آیا عربستان آبستن انتفاضه سیاسی و اقتصادی است؟

    کد خبر :149444

یک روزنامه اسرائیلی با اشاره به احتمال کناره گیری پادشاه سعودی از قدرت به نفع پسرش، این سوال را مطرح کرد: آیا عربستان باید منتظر انتفاضه سیاسی و اقتصادی باشد؟

به گزارش بازتاب به نقل از روزنامه رای الیوم، روزنامه هاآرتص اسرائیل این سوال را مطرح کرد که آیا کناره گیری ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی از قدرت و تحویل رهبری سعودی به پسرش محمد ولیعهد کنونی عربستان، موجب بروز انتفاضه سیاسی و اقتصادی در این کشور می شود؟

آیا خاندان حاکم سعودی با کناره گیری پادشاه از قدرت موافقت می‌کنند؟

این روزنامه یادآور شد، روشن نیست آیا خاندان حاکم سعودی قبول خواهند کرد به جای منتظر ماندن تا زمان فوت پادشاه، قدرت در زمان حیات او به پسرش محمد بن سلمان واگذار شود یا خیر و چه بسا در قالب چیزی شبیه انتفاضه سیاسی و اقتصادی به مقابله با این تصمیم برخیزند.

بهترین و بدترین احتمالات در صورت برکناری پادشاه

در این صورت باید گفت در بهترین حالت تصمیم پادشاه موجب توقف موروثی بودن قدرت می شود اما در بدترین حالت نیز تصمیم انتقال قدرت به محمد بن سلمان موجب برکناری برخی سران سعودی و آغاز مرحله بی ثباتی در این کشور خواهد شد.

به عقیده کارشناسان غربی، اطمینان نداشتن به این وضعیت موجب می شود سرمایه گذاران دست کم شش ماه برای سرمایه گذاری های جدید در عربستان منتظر بمانند این در حالی است که شرکت های فعال در کشورهای عربی و غربی که با آن دسته از شرکت های بزرگ سعودی تعامل دارند که روسای آن بازداشت شده اند، خیلی سریع به مشارکین خود اطمینان دادند که آنچه رخ داده است داخلی بوده و با تعامل این شرکت ها و فعالیت آنان ارتباطی نداشته و بر آن تاثیری ندارد.

وضعیت نامعلوم سرمایه گذاری در عربستان

با این حال این توضحیات مانع کاهش سهام ولید بن طلال میلیارد سعودی نشد؛ کسی که دو هفته پیش در کنفرانس سرمایه گذاران در ریاض سخنرانی کرده و از برنامه های آینده خود خبر داد زیرا کسی در آن زمان تصور نمی کرد او بازداشت شده و تلفن او مصادره شده و به تلویزیون نیز دسترسی نداشته باشد تا جایی که باید منتظر تصمیم دولت سعودی بماند.

نکته قابل توجه اینکه محمد بن سلمان به عنوان رئیس کمیته مبارزه با فساد که اندکی قبل از موج دستگیری شاهزادگان سعودی تشکیل شد، اختیارات بسیار گسترده ای برای مصادره دارایی ها و بازگرداندن آن دارد تا جایی که این کمیته سرگرم جمع آوری دلیل و مدرک مربوط به پولشویی و اختلاس بازداشت شدگان است؛ اقدامی که به تعداد زیادی از تاجران سعودی و نیز شرکت های خارجی را متضرر می سازد.

مشکل این است که برنامه عربستان برای توسعه و متقاعد کردن سرمایه گذاران خارجی نیازمند ثبات سیاسی است و بدون آن عربستان برای تغییر منابع درآمد خود با مشکل روبه رو خواهد شد و به این ترتیب حتی اگر فرض کنیم هدف از موج دستگیری ها ارسال پیامی با این مضمون بوده است که مبارزه علیه فساد کلید خورده است، با این حال وضعیت کنونی موجب نگرانی سرمایه گذاران می شود زیرا نمی دانند عربستان یک هفته و یا یک سال دیگر چه وضعتی خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید