حرمت شهروندی دستفروشان باید کاملا رعایت شود

    کد خبر :252267

در برنامه‌ریزی‌های مربوط به ساماندهی دستفروشان باید حق و حقوق آنها باتوجه شرایط ضعیف اقتصادی و توانایی پایین مالی درنظر گرفته شود و این کار از اصلی‌ترین برنامه‌ریزی شهرداری برای ساماندهی دستفروشان در قالب تعریف مکانی مستقل برای آنهاست.

باتوجه به رکود اشتغال در کشور و جمعیت بیکار، روی آوردن به شغل‌های کاذب در این چند ساله با سیر صعودی و شیب تندی همراه بوده است. دستفروشی یکی از این مشاغل است که از همه طیف‌های جامعه با هر سطح سوادی به آن روی آورده‌اند. روی آوردن به دستفروشی در شهرهای کمتر برخوردار با شدت و تعداد بیشتری برحسب جمعیت همراه بوده است که باتوجه به روند رو به رشد آن، طرح‌های مختلفی برای مهار آن ازجمله ساماندهی دستفروشان پیاده می‌شود. در این‌باره با شهردار کُنارک گفتگویی انجام دادیم که در ادامه آمده است.

درویش بلوچ نیا (شهردار کُنارک) طرح ساماندهی دستفروشان این شهر را رضایت‌بخش اعلام نکرد و در این باره گفت: باتوجه به شروع جدید این طرح، هنوز رضایت کاملی از این روند ندارم و در آینده با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امیدوارم به نتیجه خوبی برسیم. البته باید یادآور بود که کسبه شاغل در بازار روز که هزینه‌های اجاره، آب، برق و گاز را پرداخت می‌کنند، طبیعتا از حقوقی نیز برخوردارند که ملزم حمایت نیز می‌باشند. البته به جهت حمایت از افراد کم درآمد، شهرداری بحث های مربوط به بازار روز و دستفروشی در حاشیه خیابان‌ها را حمایت و کنترل می‌کند.

شهردار کُنارک درباره ساعت کاری دستفروشان این شهر عنوان داشت: دستفروشان در ایام باقیمانده به عید هر روزه از 8 صبح تا نزدیک غروب بساط خود را پهن می‌کنند و مهمترین مشکل آنها نبود روشنایی است. به علاوه سه‌شنبه بازار در کنارک و جمعه بازار چابهار نیز بازاری برای فروش محصولات دستفروشان با توجه به نزدیکی فاصله‌ای با شهر کنارک به صورت بازار هفتگی برای دستفروشان در دسترس است.

برخورد قهری با دستفروشان به عنوان نان‌آوران خانه مناسب نیست

بلوچ نیا عمده مشکلات دستفروشان را مربوط به رعایت نکردن حقوق شهروندان مبنی بر سد معبر دانست و در این باره افزود: باتوجه به کمبود شغل و مشکل اشتغال در کُنارک، هزینه درآمد زندگی خیلی از افراد در کنارک از طریق همین دستفروشی تامین می‌شود. ولی متاسفانه این افراد بدون توجه به نکاتی که عوامل شهرداری به آنها گوشزد می‌کند، اقدام به پهن کردنِ بساط فروش اجناس خود در مکان‌هایی می‌کنند که موجب سلب آسایش شهروندان می‌شود. با گواه بر این موضوع، تاکید بنده از روز اولی که عهده‌دار سمت شهرداری کُنارک شدم، این موضوع بود که دستفروشان نیز شهروندان این شهر هستند و حرمت شهروندی آنها نیز باید کاملا رعایت شود و نباید کوچکترین برخورد قهری و بی‌احترامی به آنها شود.

نیروهای شهرداری و سد معبر رفتارهایی با دستفروشان انجام می‌دهند که شایسته جامعه ما نیست

شهردار کُنارک در بحث مربوط به سد معبر افزود: متاسفانه یکسری رفتارهایی انجام می‌شود که بازتاب خوبی در جامعه ندارد. نیروهای شهرداری و سد معبر رفتارهایی با دستفروشان انجام می‌دهند که شایسته جامعه ما نیست. با هماهنگی دادستان، فرماندار و فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان، بازدید میدانی از محل قرار گیری دستفروشان در سطح شهر داشتیم و با رعایت حرمت و احترام با این عزیزان صحبت کردیم تا ذهنیت بدی که در بین آنها مبنی بر مخالفت شهرداری با دستفروشیِ دستفروشان از بین برود و از آنها خواهش کردیم همراه کاسبی به جایگاه و حقوق شهروندان نیز احترم بگذارند. دستفروشان نیز خوشبختانه بدون کوچکترین ناراحتی و نارضایتی با ما همکاری کردند. البته که بنده هنوز هم ازشرایط دستفروشان رضایت ندارم و معتقدم جایگاه آنها به عنوان نان‌آوران یک زندگی حفظ نشده است و معتقدم باید تمهیداتی را برای ایجاد امنیت شغلی برای آنها فراهم کرد. در بین دستفروشان، علاوه بر آقایان یکسری خانم‌ها نیز هستند که به عنوان سرپرست خانوار اقدام به دستفروشی می‌کنند که منبع درآمد آنها از همین راه است.

تا پایان نیمه اول 97 مکانی را برای ساماندهی دستفروشان احداث خواهیم کرد

بلوچ نیا درباره ساماندهی دستفروشان در ایام باقیمانده تا عید نوروز را این طور عنوان کرد: با توجه به زمان اندک باقیمانده تا سال جدید، بالصبع نمی توان اقدامات زیربناییِ درخور این عزیزان انجام داد و ساماندهی آنها در حد پشتیبانی از این عزیزان در برقراری بازارهای روزانه تا روزهای باقیمانده تا پایان سال است. اما با شروع سال جدید، انشالله بتوانم مکانی را درخور شان عزیزان دستفروش تعبیه کنیم که هم مورد رضایت شهروندان ما باشد و هم خواسته‌های دستفروشان جامعیت پیدا کند. سعی بر آن داریم که در نیمه اول سال 97 این کار را عملی کنیم.

شهرداری هیچ اجاره‌ای را از دستفروشان نمی‌گیرد

شهردار کنارک درباره چگونگی مدیریت دستفروشان با توجه به آنکه از قشر ضعیف جامعه هستند و امکان پرداخت اجاره در طرح ساماندهی را ندارد، اینطور عنوان کرد: طبق مصوبه شورای شهر در بحث ساماندهی دستفروشان، قرار شد که شهرداری مکانی را برای ساماندهی دستفروشان در نظر بگیرد. توافق بر این شد که شهرداری هیچ اجاره‌ای را از دستفروشان نگیرد و فقط مبلغ بسیار کمی که مورد رضایت دستفروشان نیز باشد برای هزینه‌های جاری مانند هزینه آب و برق ان مکان از آنها دریافت شود. ما در برنامه‌ریزی‌های مربوط به ساماندهی دستفروشان، حق و حقوق آنها را با توجه شرایط ضعیف اقتصادی و توانایی پایین مالی درنظر می گیریم و این کار از اصلی‌ترین پلن برنامه‌ریزی ما برای ساماندهی دستفروشان در قالب تعریف مکانی مستقل برای آنها است.

دستفروشان از طرح ساماندهی رضایت دارند

شهردار سابق زرآباد درباره میزان رضایت دستفروشان در طرح‌های ارائه شده درباره ساماندهی آنها بیان داشت: در صحبت‌هایی که با چند نفر از دستفروشان داشته‌ام، آنها نیز با توجه به تجمع آنها در قالب بازار روزانه و پرداخت ناچیز دربرابر ارائه خدمات شهرداری از این طرح استقبال می‌کنند. البته کمبودهای را که در کنار خیابان مثل سرویس بهداشتی و سرپناه و همچنین مشکلات مربوط به روشنایی را از ما درخواست کردند که با توجه به ایجاد مرکز فروش، تمامی این درخواست‌ها در آن مکان جدید که جانمایی شده است، تعبیه خواهد شد.

درویش بلوچ نیا درباره اهداف شهرداری در اجرای طرح ساماندهی دستفروشان شهر کنارک عنوان کرد: اهداف شهرداری در طح ساماندهی در دو چیر خلاصه می‌شود: رضایت شهروندان مبنی بر جلوگیری از سد معبر و رعایت حقوق شهروندی و ایجاد رضایتمندی برای دست فروشان با ارائه خدمات و مکان مشخص.

شهر کُنارک مرکز شهرستان کنارک در بخش مرکزی این شهرستان در استان سیستان و بلوچستان در کرانه باختری خلیج چابهار و بر ساحل دریای عمان واقع شده است. جمعیت این شهر طبق سرشماری مرکز آمار ایران برابر با 43258 نفر اعلام شده است. شهرستان کنارک در سال 1384 ازشهرستان چابهار جدا شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید