حمایت صریح سلیمی نمین از شهردار شدن محسن هاشمی؛ نمایندگان شورا دنبال شهرداری هستند که بازیچه دستشان باشد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۹:۱۷
    کد خبر :267337

عباس سلیمی نمین گفت: اعضای شورای شهر می‌خواهند فردی شهردار شود که کاملا بازیچه دست‌شان باشد، در حالیکه گرچه محسن هاشمی به لحاظ سیاسی همسو با آنها است اما بازیچه‌شان نمی شود و حاضر نیست که امتیاز شخصی به کسی دهد.

به گزارش نامه نیوز: پروسه انتخاب شهردار جدید به کندی پیش می رود، 8ماه حوزه مدیریت شهری در اختیار اصلاح طلبان است اما آنها خروجی درخوری ارائه ندادند. با وجودی که دو هفته ای از پذیرش استعفای نجفی می گذرد، انتخاب شهردار جدید در هاله ای از ابهام قرار دارد. به نظر می رسد کارگزاران و اتحاد ملت به اختلافات شدید خوردند و روز به روز این وضعیت حادتر می شود. کارگزارانی ها بر انتخاب محسن هاشمی تأکید می کنند، در مقابل اتحاد ملتی ها ورود چمران به شورای شهر را مصداق بارز بی توجهی به رأی مردم می دانند. اما عباس سلیمی نمین نگاه دیگری دارد او می گوید: اعضای شورای شهر بازیچه می‌خواهند نه شهردار قوی؛ همه این صحبت هایی هم که می کنند فقط توجیهی برای سهم خواهی های شخصی شان است.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

آقای سلیمی نمین! دعوای کارگزاران و حزب اتحاد ملت برای انتخاب شهردار آینده تهران بالا گرفته است، امروز آقای کرباسچی صحبت کنایه آمیزی به مخالفان شهردار شدن محسن هاشمی داشت و گفت «فكر مي‌كنند اگر با هاشمی كه در جايی گفته برای شهرداری خوب است، مخالفت كنند، این مسئله باعث مي‌شود كه در افكار عمومی رای بالايي بگيرند. در حالي كه مساله افكار عمومی اتفاقا اين است كه شهر تهران به درستي اداره شود.» به نظر شما علت اختلاف این دو حزب چیست و چرا با شهردار شدن محسن هاشمی مخالفت می شود؟

مشکل اساسی به نحوه بستن لیست شورای شهر برمی گردد. اصلاح طلبان دیگر برای انتخابات شوراها هیچ ادعایی نمی توانند داشته باشند که توسط شورای نگهبان محدود شدند و نتوانستند عناصر برجسته خود را برای شورای شهر فهرست و به مردم معرفی کنند چون نظارت و اجرای انتخابات شوراها دست خود اصلاح طلبان بود. امروز شاهدیم افرادی به شورای شهر راه یافتند که در آینده مشکل جدی برای خود و جریان اصلاحات و مصالح عمومی پدید می آورند چون این افراد دنبال فرصت طلبی و تقویت موقعیت شخصی خودشان هستند نه خدمت گذاری به مردم.

به عبارت دیگر تمایل اعضای شورای شهر تهران این است که شهردار آینده تهران فرد قوی نباشد تا بتوانند از او امتیاز بگیرند. آنها درباره نجفی فکر می کردند او به لحاظ توانمندی اجرایی ضعیف است و بر همین اساس چون توان لازم را برای مدیریت قوی شهر تهران ندارد، به اعضای شورای شهر امتیاز خواهد داد. به همین دلیل نیز امروز با شهردار شدن آقای محسن هاشمی موافقت نمی کنند.

در حالیکه محسن هاشمی در بین فرزندان آقای هاشمی هم سالمترین فرزند است، سابقه مدیریتی در شهر تهران دارد، از موضع ریاست شورا به مقام شهردار تهران می رود، فرد شناخته شده ای است اما چون اهل امتیازدهی نیست. طبعا با شهردار شدن او مخالفت می کنند. در واقع اعضای شورای شهر تهران مایل نیستند که عنصر قوی و مسلط بر امور مدیریت شهری بر مسند شهردار تهران قرار بگیرد. در عین حال مایل نیستند فردی خارج از جریان خودشان وارد شورای شهر شود چون خروج محسن هاشمی از شورای شهر منجر به ورود فردی غیر همگون به شورای شهر می شود که این اتفاق برای شان نگران کننده است.

در مجموع اینها نشان دادند که بیشتر دغدغه فردی دارند تا دغدغه جامعه. حتی دغدغه گروهی ندارند اگر داشتند طوری عمل می کردند که کارنامه مثبتی از خود در مدیریت شهر تهران به جای بگذارند، نه آنکه فقط دنبال امتیازگیری برای شخص خودشان باشد و برای تأمین منافع شخصی در پروسه انتخاب شهردار را دچار مشکل کنند.

اگر من از موضع جناحی بخواهم بگویم می گفتم «امیدوارم اعضای شورای شهر دنبال شهردار جناحی باشند و همین راه را ادامه دهند تا مدیریت شهری عقبگرد کند و اصلاح طلبان با سر به زمین بخورند و دیگر امکان اینکه در این موقعیت قرار بگیرند نداشته باشند» چون این روزها می بینیم که همه امور شهری تهران متوقف است حتی از حوزه گل کاری و زیباسازی شهری نسبت به سال گذشته پسرفت داشتیم، اما نگاه جناحی درست نیست بلکه از منظر مصالح عمومی باید صحبت کرد تا جامعه متنفع تمام شود. اگر اعضای شورای شهر محسن هاشمی را انتخاب کنند، طبعا یک کارنامه قابل ارائه در انتهای دوره شورای شهر پنجم خواهند داشت که می توانند بگویند کاری برای شهر تهران انجام دادند اما اعضای شورای شهر می خواهند فردی شهردار شود که کاملا بازیچه دست شان باشد، در حالیکه گرچه محسن هاشمی به لحاظ سیاسی همسو با آنها است اما بازیچه شان نمی شود و حاضر نیست که امتیاز شخصی به کسی دهد.

برخی اصلاح طلبان معتقدند «خروج محسن هاشمی از شورای شهر پروژه اصولگرایان است چراکه بعد از این اتفاق آنها می توانند فشار بیاورند تا برخی دیگر از اعضای شورای شهر نیز استعفا دهند و به جای آنها اصولگرایان وارد شورای شهر شوند». آیا پروژه خارج سازی تدریجی اصلاح طلبان از شورای شهر را دنبال می کنند؟

خیر، این تحلیل عقلانی هم نیست. یعنی چی فشار بیاورند؟ بحث شهردار شدن محسن هاشمی از قبل انتخاب نجفی مطرح بود. اگر او همان موقع انتخاب می شد 8 ماه فرصت از دست نمی رفت. آنها می دانستند نجفی مریض است و حتی مورد قبول همه اصلاح طلبان نیست اما به شهردار شدن او رأی دادند، بعد از استعفای نجفی نیز اصرار کردند که بماند. یعنی اصلا بحث اصولگرایان نیست. اینها دنبال گرفتن امکانات و امتیازاتی از مدیریت شهری هستند. اگر تعقل و کلانگری سیاسی داشته باشند به فرض یک اصولگرا هم با خروج محسن هاشمی وارد شورای شهر شود معادله ای را تغییر نمی کند. اکثریت اعضای شورای شهر همچنان اصلاح طلب هستند، حتی اگر دو نفر دیگر هم بیایند این وضعیت تغییری نمی کنند اما چنین صحبت های را مطرح می کنند تا اصل موضوع را که مسئله امتیازگیری شخصی است پنهان کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید