اولویت دولت برای ساماندهی کوله‌بری؛ قاچاق ته لنجی از هفت دولت آزاد است

    کد خبر :181985

درحالی که دولت قصد دارد محدودیتهای جدیدی را برای کوله بران ایجاد کند، به نظر می‌رسد رها بودن واردات غیرقانونی از طریق ته لنجی نیز چالشهای جدی را برای اقتصاد کشور رقم خواهد زد.

هفته گذشته رحمانی فضلی در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفته بود: مصوبه‌ای در دولت برده‌ایم و تصویب کرده‌ایم که کوله‌بری در مرزها متوقف شود.

((…محدود کردن کوله بری تبعات اجتماعی و امنیتی در برخی مناطق خواهد داشت اما باید توجه داشت که از انجام کوله‌بری درآمد زیادی به خود کوله‌برا‌ن نمی‌رسد و کرامت انسانی آنها حفظ نمی‌شود…))

وزیر کشور با بیان این موضوع از عزم جدی دولت برای مبارزه با قاچاق کالا خبر داد و گفت: به‌جای عملیات کوله‌بری امتیازات و تخفیفات ویژه‌ای به کسانی که کارت پیله‌وری دارند داده خواهد شد که آنها از مرز استفاده کرده و کالاهای خود را در بازارچه‌های مرزی بیاورند.

بررسی مصوبات دولت در اواسط تابستان سال جاری نشان می‌دهد، با راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی جدید با هدف ساماندهی کوله‌بری، مرزنشینان از تخفیف 6میلیون تومانی عوارض وارداتی بهره‌مند خواهند شد. بر این اساس هیئت وزیران با احداث بازارچه‌های مرزی جدید و هدایت معبرها به‌سمت مرزهای رسمی و تحت پوشش نهادهای قانونی و به‌ویژه گمرک با تخفیف عوارض ورود برای هریک از مرزنشینانی که در استانهای آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه حداقل سه سال در فاصله حداکثر 20 کیلومتر و در استان سیستان و بلوچستان حداکثر 50 کیلومتر از نقطه صفر مرزی اقامت داشته اند موافقت کرد.

موضوع قاچاق کالا و ارز در سالهای اخیر به یکی از چالشهای اصلی اقتصاد کشور تبدیل شده است. بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا، ارزش کالای قاچاق از 25 میلیارد دلار در سال 92 به 12.5 میلیارد دلار در سال 95 کاهش یافته است. این آمار در حالی اعلام شده که بسیاری از نمایندگان مجلس از جمله عضو کمیسیون امنیت ملی ابهاماتی را نسبت به صحت آن مطرح کرده بودند.

((… در چند سال گذشته اراده ای برای کاهش آمار قاچاق وجود داشته است، با این وجود عده ای از کارشناسان که در حوزه قاچاق کالا فعالیت دارند آمار 12.5 میلیارد دلاری قاچاق را قبول ندارند…))

دهقان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این موضوع تاکید کرد بود،برخی مسئولان به جای پاسخگویی درباره قاچاق طلبکار شده‌اند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد، ورود کالای قاچاق از طریق رویه ته لنجی 2.3 میلیارد دلار، از طریق معافیت مسافری 3.8 میلیارد دلار و از طریق کوله بری نیز رقمی در حدود 3.6 میلیارد دلار در سال می‌باشد.

برخی کارشناسان معتقدند، با توجه به آمار بالای واردات کالای قاچاق از طریق ته لنجی، هیئت دولت علاوه بر تمرکز نسبت به محدود کردن کوله بران، بایستی نسبت به وضعیت مبهم قاچاق از طریق ته لنجی نیز اقدامات محدودیت زا را اعمال کند. در حالی که بیش از 63 هزار کوله بر شناسنامه دار در 4 استان مرزی به واردات کالای مصرفی اشتغال دارند ورود سالیانه 3 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور از طریق کوله بری عدد عجیبی به نظر نمی‌رسد. این درحالی است که امار مشخصی از قاچاق به اسم ته لنجی وجود ندارد.

اخیرا رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی با ورود جدی به موضوع قاچاق کالا از جمله قاچاق از طریق ته لنجی سوالاتی جدیدی را در این حوزه مطرح کرده که لازم است مقامات دولتی بدون ایجاد حاشیه نسبت به آن پاسخ دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید