احمد شيرزاد: ائتلاف با لاریجانی خط قرمز اصلاح طلبان نیست

  • سیاسی
  • یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ ۱۰:۳۳
    کد خبر :290150

احمد شيرزاد نماينده پيشين مجلس كانديداتوري محمدرضا عارف در انتخابات هيات رئيسه مجلس را به خودي خود مثبت ارزيابي كرده و اميدوار است كه اصلاح طلبان كرسي هاي بيشتري از اين مسند قدرت را به دست آورند. او پيروزي در اين انتخابات را به نفع عارف دانسته و معتقد است كه موجب كاهش انتقادات نسبت به او خواهد شد.
به گزارش نامه نیوز: انتخابات هیات رئیسه در دستور کار مجلس است و بناست که تکلیف کرسی ریاست همین چهارشنبه روشن شود. اصلاح‌طلبان از احتمال كانديداتوري مجدد محمدرضا عارف می‌گویند و اصولگرايان از ارايه فهرست مستقل براي تمامي اركان هيات رييسه حرف می‌زنند. از آنجایی که هیچ یک از دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا اکثریت کرسی های مجلس را در اختیار ندارد باید منتظر لابی‌گری‌ها قوی تر و نظر تعیین کننده فراکسیون مستقلان بود. زمزمه‌هایی مبنی بر همراهی این فراکسیون با اصلاح طلبان به گوش می‌رسد و این یعنی زیر پای علی لاریجانی چندان هم محکم نیست. بدون شک از حالا نمی‌توان در مورد نتیجه این انتخابات پیش بینی جدی داشت زیرا پارلمانتاریست ها هفته سختی در پیش دارند و همه توان خود را برای به کرسی نشاندن رئیس مورد نظر خود ، خواهند کرد. سوال اینجا است که تغییر ترکیب هیات رئیسه و پایین آمدن علی لاریجانی و مثلا بالا رفتن عارف چه تاثیری در معادلات قدرت بیرون از مجلس دارد و مسیر انتخابات‌های آتی را چگونه تغییر می‌دهد.

احمد شیرزاد نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی بر این باور است که انتخابات هیات رئیسه را اول باید در چارچوب مجلس دید. او تاکید می کند که تغییر و تحولات احتمالی نمی تواند مبنای پیش بینی نتیجه انتخابات های آتی باشد زیرا سیبی که به هوا پرتاب می‌شود هزار چرخ می خورد تا به زمین برسد، مخصوصا سیب سیاست.

مشروح این گفت و گو به شرح زیر است:

*انتخابات هیات رئیسه مجلس در پیش است و به نظر می‌رسد که آقای لاریجانی روز سختی در پیشخواهد داشت. با توجه به اینکه سابقه چندین دوره ریاست مجلس را دارند ، چه عواملی ممکن است در ایجاد تردید نسبت به موفقیت دوباره او موثر باشد؟

هیات رئیسه از جهات مختلف رئیسه نقش خیلی تعیین کننده ای دارد. یکی از جهات نحوه هدایت مجلس است. البته این طور نیست که هر اولویتی را درستور کار قرار دهند زیرا آیین نامه مجلس قانون بسیار دقیقی است. ولی به هر حال در تقسیم طرح ها و لوایح بینی کمیسیون ها، در تنظیم روابط بین کمیسیون ها و … هیات رئیسه نقش دارد و این جایگاه خیلی حساس است.

به هرترتیب این جایگاه یک مسند قدرت است و هر جریان سیاسی علاقه مند است که کرسی های بیشتری در هیات رئیسه داشته باشد.

این را نیز در نظر داشته باشید که تغییر و تحولات درون مجلس طبیعی است. گاهی ممکن است که نظرات فراکسیون‌ها و نظرات اشخاص تغییر کند. نوع روابط و برخوردها در مجلس که معمولا علنی نمی‌شود و بیرون مجلس نیز چندان قابل درک نیست موجب این تغییر نظرات میپ شود. گاهی اندکی بیشتر یا کمتر مردم داری از سوی هیات رئیسه می‌تواند در انتخاب مجدد آن ‌ها اثرگذار باشد. نمایندگان مجلس نیز با اینکه از نظر سیاسی افراد نسبتا برجسته‌ای هستند اما گاهی هم نازک‌دلی‌هایی دارند. من از موضوع خاصی در این مجلس مطلع نیستم اما به طور کلی عرض می کنم که گاهی همین نازک دلی ها به یک دلخوری جمعی منجر می‌شود.

*شکست آقای لاریجانی در انتخابات هیات رئیسه و بهتر بگوییم پیروزی آقای عارف، چه ثمری برای جریان اصلاح طلب خواهد داشت؟ به خصوص اینکه مدت زیادی از این دوره مجلس باقی نمانده است.

کاندیدا شدن آقای عارف کاندیدا در هر صورت و حتی اگر احتمال پیروزی قطعی نداشته باشد، یک عمل مدنی است. من در کاندیداتوری قبلی ایشان نیز با اینکه مشخص بود شانس زیادی ندارد از این حرکت استقبال کردم زیرا این را یک حرکت مدنی می دانم و معتقد هستم که نیروهای سیاسی نباید از صحنه کنار بکشد.
یکی از انتقادات ما به اصولگرایان این است که وقتی شانس خود را کم می‌بینند از بازی کنار می کشند یا سعی می‌کنند شکل بازی را تغییر دهند. درحالی که باید بازی کرد ولو اینکه خیلی هم امید به برنده شدن نباشد.

به نظر من آقای عارف علی‌رغم خیلی از انتقاداتی که جوانان به ایشان می کنند، کار خود را این زمینه انجام داده و این دیگران بودند که رای ندادند یا دیگری را بر ایشان ترجیح دادند. بنابراین نفس ورود آقای عارف به این صحنه قابل تقدیر است.

*احتمال موفقیت او را در این انتخابات چقدر می‌دانید؟

ممکن است که موفق شوند یا با اختلاف کمتری نسبت به گذشته موفق نشوند. به هرحال به عنوان یک نیروی سیاسی با این کار وظیفه خود را انجام می‌دهد و این قابل تقدیر است.

*با توجه به اینکه عملکرد آقای عارف در مجلس تا کنون بسیار مورد نقد بوده به فرض اینکه رئیس مجلس شوند و با عملکرد خود همچنان مورد نقد باشند، چه آسیبی به جریان اصلاح طلب داخل و خارج مجلس وارد خواهد شد؟

به نظر من گاهی از آقای عارف انتقادات نامنصفانه می‌شود. عارف در جای خود شخصیت ارزشمندی است و نقش خود را ایفا کرده است. آقای عارف بهزاد نبوی یا رضا خاتمی نیست. او محمد رضا عارف است و مقایسه کردن افراد با هم کار درستی نیست. به هر حال او توانسته روابط خوبی را جناح های سیاسی چه درون جریان اصلاح طلبی و چه میان همه جناح های قدرت برقرار کند و این ارتباطات در عرصه سیاست مفید و به وقت خود کارساز است.

*به نظر شما این ارتباطات نمود بیرونی هم داشته است؟

اینکه از این ارتباطات استفاده نکرده که آسمان را به زمین بدوزد را نمی‌دانیم. این قضاوت ها گاهی، قضاوت‌های از راه دور و ناردست است. یکی از انتقادات به او این است که پشت تریبون مجلس سخنرانی‌های پرشور نکرده است. بله او یک سخنور پرشور نیست. ادعایی هم در این خصوص ندارد. به اضافه اینکه هر نماینده مجلس لزوما نباید یک سخنور قهار باشد. هرکسی در جای خود می‌تواند کارساز باشد. به نظر من اگر عارف این انتخابات را ببرد این ایراد نیز رفع می‌شود زیرا به ناچار قدری در مجلس صحبت می‌کند و این مهر سکوتی که گاهی دوستان را آزار می‌دهد و مبنای شوخی با آقای عارف نیز می‌شود، رفع خواهد شد.

*پس شما معتقد هستید که عارف در جایگاه رئیس مجلس بهتر از عارف در جایگاه رئیس فراکسیون خواهد بود؟

من به جهت اینکه همکاری دانشگاهی او هستم تقریبا می‌توانم مطمئن باشم که جلسات را خوب اداره خواهد کرد. هرچند که بایستی از همین حالا به ایشان توصیه کنیم که عصبانی نشوند.

*اگر آقای لاریجانی در این انتخابات کرسی ریاست مجلس را از دست بدهند، این شکست در نتیجه انتخابات 1400 چه تاثیری خواهد داشت. به هرحال بعد از انتخابات 96 تا کنون شاهد طرح دوگانه ای بوده‌ایم که یک سوی آن لاریجانی است.

این درست نیست که از حالا بخواهیم چنین پیش‌بینی‌هایی داشته باشیم. من با اینکه برخی ها پیش بینی کردند دور آینده دور اصولگرایان است یا نیست، مخالف هستم. تا آن زمان فرصت باقی است. به قول عوام یک سیب تا هوا برود و پایین بیاید، هزار چرخ می‌خورد. آن هم سیب سیاست. بنابراین این پیش‌بینی‌ها درست نیست. ممکن است که محبوبیت جناح های سیاسی کمی بالا و پایین شود. الان هم فشار به خصوص در فضای مجازی روی اصلاح طلبان زیاد است. به هر حال قدری مشکلات اقتصادی در کشور داریم. با نابسامانی‌هایی مواجه هستیم که اغلب در فشارهای بیرونی ریشه دارد. مشکلات اقتصادی وارداتی از سوی قدرت های جهانی همه ماجرا نیست و مشکلات باقی مانده از گذشته مثل صندوق های بازنشستگی و … نیز مضاف بر علت شده است. این دولت تا جایی که می‌تواند برای رفع این بحران ها تلاش می‌کند اما به هرحال این وضعیت وجود دارد و بار آن بر دوش دولت است و بعد هم به اصلاح طلبان سرایت کرده است.

یک راه خیلی ناشرافتمندانه این است ما در میانه کار هم به معترضان بپیوندیم و سر دولت فریاد بکشیم تا برای خود محبوبیت کسب کنیم.خوشبختانه اصلاح طلبان این راه ناشرفتمندانه را انتخاب نمی‌کنند ولو اینکه مقداری اقبال روزگار از دولت روحانی برگردد، ما برای جلب نظر رای دهندگان در حق دولت نامردی نمی‌کنیم. اصلاح طلبان حتی به قیمت کاسته شدن از محبوبیت خود این کار را نمی‌کنند. البته من فکر می کنم اگر با اگر با صداقت با مردم رفتار و صحبت کنیم ، اصلاح طلبان هنوز هم شانس خوبی دارند. باید منتظر ماند و دید که تا دو، سه سال آینده چه خواهد شد. شاید دولت موفقیت‌های خوبی کسب کند. شاهد وضع ما در عرصه بین المللی بهتر شود، شاید هم فشارها شدیدتر شود و درگیر مسائلی شویم که اکنون برایمان قابل پیش‌بینی نیست. به هر حال پیش بینی راجع به نتیجه انتخابات 1400 درست نیست و قبل از آن نیز انتخابات مجلس را در پیش داریم.

*سوالم مبنی بر پیش بینی نتیجه انتخابات 1400 نبود. سوالم این است که جایگاه آقای لاریجانی بعد از از دست دادن کرسی ریاست مجلس در معادلات سیاسی چه خواهد بود. پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات هیات رئیسه مجلس و کنار گذاشتن لاریجانی به این معنی تلقی می‌شود که این جریان در انتخابات 1400 نیز بین لاریجانی و گزینه اصلاح طلب انتخاب نمی‌کند ؟ یا بهتر بگوییم به این معنی تلقی می‌شود که اصلاح طلبان نیازی به ائتلاف با لاریجانی نخواهند داشت؟

ائتلاف با دوستان آقای لاریجانی در جای خود قابل بحث است. لاریجانی در موقعیتی است که کسی از ائتلاف با او شرمگین نخواهد بود. ائتلاف با لاریجانی و دوستان او فرای خط قرمز ما نیست یعنی هم ممکن است و هم ممکن نیست. ما این مسیر را برای خود نمی‌بندیم اما دلیلی ندارد که با او رقابت نکنیم. لاریجانی به نظر من یک نیروی رشد یافته سیاسی است. چنانچه دوستان فراکسیون امید به رقابت با ایشان برخیزند به معنی این نیست که دیگر هرگز دست دوستی به آن‌ها نمی‌دهند. به هر حال مجلس از این چیزهای دارد. آقای لاریجانی سال‌ها است در مجلس است و کسی از این رقابت ها یا بالا و پایین رفتن ها دلخور نخواهد شد.

*در ائتلاف با لاریجانی در انتخابات 1400 چه تاثیری دارد؟

به نظر من این مساله در ائتلاف احتمالی یا عدم ائتلاف احتمالی با لاریجانی در 1400 تاثیر چندانی نخواهد داشت.

*شانس پیروزی آقای لاریجانی را چطور می‌بینید؟

به نظر من شانس پیروزی هم دارند و اینطور نیست که از حالا بگوییم بازنده این رقابت خواهد بود. به هر صورت من فکر می‌کنم که هم آقای عارف و هم آقای لاریجانی در حدی از رشد و بلوغ سیاسی هستند که نتیجه این انتخابات در همکاری‌های بعدی خودشان و فراکسیون‌هایشان تاثیری نداشته باشد. طبع مجلس همین است و ائتلاف‌ها تغییر می‌کند. کسی که به مجلس می‌رود خود را برای این مسائل آماده کرده است .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید