عضو سابق شورای شهر در گفتگو با بازتاب:

اگر در تهران زلزله بیاید همه از تشنگی می میرند!

    کد خبر :161180

بیش از دو هفته از زلزله مرگ بار استان کرمانشاه که موجب جان باختن و زخمی شدن هزاران تن از هموطنانمان شد می گذرد. هنوز خانه ها ویران است و بسیاری از مردم حتی جایی برای سکونت ندارند. هنوز کودکان از ادامه تحصیل محرومند. هنوز آب آشامیدنی مناسبی برای بسیاری از آسیب دیدگان فراهم نشده است.

به گزارش بازتاب؛البته کمک های مردمی و حتی ارگانی که از سوی ارگان های مختلف دولتی و حکومتی به سمت مناطق آسیب دیده سرازیر شد را نباید به هیچ وجه نادیده گرفت اما بدون شک بی برنامگی موجود، نه تنها مشکل زلزله زدگان را حل نکرد، بلکه می توان گفت فقط برای دست اندرکاران زمان خرید و حل شدن مشکل هموطنانمان را به تعویق انداخت.

حال این پرسش مطرح می شود که اگر در آینده چنین زلزله ای در تهران و یا دیگر شهرهای بزرگ و پر جمعیت تر کشورمان رخ دهد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟! چند نفر جان خود را از دست خواهند داد؟! چند نفر بی خانمان خواهند شد؟! چه بلایی بر سر کودکان و خانواده ها خواهد افتاد؟! آیا اتاق فکر یا کمیته ای برای بررسی و پیش گیری چنین مسأله ای تشکیل شده است؟!

با هدف بررسی جوانب مختلف این موضوع، خبرنگار بازتاب به سراغ یکی از اعضای سابق شورای شهر تهران رفت و گفتگویی با وی در این باره انجام داد.

در همین راستا ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه چهارمین دوره شورای شهر تهران در خصوص زلزله احتمالی تهران و آنچه گفته می شود که تونل های مترو آسیب زلزله را خنثی خواهد کرد، گفت: اگر بخواهد این اتفاق در تهران و یا اطراف آن رخ دهد، این مساله ارتباطی به تونل های مترو ندارد.

وی با بیان اینکه این ها مباحثی نیست که بتواند مشکل شهر تهران را حل کند، بلکه مباحث عوام فریبانه است تصریح کرد: برای تهران مسئولان باید یک برنامه ملی دراز مدت و اساسی تهیه کنند و برای آن چاره ای بیندیشند.

قناعتی با اشاره به زلزله سر پل ذهاب، گفت: الان بیش از 15 روز است که از این حادثه می گذرد و هنوز مردم آنجا مشکل اسکان دارند و می بینیم که حتی توزیع کالا هم با مشکل مواجه شده، یعنی کالا را هم نمی توانند توزیع کنند. از اقصی نقاط کشور کالاها و کمک ها ارسال می شود، اما مسئولان در آنجا نیستند که توزیع کنند یا برنامه ای برای توزیع ندارند و هنوز هم یک اتاق فکری ایجاد نکرده اند که اگر چنین اتفاقی رخ داد، حداقل امکانات را سریعا توزیع کنند که مردم بتوانند از آن ظرفیت بهره مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: باید جلو انشعاباتی که مشکل پیدا می کند را بگیرند. بحث برق، آب و تلفن و.. موضوعاتی است که باید برای آن چاره ای بیندیشند. در تهران که بیشتر نقاط آن سابقه سکونت در آنها به بیش از 100 سال می رسد، هنوز لوله آب هایی که 60 سال قبل بوده و دیگر فرسوده شده وجود دارد که با کوچک ترین زلزله ای که اتفاق بیفتد هم لوله های آب و هم لوله های گاز همه از بین می روند.

وی اولین و اساسی ترین مشکلی که از روزهای اول زلزله با آن مواجه می شویم را مشکل آب دانست و یادآور شد: با توجه به اینکه جمعیت تهران قابل مقایسه با دیگر مناطقی که تاکنون زلزله زده اند نیست، لذا با تانکر آب جوابگو نخواهد بود، بنابراین باید به جای آنکه بگویند تونل های مترو باعث می شود که زلزله آسیب کمتری وارد کند، روی بدترین شرایط ممکن بیندیشند و فکری کنند زیرا احتمالا در صورت وقوع زلزله در تهران، همه از تشنگی می میرند!

قناعتی با تاکید بر اینکه چرا برخی خودشان را به خوش خیالی می زنند، گفت: شاید زلزله ای به بزرگی 8 ریشتر باشد که ایجاد مشکل کند لذا مسئولان روی این مسائل فکر کنند، در حالی که الان حتی در توزیع کالا در زلزله سر پل ذهاب نتوانستند پاسخگوی مردم باشند.

این عضو سابق شورای شهر تهران متذکر شد: مسائل زیادی در تهران وجود دارد چون مناطق جنوب شهر ما اکثرا بافت فرسوده هستند و از الان باید به دنبال بهینه سازی شرایط بافت فرسوده در برنامه ای 15 یا 20 ساله باشند و فرصتی را برای ساکنین ایجاد کنند که بافت هایشان را تقویت و نو کنند اینها اقدامات اساسی و ضروری است.

وی اظهار داشت: بحث تونل های مترو و امثال ان اینها با هدف انحراف ذهن مردم است و مسئولینی که در این خصوص ذی‌ نفع هستند همیشه به دلیل آنکه عملکرد خود را توجیه کنند چنین بحث هایی را مطرح می کنند که ذهن جامعه منحرف شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید