آیا پکن می‌تواند پیونگ یانگ را به سمت مذاکره سوق دهد؟

    کد خبر :149447

فرستاده ویژه حزب کمونیست چین قرار است جمعه به کره شمالی سفر کند، در غرب معتقدند وی باید نتیجه مذاکرات رهبران چین و آمریکا را به رهبر کره شمالی رسانده و او را به سازش دعوت کند.

روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو امروز در تحلیلی نوشته است: دولت چین قصد دارد یک مقام بلندپایه را به کره شمالی اعزام کند. هدف رسمی این فرستاده ویژه، آگاه کردن حزب برادر در کره شمالی از نتیجه کنگره سالانه حزب کمونیست چین است، ولی رسانه های غربی معتقدند که این فرستاده موظف است تا نتیجه مذاکرات “شی جین پینگ” رئیس جمهوری چین با “دونالد ترامپ” رئیس جمهوری آمریکا را به مقامات پیونگ یانگ برساند و خواستار سازش آنها با آمریکا شود.

واضح است که چنین پیشنهادی موجب عصبانیت “کیم جونگ اون” رهبر کره شمالی خواهد شد که ازهم اکنون هم از اینکه چین به تحریمهای اعمال شده از سوی سازمان ملل پیوسته، ناراضی است، ولی احتمالا به این پیام ارسالی گوش خواهد داد.

“اون تائو” رئیس بخش امور بین الملل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین روز جمعه (فردا) به پیونگ یانگ عزیمت خواهد کرد. در واقع هدف از این سفر برقراری ارتباط بین حزبی، و نه حل و فصل بزرگترین مشکل در دستورکار بین المللی است. هنوز معلوم نیست این سفر چند روز بطول خواهد انجامید، یا اینکه رهبر کره شمالی موافقت کند او را به حضور بپذیرد یا نه. این مقام حزب کمونیست پیش از این به ویتنام و لائوس هم عزیمت کرده بود تا نتیجه کنگره را به اطلاع دیگر رهبران کمونیستهای منطقه برساند.

روزنامه «نیویورک تایمز» نوشته است: «این نخستین بار طی دو سال گذشته و دقیقا یک هفته بعد از سفر ترامپ به پکن است که یک دیپلمات بلندپایه چینی به کره شمالی سفر می کند. احتمال دارد که هدف از این سفر، اعمال فشار بر پیونگ یانگ برای توقف برنامه موشکی-هسته ای این کشور باشد.» به عقیده مفسر این روزنامه، اون تائو حامل پیامی از سوی رئیس جمهوری چین در مورد نتیجه مذاکراتش با ترامپ و همچنین درخواست برای سازش به منظور ازسرگیری مذاکرات صلح است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مسئله این است که هفته گذشته در مذاکرات رهبران چین و آمریکا، مشکل کره شمالی در مرکز توجه قرار داشت، ولی هنوز مشخص نیست که مقامات پکن حاضر شده باشند تا اقدامات جدیدی در برخورد با کره شمالی را در نظر بگیرند.

“کنستانتین آسمولوف” کارشناس ارشد موسسه شرق دور در آکادمی علوم روسیه به روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» گفته است: «احتمال دارد که فرستاده ویژه پکن به مقامات پیونگ یانگ در مورد سیاست جدید چین در جهت گیری کره شمالی توضیحاتی بدهد. البته در عرصه راهبردی، مواضع پکن هنوز مشخص نشده است، برای اینکه چین در آستانه انتخابات قرار دارد و مقامات آن هنوز بطور مشخص موضع گیری خاصی در خصوص حمایت از آمریکا یا کره شمالی نخواهند کرد.»

این کارشناس یادآور شده که برخی معتقدند، مقامات چینی به سمت موضع گیری شدیدالحن علیه کره شمالی سوق پیدا کرده اند و دقیقا به همین دلیل به تمامی شرکتهای چینی توصیه کرده اند که طرحهای مشترک خود با کره شمالی را متوقف کنند، در حالیکه قطعنامه سازمان ملل فقط آغاز طرحهای جدید با طرف کره ای را منع کرده است.

آسمولوف افزود، در عین حال مقامات پکن سیاست خود در قبال کره جنوبی را نیز تسهیل کرده اند. چین از موضع گیری جدید سئول در مورد عدم استقرار سامانه های دفاع ضدموشکی آمریکا و موشکای «تاد» در خاک این کشور استقبال کرده است. چینی‌ها همچنین تحریمهای اقتصادی علیه کره جنوبی که در پاسخ به پذیرش سامانه دفاع ضدموشکی آمریکا در این کشور اعمال شده بود را لغو کرده اند.

البته در محافل کارشناسی چین تردید دارند که رهبر کره شمالی موافقت کند تا با فرستاده ویژه پکن دیدار کند و معتقدند که “کیم جونگ اون” تنها بعد از انجام آزمایش موشکهای بالستیک قاره پیما حاضر به نشستن پشت میز مذاکره خواهد شد، برای اینکه این اقدام به وی اجازه خواهد داد تا از موضع قدرت به مذاکره بپردازند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید