وزیر راه:نظام مهندسی وکنترل ساختمان در کشور با معضل جدی مواجه است

    کد خبر :192015

وزیر راه و شهرسازی گفت: نظام مهندسی و کنترل ساختمان مانند نظام فنی – اجرایی کشور با آشفتگی‌ها و معضلات جدی مواجه است.

عباس آخوندی امروز پنجشنبه در پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری و چهارمین نمایشگاه تخصصی انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران، افزود: حتی نظام مهندسی و کنترل ساختمان وضعیت آشفته تری نسبت به نظام فنی – اجرایی کشور دارد.
وی با بیان این که متاسفانه هیچ یک از دست اندرکاران فعالیت مهندسی در کشور مسئولیت خود را نمی پذیرند گفت: به همین منظور برای جلوگیری از این مساله بیش از یک سال است اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در دستور کار دولت قرار گرفته است.
وزیر راه وشهرسازی اظهارداشت: در آیین‌ نامه جدید کنترل ساختمان از نظارت تفکیک شده تا مشخص شود که مهندسی حق مطلق مهندسان است و پذیرش مسئولیت حرفه‌ای از سوی مهندسان و تضمین آن مسئولیت از سوی موسسات بیمه ای نیز مجاز شمرده شده است.
آخوندی یادآورشد: در ارجاع کار به مهندسان مهم نیست که مهندس ما پایه چند دارد بلکه مهم آن است که این مهندس مسئولیت حرفه ای خود را در قبال کاری که انجام می دهد به خوبی بپذیرد.
وی خاطرنشان کرد: مشکلات در حوزه نظام مهندسی و کنترل ساختمان از آنجا شروع شد که به طراح ساختمانی اعلام کردند که برای طرحی که ارائه می دهد 20 تا 30 امضا بیاورد در حالی که واضح بود که این کار اشتباه است و این مساله در حوزه نظارت نیز بنیان وارونه ای داشت.
وی گفت: عده ای معتقد بودند که با توزیع کار در بین مهندسان از این طریق اشتغال بیشتری ایجاد می کنند در حالی که با این روش نادرست شاهد ساخت بناهای بی کیفیت در کشور بودبم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: سازمان های نظام مهندسی و کنترل ساختمان استان ها می خواهند کنترل مضاعف کنند که به قول علما این اول قصه است. آیا سازمان نظام مهندسی وظیفه کنترل مضاعف دارد؟ آیا سازمان می تواند مسئولیت حرفه ای کار مهندسی را قبول کند؟
آخوندی تصریح کرد: بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، سازمان نظام مهندسی و کنترل ساختمان انجمنی حرفه ای است که برای تنظیم امور مهندسان تشکیل شده ، مگر این سازمان می تواند مسئولیت حرفه ای بپذیرد که می خواهد کنترل مضاعفی هم بر نحوه ساخت و ساز داشته باشد؟
وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: این در حالی است که وظیفه کنترل بیشتر ساختمان های در حوزه شهری بر عهده شهرداری ها است که با کنترل مضاعف شاهد ساخت ساختمان های کیفی در شهرها باشیم.
آخوندی بیان کرد: مشکلی که در نظام فنی – اجرایی کشور داریم این است که از مرحله تایید صلاحیت تا اجرا، نظارت و بهره‌ برداری، اساسا سیستم بر اساس مسئولیت حرفه‌ای بنیان‌ گذاشته نشده است، لذا اصلاح این آفت بوروکراتیک بسیار ضروری است.
به گزارش ایرنا، پنجمین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی مهندسی عمران و معماری و چهارمین نمایشگاه تخصصی انبوه‌سازان مسکن ساختمان استان تهران روزهای 13 و 14 دی ماه سال جاری در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید