اردکانیان: تابستان امسال شهرهای زیادی تحت تنش آبی قرار خواهند گرفت

    کد خبر :251023

وزیر نیرو تاکید کرد: متاسفانه شرایط فعلی از پیش‌ بینی‌های صورت گرفته هم کمی سخت‌تر است چرا که از ابتدای سال آبی(ابتدای مهرماه) تا پایان اسفندماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به اینکه این وزارتخانه مسئول آب، برق، جمع آوری و تصفیه فاضلاب و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور است، عنوان کرد: این مجموعه در سال گذشته دو هزار و 100 مگاوات نیروگاه و ظرفیت جدید را وارد مدار کرده است که هزار و 700 مگاوات آن در نیمه دوم سال گذشته و مربوط به دوران فعالیت دولت دوازدهم بوده است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایلنا، وی با تاکید بر اینکه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور(خورشیدی و بادی) در سال گذشته به 527 رسیده است، ادامه داد: در تلاشیم تا در سال جدید نیز این مسیر را به خوبی ادامه دهیم براین اساس درصددیم تا پایان سال 97 عدد یاد شده را به هزار مگاوات و تا پایان سال 98 آن را به چهارهزار مگاوات برسانیم.

اردکانیان با بیان اینکه در سال گذشته بخش خصوصی و دولتی حدود 12 هزار میلیارد تومان در بخش برق سرمایه گذاری است، تصریح کرد: براساس ارزیابی صورت گرفته در سالی که گذشت یک میلیون مشترک جدید به شبکه برق کشور افزوده شده است که این روند در مقایسه با سال 95 رشد سه درصدی داشته است و این مهم موجب شده تا مشترکان برق کشور امروز به مرز 35 میلیون برسد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تلفات شبکه برق کشور در سال گذشته کاهش یک درصدی داشته است، بیان کرد: تا چندسال پیش تلفات شبکه برق در حدود 14 درصد بود ولی با استفاده از فناوری‌های روز دنیا و سرمایه‌ گذاری‌های خوبی که در این بخش صورت گرفته این رقم امروزه مطابق با برنامه ششم توسعه به 10.7 درصد رسیده است و مطابق برنامه دولت تلاش خواهیم کرد تا این روند کاهش تلفات همچنان ادامه پیدا کند تا با این روند صرفه جویی مناسب در بخش انرژی داشته باشیم.

وی یادآور شد: در سال گذشته همچنین با کمک موثر وزارت نفت مصرف گاز در نیروگاه‌ها 14 درصد افزایش پیدا کرد و در پی آن آلودگی‌های ناشی از استفاده از سوخت‌های فسیلی بسیار کمتر شده است.

57 هزار روستای کشور از نعمت برق برخوردار هستند

اردکانیان با تاکید بر اینکه در سال گذشته 272 روستا از نعمت برق برخودار شده‌اند، اظهار کرد: براساس برآورد صورت گرفته هم اکنون 57 هزار و 665 روستای کشور از این نعمت برخوردار هستند.

وزیر نیروبا بیان اینکه مصرف انرژی کشور در سال گذشته 7.7 درصد رشد داشته است، اضافه کرد: در بخش نیروی انسانی نیز تعداد پرسنل فعال ما در بخش برق رشدی نداشته و با همان تعداد موجود توانسته‌ایم خدمات پایداری را در این بخش به هموطنان خود ارائه کنیم.

وی به فعالیت‌های صورت گرفته وزارت نیرو در بخش آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 99.5 درصد مردم شهرها به سامانه‌های مدرن انتقال و توزیع دسترسی دارند و در روستاها هم 92 درصد مشترکان به آب دسترسی دارند. همچنین در سالی که گذشت هزار و 540 روستا با جمعیت یک میلیون و 100 هزار نفر از آب شرب سالم بهره‌مند شدند.

اردکانیان در بخش دیگری از سخنان خود به مقوله مدیریت منابع آبی اشاره کرد و گفت: اگر ما به چگونگی مصرف منابع زیست محیطی به ویژه آب نپردازیم مطمئنا هرگونه تامین آب جدید دچار بدمصرفی خواهد شد.

وزیر نیرو افزود: ما در عین حالی که تمامی راه‌های تامین جدید آب را مطالعه خواهیم کرد و در پی باروری‌ سازی ابرها، شیرین سازی آب دریاها، مطالعه استفاده از آب‌های ژرف و نیز پیگیری انتقال آب بین‌ حوضه‌ای با رعایت ملاحضات زیست محیطی خواهیم بود و این روند نباید به قیمتی باشد که ما را از بد مصرفی که گرفتار آن هستیم غافل کند. اگر ما به این مهم توجه نکنیم مسلما تامین آب‌های جدید پس از مدتی ما را گرفتار پیچیدگی‌های جدیدی خواهد کرد چرا که ما زمان را برای اصلاح نوع مصرف از دست داده‌ایم.

3 هزار مگاوات نیروگاه جدید امسال وارد خواهد شد/ افتتاح 40 طرح بزرگ آب و فاضلاب در سال جدید

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه‌های پیش روی این وزارتخانه در سال جاری اشاره کرد و گفت: در سال 97 سه هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و تجدیدپذیر وارد مدار خواهد شد که پیش از نیمه تیرماه هزار و 500 مگاوات از این نیروگاه‌های جدید وارد مدار می‌شود.

اردکانیان یادآور شد: هم اکنون 500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور داریم که طبق برنامه ریزی صورت گرفته این عدد را تا پایان سال 97 به هزار مگاوات و تا پایان سال 98 آن را به چهارهزار مگاوات خواهیم رساند.

وزیر نیرو تاکید کرد: در بخش آب و فاضلاب نیز با توجه به فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 40 طرح بزرگ آبفا در کشور به بهره‌برداری خواهد رسید که از بین این طرح‌ها 26 تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت روزانه 483 هزار مترمکعب و 12 تصفیه‌خانه آب با ظرفیت بیش از یک میلیون مترمکعب خواهد بود.

بهره‌برداری از 13 سد جدید در سال جاری/ توسعه کنتورهای هوشمند برای پرمصرف‌ها

وی اضافه کرد: همچنین در سال جدید 13 سد با ظرفیت 800 میلیون مترمکعب به همراه دو سامانه نمک‌زدایی با ظرفیت 29 هزار و 500 مترمکعب به بهره‌برداری خواهند رسید. همچنین کنتورهای هوشمند را هم برای پرمصرف‌ها توسعه خواهیم داد. این کنتورها نقش مهمی در مدیریت مصرف دارند.

اردکانیان در ادامه سخنان خود به تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی اشاره کرد و افزود: پس از این سعی خواهیم کرد به جای استفاده از عنوان مقابله با خشکسالی، مفهومی با عنوان سازگاری با کم آبی را وارد ادبیات این بخش و برنامه‌های مرتبط با آن کنیم. این مهم یک تغییر رویکرد جدی است به این معنا که ما بپذیریم که کم آبی همزاد با اقلیم ماست.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اگر تاکنون وزیر نیرو در یک سوی میز به عنوان تامین و تخصیص کننده آب می‌نشست و در سوی مقابل آن وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مصرف کننده اصلی آب قرار می‌گرفت ولی پس از این باید با این تلقی که مسئله آب موضوع یک موضوع واحد است و بایستی وزارتخانه‌هایی نیرو، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، کشور و همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست همگی در یک سوی میز بنشیند و مقابل ما مسئله آب قرار بگیرد. یعنی ما می‌پذیریم در عمل که مسئله آب واحد است و نباید آن را تقسیم کنیم. باید بدانیم که با تقسیم کردن آب مسئله را ساده نمی‌کنیم بلکه زمان را برای حل مسئله از دست می‌دهیم.

وی یادآور شد: در نخستین جلسه این کارگروه ملی مشکلات استان اصفهان و شرق زاینده‌رود مورد بررسی قرار گرفت و طرح‌های بسیار خوبی با هدایت استانداری تدوین و مورد تصویب قرار گرفت که براساس مقرر شده است تا معیشت و مشکلات کشاورزان این منطقه به شکل دائم حل و فصل شود.

اردکانیان تاکید کرد: این طرح‌ها شامل حرکت از کشت‌های سنتی به سمت کشت‌های گلخانه‌ای و سازگار با کم آبی، تصفیه پساب و استفاده از آن، سامان‌دهی رودخانه زاینده‌رود و مشارکت فعال صنایع پر آب‌بر اصفهان در تامین منابع مالی طرح‌ها بوده است که در سال 97 با مشارکت دستگاه‌های اجرایی این طرح‌ها آغاز می‌شود.

بهره‌وری از آب را باید به حد معقول با اقلیم خود برسانیم

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: باید کم آبی را یک پدیده مستمر بدانیم و سعی کنیم هر چقدر که ممکن است از بد مصرفی در بخش‌های مختلف فاصله بگیریم. ما باید بهره‌وری از آب را به حد معقول با اقلیم خود برسانیم.

وی بخش کشاورزی را اصلی ترین مصرف کننده آب شیرین کشور دانست و افزود: هم اکنون در استانی همچون البرز حدود یک میلیارد مترمکعب از منابع سطحی، زیرزمینی(چاه‌ها و قنات‌ها) و شبکه‌های مدرن برای بخش کشاورزی مصرف می‌شود که این رقم در استان اصفهان به پنج میلیارد مترمکعب می‌رسد. این موضوع در حالی است که در همین استان اصفهان میزان مصرف بخش شرب و صنعت از آب نیم میلیارد مترمکعب است.

اردکانیان ادامه داد: حتی در استان خشکی همچون یزد حدود یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که سهم بخش شرب و صنعت کمتر از 100 میلیون مترمکعب است. در این بین حتی در استان کرمان هم بیش از 6 میلیاردمترمکعب آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود در حالی که میزان مصرف بخش شرب و صنعت این استان تنها حدود هفت میلیون مترمکعب است.

وزیر نیرو اضافه کرد: به هر حال این یک واقعیت در تمام دنیا است که به طور 70 درصد آب شیرین در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که در مناطق خشک و نیمه خشک این میزان مصرف از آب‌های شیرین در بخش کشاورزی به حدود 85 تا 95 درصد می‌رسد. بنابراین طبیعی است لزوم توجه مصرف صحیح آب، بیشتر متوجه اصلی‌ترین بخش مصرف یعنی حوزه کشاورزی باشد پس باید با همکاری نزدیک وزارت جهاد کشاورزی به سمت استقرار الگوهای مناسب کشت در هر منطقه حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اما توجه ما به بخش کشاورزی و فاصله گرفتن از بد مصرفی به این معنا نیست که چون میزان مصرف بخش شرب در کل کمتر از هشت درصد کل آب مصرفی است پس ما در این بخش مشکل جدی نداریم. بلکه باید در این زمینه بخش نیز به سمت شیوه‌های صحیح‌تر مصرف برویم چرا که برای همین تهران بزرگ آب و منبع جدیدی نداریم که بتوانیم تامین کنیم و باید رشد معقول جمعیت و مصرف را با همین آب موجود پاسخگو باشیم.

اردکانیان تصریح کرد: هم اکنون برای هر مترمکعب آب 970 هزینه می‌شود که 430 تومان آن را از مصرف کننده دریافت می‌کنیم. یعنی عملا دولت در بخش شرب سوبسیت قابل ملاحضه‌ای را پرداخت می‌کند ولی سوال اینجاست اگر فردی در مصرف آب اسراف کرده و بیش از الگو استفاده ‌می‌کند آیا برای آن فرد نیز باید از دولت سوبسید دریافت و از جیب اقشار ضعیف این منابع پرداخته شود؟ چرا که هر چه دامنه سوبسیدها را گسترش دهیم فشار به اقشار ضعیف جامعه وارد خواهد شد.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در بخش برق نیز تولید هر کیلووات ساعت 100 تومان هزینه در بر دارد که رقمی کمتر از 70 تومان از مصرف کننده دریافت می‌شود. اگر مشترکی پرمصرف است و بیش از حدمتعارف و متعادل مصرف می‌کند آیا درست است برای این فرد نیز برق سوبسیدی ارائه شود و افراد دیگری در پرداخت هزینه‌ها مشکل داشته باشند.

وی تاکید کرد: بنابراین باید به آرامی وارد گفت‌وگوی با مردم شویم و به راه‌حل‌های برسیم که این منابع زیست محیطی را باید چگونه مصرف کنیم که در آینده دچار گرفتاری‌های بزرگتری نشویم. اگر نتوانیم منابع را برای تامین، تجهیز و ساخت نیروگاه‌های جدید فراهم کنیم مسلما به عنوان یک جامعه بد مصرف وارد چرخه خاموشی‌ها می‌شویم و در این صورت هزینه‌های ناشی از این امر به مراتب بیش از آن است که ما یک روش عادلانه‌تری را برای تامین منابع مالی در پیش بگیریم.

اردکانیان اظهار کرد: با توجه به کاهش جدی بارندگی‌ها در سال آبی جاری و در پی آن کاهش آب در مخازن سدهای که نیروگاه برقابی دارند عملا این وضعیت ما را به شرایطی خواهد رساند که در سال جاری نخواهیم توانست به میزان سال قبل برق آبی تولید کنیم.

کاهش 4 هزار مگاواتی تولید برق برای پیک تابستان سال جاری

وزیر نیرو تصریح کرد: ما سال گذشته 9 هزار و 300 مگاوات برق آبی تولید کرده‌ایم که برای امسال پیش‌بینی می‌کنیم در بهترین حالت این رقم بیش از 6 هزار مگاوات نخواهد بود. این کاهش تولید به همراه اضافه رشد طبیعی مصرف که امسال نسبت به سال گذشته رشد پیدا کرده است ما را با شرایطی روبه رو خواهد کرد که حتی با وارد شدن نیروگاه‌های جدید رقمی در حدود چهار هزار مگاوات برای قله مصرف پیک تابستان سال 97 کاهش تولید داریم. بنابراین باید با کمک مردم این مقدار را در مصرف کاهش دهیم.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به مصرف بسیار بالای برق توسط سیستم سرمایشی از جمله کولرهای گازی درصددیم تا با اصلاحاتی جزئی و موثر در ساخت تجهیزات مربوط به این نوع کولرها بتوانیم با کمک مردم رقم قابل توجهی در این بخش کاهش مصرف داشته باشیم. در صورت تحقق این مهم می‌توانیم تا 30 درصد برق این کولرها را کاهش دهیم.

افت 48 درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته

اردکانیان در بخش پایانی سخنان خود به وضعیت بارندگی‌های کشور اشاره کرد و گفت: براساس پیش بینی‌های سازمان هواشناسی در طی یکی دو ماه اخیر امیدواریم بودیم در اواخر زمستان سال 96 با نزولاتی که صورت خواهد گرفت کاهش بارندگی‌‌ها به حدود 20 تا 25 درصد نسبت به سال گذشته برسد.

وزیر نیرو تاکید کرد: ولی متاسفانه شرایط فعلی از پیش‌ بینی‌های صورت گرفته هم کمی سخت‌تر است چرا که از ابتدای سال آبی(ابتدای مهرماه) تا پایان اسفندماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 48 درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

وی گفت: با این وجود در حوزه مدیریت بهره‌برداری از سدها پیش بینی‌های لازم را برای تابستان امسال داشته باشیم به گونه‌ای که به رغم کاهش 48 درصدی بارش‌ها، حجم آب موجود در مخازن سدها نسبت به سال گذشته تنها 13 درصد افت داشته است.

تابستان امسال شهرهای زیادی تحت تنش آبی قرار خواهند گرفت/ سال آبی سختی پیش‌رو است

اردکانیان با تاکید بر اینکه در تابستان امسال شهرهای زیادی تحت تنش آبی قرار خواهند گرفت، افزود: برنامه ریزی دقیق و جدی صورت گرفته است تا با اتکا به همکاری نزدیک خود مردم بتوانیم شرایط سخت امسال را در بخش تامین آب شرب پشت سر بگذرانیم.

وزیر نیرو در پایان گفت: تحقق این امر مستلزم آن است که از همین امروز توجه به شیوه مصرف را آغاز کنیم. تک تک مصرف کنندگان چه در بخش شرب و صنعت و چه در بخش کشاورزی باید به این مسئله توجه کنند که سال سختی پیش رو است و حتی فلات مرکزی کشور که استان‌های زیادی را در بر‌می‌گیرد خشک‌ترین سال را در نیم قرن اخیر تجربه می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید