خط و نشان معاون ظریف برای آمریکا

  • سیاسی
  • دوشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۷ ۱۴:۲۳
    کد خبر :250615

معاون سیاسی وزیر خارجه گفت: برجام یک توافق امنیتی است و به طور مستقیم با امنیت منطقه و بین‌الملل سروکار دارد. اگر هرگونه اختلالی در برجام صورت بگیرد عواقب آن برای همه جامعه بین‌الملل سنگین خواهد بود.
سید عباس عراقچی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اکنون در راستای مقابله با دخالت‌های بیگانگان، مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و کمک به صلح و ثبات منطقه کشوری کاملا مقتدر و تاثیرگذار است و نقش خود را ایفا می‌کند، اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در سخنرانی روز اول فروردین فرمودند، ایران تمامی نقشه‌های آمریکا در منطقه را به هم زده، بنابراین طبیعی است که آمریکا و کشورهایی که تمام مقدرات خود را به دست آمریکا سپرده‌اند، از این وضعیت نگران باشند و بخواهند جمهوری اسلامی را در منطقه مهار کنند. البته این امیدی واهی است.

به گزارش ایسنا، عراقچی یادآور شد: یکی از راه‌های مهار جمهوری اسلامی از دید آن‌ها افزایش تحریم‌ها، برگرداندن تحریم‌های نفتی و کشتیرانی و تمام موارد قبلی است که برجام مانع بزرگی در مقابل آن‌ها ایجاد کرده، به همین دلیل تلاش می‌کنند تا برجام را از سر راه بردارند.

معاون سیاسی وزیرخارجه با بیان اینکه تلاش آقای ترامپ و دولت ایشان با همکاری و پشتیبانی عربستان و رژیم صهیونیستی است، عنوان کرد: تلاش‌ آن‌ها در این راستا است که جمهوری اسلامی مقتدر و تاثیرگذار در منطقه که تمام نقشه‌های آمریکا را به هم زده، را مهار کنند که البته تاکنون ناکام مانده‌اند. اکنون بیش از یک سال است که ترامپ تلاش می‌کند تا برجام را از بین ببرد یا اصلاحاتی را انجام دهد که از دید ایشان معایب آن برطرف شود که در این زمینه نیز ناکام مانده است.

وی ادامه داد: جامعه بین‌المللی و حتی متحدین آمریکا و اروپایی‌ها با این روش مخالف هستند و اصولا قطع‌نامه شورای امنیت که برجام را بخشی از آن قرار داده، از کاری که ترامپ قصد انجام آن را دارد، ممانعت می‌کند. اینکه در آینده چه خواهد شد، بین اروپا و آمریکا چه خواهد گذشت و اینکه آیا آقای ترامپ موفق می‌شود که از برجام خارج شود و تبعات آن چه خواهد بود، به ماه‌های آینده مربوط می‌شود.

عراقچی با اشاره به اینکه خروج از برجام مسلما تبعات سنگینی برای کشورهای غربی، آمریکا و اروپا خواهد داشت و کل اعتبار خود را در دنیا از دست خواهند داد، تصریح کرد: زمانی که مذاکره و توافقی می‌کنند، طرف دیگر توافق به تمام تعهدات خود پایبند است و آن ها هستند که تعهدات خود را زیر پا می‌گذارند و از توافق خارج می‌شوند، باید مسئولیت کار خود را بپذیرند. اعتبار آن ها قطعا در سطح جهانی از دست خواهد رفت و تبعات و عواقب سنگینی را برای منطقه خواهد داشت. منطقه ما منطقه ای پرآشوب است.

معاون سیاسی وزیر خارجه با بیان اینکه توافق برجام تنها توافقی اقتصادی نیست بلکه توافقی مربوط به عدم اشاعه است، عنوان کرد: همانطوری که اروپایی‌ها به طور مکرر عنوان کردند و خانم موگرینی نیز تکرار کرد، برجام یک توافق امنیتی است و به طور مستقیم با امنیت منطقه و بین‌الملل سروکار دارد. اگر هرگونه اختلالی در برجام صورت بگیرد عواقب آن برای همه جامعه بین‌الملل سنگین خواهد بود.

وی بیان کرد: ترامپ و دولت او باید بدانند که پایبندی آن‌ها به برجام موضوع قطعی است که در برجام مورد اشاره واقع شده و تخلف آن‌ها از برجام حتما عواقب خاص خود را خواهد داشت و آن را در ماه‌های آینده مشاهده خواهند کرد. جمهوری اسلامی ایران ماه‌ها است که اعلام کرده برای هر سناریویی آمادگی دارد. همه سناریوهای محتمل پیش بینی و برای تمام آن‌ها راهکار اندیشیده شده است. حتما ما در شرایطی که ترامپ و دیگران تصمیمی را علیه برجام اتخاذ کنند، آماده واکنش فوری و سریع هستیم و از منافع مردم ایران به صورت کامل دفاع خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید