سایه «سیاسی‌کاری» بر سر تریبون مداحان /سوءاستفاده تندروها از تریبون‌ها مذهبی برای حمله به رقبای سیاسی

  • سیاسی
  • سه شنبه ۴ مهر ۱۳۹۶ ۹:۵۶
    کد خبر :111801

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر سیاسی بودن ذات مداحی گفت: متاسفانه شاهد هستیم که بعضا افراط گری هایی در این زمینه می شود و برخی از مداحان هیات را از مدار خارج می کنند. در واقع حاشیه سیاسی به متن آورده می شود و این وهن به جایگاه هیات و امام حسین (ع) است.
فرا رسیدن دهه اول محرم و مراسم عزاداری سیدالشهدا در تمام کشور باز هم مداحی و تریبون های مذهبی را در مرکز توجه قرار می دهد. رویه مداحان در سال های اخیر نیز موجب شده که زمینه ورود برخی انتقادات به این عرصه فراهم باشد. از خرافه گویی ها گرفته تا پول های کلانی که برای چند ساعت نوحه خوانی رد و بدل می شود. سَبک موسیقی و نوحه هایی که نسخه ویراستاری شده ترانه های آن ور آبی است را نیز باید به این مقوله اضافه کرد. همه این ها تنها یک روی سکه است و روی دیگر سوءاستفاده سیاسی از تریبون هیئت هاست.

احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نامه نیوز ضمن اشاره به اینکه «اصل مداحی، یک امر سیاسی است» گفت: «همان طور که مقام معظم رهبری گفتند ما هیات سکولار نمی خواهیم. هیات ها باید ضمن اینکه ذکر مصیبت ائمه اطهار را می گویند و از مردم اشک می گیرند بایستی باید و نباید روز را نیز مطرح کنند. مشی اباعبدالله نیز سیاسی و در راستای مبارزه با ظلم بوده است لذا اگر مقصود ما از مداحی سیاسی این سیاست باشد، امری بسیار مطلوب است».

وی افزود: «متاسفانه شاهد هستیم که بعضا افراط گری هایی در این زمینه می شود و برخی از مداحان هیات را از مدار خارج می کنند. در واقع حاشیه سیاسی به متن آورده می شود و این وهن به جایگاه هیات و امام حسین (ع) است».

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «امام حسین و محرم متعلق به همه مردم است و باید فضا را طوری فراهم کنیم که همه مردم با هر نگاه و گرایش سیاسی به هیات ها آمده و این سفره معنوی بهره مند شوند. در حالی که افراط در سیاسی کردن مداحی ها و جانب داری از یک گرایش خاص سیاسی موجب می شود که چنین اتفاقی نیفتاده و برخی را از بهره این سفره معنوی محروم کنیم».

تاکید بر حفظ ذات سیاسی هیئت ها در حالی است که شاهدیم برخی از تندروهای سیاسی از فرصت شب های محرم سوءاستفاده کرده و به جای ذکر مصیبت و نوحه خوانی های مرسوم به جریان و چهره های سیاسی رقیب می تازند. انتقاد به مسایل سیاسی و جاری مملکت خطا نیست اگر همراه با آگاهی بوده و در زمان و مکان مناسب بیان شود. مداحی های سیاسی در سال های اخیر اما چندان در این چارچوب نیست. از همین رو شاهدیم که مسئولان امر تذکرات و توصیه هایی در این زمینه می کنند. به عنوان مثال «حسن بنیانیان» رئیس کمیسیون فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش از آغاز ماه محرم بر ضرورت آموزش دانش سیاسی به مداحان تاکید کرد و از ستایشگران اهل بیت علیهم السلام خواست که ضمن نصیحت مسئولان، بازیچه جریان های سیاسی در کشور نشوند.

وی از ضرورت توجه به ظرافت ها و پیچیدگی های شرایط امروز جامعه سخن گفت و برطرف شدن اینگونه مشکلات را منوط به ارائه آموزش های علمی سیاسی به مداحان دانست .

به گفته وی متاسفانه برخی افراد آموزش سیاسی را با بازی های سیاسی و جناح بندی های روز اشتباه می گیرند و از همین رو عزاداران و شرکت کنندگان در هیات ها فکر می کنند که با طرح مسائل سیاسی از آنان بهره برداری می شود و در نتیجه، ممکن است به دلیل برخوردهای سیاسی از حضور در برخی هیات ها منزجر شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید