«چگونه “ارز” از کشور خارج می‌شود؟»

  • سیاسی
  • دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ ۹:۱۷
    کد خبر :290685

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس سه روش خروج ارز از کشور را تشریح کرد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره خروج ارز از کشور و دخالت برخی از کشورها در این زمینه گفت: این کشورها نمی‌توانند ارز را از بازار جمع‌آوری کنند، بلکه می‌توانند، جلوی عرضه یا انتقال آن را بگیرند یا به طور نمونه در امارات جلوی تبدیل پول کشورمان را بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه گزارشی مبنی بر اینکه برخی کشورها متقاضی جمع‌آوری ارز از داخل کشور شده‌اند، به مجلس ارائه نشده است، ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته حدود 30 میلیارد دلار منابع ارزی کشور به خارج کشور انتقال پیدا کرده است.

پور ابراهیمی در خصوص نحوه انتقال این ارز گفت: چند روش برای انتقال وجود دارد؛ روش نخست اینکه صادرات انجام می‌شود، ولی پول آن به کشور باز نمی‌گردد و پول ما در خارج از کشور می‌ماند.

نماینده مردم کرمان در مجلس تصریح کرد: روش دوم از محل واردات است. در این حالت ارز به تولیدکننده خارجی داده می‌شود، ولی کالا وارد کشور نمی‌شود؛ در واقع واردات و صادرات صوری انجام می‌گرفت.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اضافه کرد: روش سوم بیش اظهاری و کم اظهاری است. امکان دارد در صادرات عددی که اعلام می‌شود برای صادرات مثلا 1000 واحد باشد و در صورتی که به جای آن 2000 واحد صادر شده باشد، آن میزانی که اعلام نمی‌شود، کم اظهاری است و ارز آن از کشور خارج می شود.

پور ابراهیمی افزود: در واردات نیز کم اظهاری وجود دارد؛ مثلا اگر قیمت کالایی که وارد کشور می‌شود، 500 واحد باشد، این گونه اعلام می‌شود که 1500 واحد است و ارز 1500 برای آن اختصاص داده می‌شود، در صورتی که 1000 واحد این ارز در خارج از کشور می‌ماند. نتیجه این که در سال گذشته 30 میلیارد دلار ارز از کشور خارج شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید