است که آیا واقعا جنگی در راه است؟ بنا بر پیش‌بینی‌های نویسنده فایننشال‌تایمز، اگرچه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری غیر قابل پیش‌بینی است، اما به نظر نمی‌رسد به دنبال راه‌اندازی یک درگیری نظامی دیگر در منطقه باشد.

او تنها به دنبال قدرت‌نمایی است و اقدامات خود را با بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران آغاز کرده است. تصمیمات اخیر ترامپ کسب‌وکارهای ایران و شرکت‌های غربی را دچار مشکل می‌کند. در مورد روسیه، چین و هند اما تاریخ نشان می‌دهد که هیچ‌گاه این سه کشور تحریم‌ها علیه ایران را رعایت نکرده‌اند.

گمانه‌زنی‌ها در مورد ایجاد اختلال در فرایند عرضه به دلیل مسائل ژئوپولتیک موجب شد که طی چند ماه اخیر قیمت نفت افزایش یابد و به دنبال آن تولید در سراسر جهان و به ویژه ایالات متحده رشد کند.

از سوی دیگر عربستان سعودی و روسیه روز جمعه اعلام کردند که در حال بررسی افزایش تولید نفت به میزان یک میلیون بشکه در روز هستند. مذاکرات دو کشور در مورد افزایش تولید نفت در حالی صورت می‎گیرد که پیش‌تر دونالد ترامپ از بالا بودن قیمت نفت انتقاد کرده بود.

با توقف روند افزایشی قیمت نفت، پیش‌بینی می‌شود میزان عرضه عراق و امریکا در ادامه سال جاری میلادی بیشتر شود.

بر اساس پیش‌بینی برخی از کارشناسان بازار نفت نه تنها قیمت نفت به ۱۰۰ دلار نمی‌رسد، بلکه به ۵۰ دلار به ازای هر بشکه کاهش خواهد یافت.

مذاکرات در مورد توقف توافق کاهش تولید در ماه ژوئن انجام خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید