کاهش سود بانکی، موتور محرکه رونق بازار سرمایه/ پیش‌بینی ورود نقدینگی بیشتر در نیمه دوم سال

    کد خبر :113832

خوش طینت گفت: بیشترین تأثیر و موتور محرکه رونق در بازار سهام تصمیم بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی است.
علی خوش طینت، مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه نوین در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو گفت: در هفته‌ای که گذشت، ارزش بازار بورس و فرابورس به ترتیب با رشد ۱۲۰۰ و ۵۰۰ میلیارد تومانی به ۳۴۳ و ۸۷ هزار میلیارد تومان بالغ گردید.

وی افزود: روند رو به رشدی که از اواسط مرداد ماه آغاز شده و از انتهای شهریور ماه شدت یافته به طوری که منجر به افزایش ۵ درصدی ارزش بازار بورس و نیز رشد تدریجی ارزش معاملات شده است.
خوش طینت ادامه داد: از جمله دلایل این امر را شاید بتواند در درجه اول رشد ناگهانی بازار جهانی فلزات اساسی از یک طرف و از سوی دیگر رشد قیمت محصولات پتروشیمی دانست. همچنین شاخص فرآورده‌های نفتی نیز با توجه به خبرهای مثبت پیرامون احتمال افزایش پیش‌بینی سود و تأثیر مثبت تک نرخی شدن نرخ ارز بر روی آن‌ها از ابتدای شهریور ماه با جهش همراه بوده است.

مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین اظهار داشت: اما شاید در این میان بیشترین تأثیر و موتور محرکه رونق در بازار سهام را بتوان تصمیم بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی دانست که در نتیجه آن سود‌های سپرده بانکی کاهش یافت. تأثیرات این کاهش را می‌توان در وهله اول در بازار اوراق بدهی و سپس در بازدهی صندوق‌های سرمایه گذاری و بازار سهام مشاهده نمود.

وی تصریح کرد: به طوری که عملاً نسبت‌های P/E فعلی برای سرمایه‌گذارانی که تا پیش از این تمایل برای ورود به بازار سهام نداشتند، جذابیت پیدا کرد و در سایه رشد قیمت‌های جهانی و نیز رشد قیمت ارز منجر به رونق بازار سرمایه شده است.

خوش طینت درمورد عوامل رشد بازار سرمایه گفت: از آن جمله می‌توان به صنعت فلزات اساسی و معدنی، صنعت IT و پرداخت الکترونیک و صنعت پالایشگاهی اشاره نمود که مورد توجه سرمایه‌گذاران و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار گرفته‌اند.

وی گفت: با توجه به فضای مثبت ایجاد شده در بازار سرمایه و پیش‌بینی ورود بیشتر نقدینگی به این بازار انتظار رشد و بهبود در وضعیت بازار به خصوص در نیمه دوم سال و هفته‌های پیش‌رو وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین افزود: البته در این فضای مثبت بازار سرمایه باید به تهدید‌های پیش روی بازار نیز اشاره کرد. از جمله این تهدیدات که می‌تواند فضای اقتصاد کشور را نیز تحت تأثیر قرار دهد آینده برجام و تصمیمات ایالات متحده در این خصوص است، چرا که می‌تواند تداوم انتظارات مثبت در بازار سرمایه را تحت تأثیر قراردهد.

وی در انتها بیان کرد: از سوی دیگر تک نرخی شدن قیمت ارز و فروش نهاده‌های تولید از جمله گاز و فرآورده‌های نفتی با نرخ ارز آزاد توسط دولت، می‌تواند تهدیدی برای صنعت پتروشیمی در درجه اول و سپس برای صنایع انرژی‌بر باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید