نتیجه تصمیم‌های اوپک در بازار نفت قابل مشاهده است

    کد خبر :111510

وزیر نفت، میزان تعهد اعضای اوپک به توافق این سازمان را در مجموع قابل قبول دانست و گفت: نتیجه تصمیم‌های اوپک در بازار نفت قابل مشاهده است.

به گزارش بازتاب به نقل از وزارت نفت؛ بیژن زنگنه گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران همیشه اقتدار سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کمک به این سازمان برای ثبات بازار به نفع تولید کنندگان و مصرف کنندگان است.

وی با بیان این که نتیجه تصمیم‌های اوپک هم اکنون در بازار نفت قابل مشاهده است، تصریح کرد: میزان تعهد اوپک در مجموع قابل قبول بوده است؛ گرچه باید اصلاحاتی انجام شود.

اعضای اوپک در نشست عادی ۱۷۱ وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو این سازمان در ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ (۱۰ آذرماه ۹۵) تصمیم گرفتند تولید خود را به سطح ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برسانند و این به معنای کاستن روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه از تولید است.

۱۰ روز پس از نشست وزیران نفت و انرژی اوپک، تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک در وین گردهم آمدند و بر سر کاهش حدود ۶۰۰ هزار بشکه‌ای از سوی کشورهای غیرعضو اوپک نیز مورد توافق شد، روسیه با تعهد کاهش روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، بزرگترین تولید کننده غیرعضو اوپک است.

وزیر نفت درباره این که چه اصلاحاتی باید در توافق اوپک صورت گیرد نیز پاسخ داد: نخست تعهد صددرصد همه اعضا به توافق کاهش عرضه این سازمان مبنی بر کاهش تولید و دیگری توجه به میزان تولید نیجریه و لیبی است.

زنگنه تاکید کرد: ایران از هر تصمیمی برای همراهی با اوپک و در چارچوب منافع ملی حمایت خواهد کرد.

توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک از ژانویه ۲۰۱۷ اجرایی شد و در نشست ۱۷۲ این سازمان، وزیران نفت و انرژی اوپک بار دیگر تصمیم گرفتند توافق اوپک تا مارس ۲۰۱۸ تمدید شود و پس از آن کشورهای غیرعضو اوپک در نشستی مشترک با اعضای این سازمان دوباره متعهد به مشارکت در برنامه جهانی کاهش عرضه شدند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید