انتقاد نخست وزیر پیشین سوئد از اقدامات کنگره آمریکا علیه برجام

    کد خبر :149569

در حالی که رویکرد جدید کنگره آمریکا علیه توافق هسته ای با ایران مورد انتقاد شدید مجامع جهانی قرار گرفته است، ‘کارل بیلت’ نخست وزیر پیشین سوئد نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر از اقدامات کنگره آمریکا علیه برجام انتقاد کرد.

در حالی که مجامع جهانی درباره اعمال ‏تحریم های تازه آمریکا علیه ایران هشدار داده اند،‏ بیلت در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر تاکید کرد: اینکه کنگره آمریکا در حال بررسی طرح منع فروش هواپیماهای مسافربری ایرباس به ایران است، اقدامی غیرعقلانی است.
پیش از این برخی سیاستمدارن آمریکا از جمله جان کری، وزیر خارجه پیشین این کشور و تعدادی از اعضای کنگره درباره اعمال ‏تحریم های تازه علیه ایران هشدار داده بودند.‏
این تحریم ها نگرانی بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران میانه روی آمریکایی درباره تعهد آمریکا به برجام را در پی داشته است.‏
ترامپ در 13 اکتبر (21 مهر ماه) پس از ماه ها جنجال آفرینی تبلیغاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و آنچه او اقدامات ثبات زدایانه ایران در منطقه می نامد، راهبرد جدید دولتش را در این باره اعلام کرد و گفت که از این پس از تایید پایبندی ایران به برجام، که طبق یک مصوبه کنگره آمریکا به رئیس جمهوری این کشور سپرده شده، سرباز می زند و تصمیم گیری درباره سرنوشت برجام را به کنگره آمریکا خواهد سپرد.
به گزارش ایرنا،اعلام این موضوع بلافاصله واکنش سران کشورهای مهم اروپایی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و حتی شماری از اعضا و مقام های کنگره را برانگیخت و آنها عمدتا حمایت خود را از توافق هسته ای ابراز کردند.
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تنها دقایقی پس از سخنرانی ترامپ درباره برجام، در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد: برجام توافقی دوجانبه نیست و به هیچ کشوری تعلق ندارد و هیچ کشوری نمی تواند به آن پایان بدهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید