ايران بايد به ترامپ کم محلي کند/ به گفتمان سلام در درون و صلح در برون روي آوريم

  • کامنت
  • شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ ۱۵:۲۳
    کد خبر :127565

سياست ايران بايد سياست اقتدار در درون و کم محلي به ترامپ در بيرون باشد.
به گزارش بازتاب دکتر مهدي مطهرنيا،تحليلگر ارشد مسائل سياسي، در خصوص سرنوشت برجام پس از اظهارات اخير دونالد ترامپ گفت: برجام توافق با آمريکا نيست بلکه يک توافق بين المللي که با حضور شش قدرت بزرگ جهان و با مهر و امضاي شوراي امنيت سازمان ملل همراه است. هرکدام از کنشگران 5+1 و ايران در دستيابي به توافقنامه هسته اي در برابر 6 کنشگر ذينفع در اجراي برجام متعهد و همه آنها نسبت به افکار عمومي در دو بخش نخبگان و توده ها از طرف سازمان ملل متحد تعهد دارند. لذا خروج از برجام به عنوان يک امر اعلامي نمي تواند چندان به نفع کنشگري باشد که اکنون اقدام گريزي مي کند.

آمريکا از برجام خارج نمي شود اما تلاش مي کند تصويري مضيع و محدود از برجام را نه تنها بر ايران بلکه بتدريج بر کل بازيگران اصلي و حاشيه اي برجام ديکته نمايد. تصور نکنيم هدف آمريکا شکستن غرور حکام ايران و نمايانگر کردن اعتبار اراده آنها در قالب شعارهايي است که سالهاست جامعه جهاني عرضه مي دارد. ترامپ بر آن است که آمريکا، ايران را با توجه به همين معنا در لب مرزهاي رو در رويي وارد کند و با شعارهاي راديکاليستي که خود مي دهد، شعارهاي راديکاليستي چند دهه ايران را به چالش فرا خواند تا اراده معطوف به اقدام ايران در برابر ديدگان کشورهاي جهان و افکار عمومي جهان مشخص شود. لذا رودررويي متقابل در ارتباط با راستي آزمايي شعارهاي راديکاليستي اکنون ميان تهران و واشنگتن در حال شکل گيري است، همانطور که اين بازي با رهبر کره شمالي در حال انجام است.

به نوشته آریا ،آمريکا مي خواهد رهبران کشورهاي رقيب را در يک راستي آزمايي شعارهاي راديکاليستي گرفتار و در صورت وارد شدن به بازي با ايجاد يک فضاي جنگي در گستره بين المللي، هم با بين الملل گرايي تهاجمي خود اقتصاد آمريکا را تاکيد کند و هم زمينه هاي اجماع را عليه پايتخت هاي کشورهاي هدف بوجود آورد. چنانچه بوش دوم همين بازي را در ارتباط با صدام انجام داد و ريگان همين بازي را در ارتباط با مسکو مورد توجه قرار داد.
اين استاد دانشگاه در خصوص واکنش ايران به مواضع ترامپ در قبال برجام گفت: ترامپ را بايد جدي گرفت اما در عين حال به آن محل نگذاشت. سياست ايران بايد سياست اقتدار در درون و کم محلي به ترامپ در بيرون باشد. اعلام موضع در برابر ترامپ مي تواند موجب شود که رئيس جمهور آمريکا اين داکترين خود را بهتر پيدا کند لذا بايد در برابر ترامپ آمادگي دروني داشت و به گفتمان سلام در درون و صلح در برون روي آورد. بجاي درگيري هاي دروني و خاله زنک هاي سياسي و نفرت هاي جناحي و شخصي در عرصه سياست به سلام در درون و پاسخ گفتن به سلام ها به عنوان امر واجب شرعي نگريسته و با از بين بردن کدورت هاي دروني زمينه هاي يک اجماع ملي در دفاع از ايران اسلامي فراهم شود و از طرف ديگر به جهان پيام صلح، شفقت و ايجاد امنيت مثبت در منطقه را ارسال نمود.

ازطرف ديگر بايد به کم محلي به ترامپ و نه ملت آمريکا و نه حتي به دولتمردان عاقل آمريکا که به شخص ترامپ روي آورد. همانگونه که از قديم الايام گفته اند کم محلي تيزتر از شمشير است.
دکتر مطهرنيا در خصوص پيشنهاد آمريکا براي مذاکره مجدد با ايران نيز گفت: جهان بدون مذاکره اداره نمي شود. دنياي کنوني دنياي برداشتن مرزها و گذر از اتاق شيشه اي به سمت گوي بلورين است. مذاکره يعني نشستن پشت ميزهاي عقلانيت و خردورزي است و نشستن پشت اين ميز اگرچه ممکن است از نکات مثبت زيادي برخوردار نباشد اما اگر فنون مذاکره و هدف مذاکره مشخص باشد، بي ترديد مي تواند رهاوردهاي مثبتي را در پي داشته باشد همانگونه که برجام به بار آورد. نمي توان به مذاکره به عنوان مطلق برد نگاه کرد. در ادبيات سياسي ايران مذاکره را با مناظره اشتباه مي گيرند و بسياري از مذاکره کنندگان فاقد آگاهي و تخصص، تصور مي کنند مذاکره محل بيان مواضع و اعمال آن مواضع و ديکته کردن اراده خود به طرف هاي مقابل است در حالي که مذاکره برد-برد است و زماني که افراد پشت ميز مذاکره مي نشينند نه به اعلام مواضع بلکه به اعمال سياست هايي مي پردازند که بتوانند بيشترين امتياز را کسب کنند. لذا با مذاکره مخالف نيستم اما مخالف آن هستم که برجام به گونه اي بازگردد که آمريکا بتواند امتيازات قبلي را که به ايران داده است، بازگيرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید