هجوم گدایان به شهر بی گدای تبریز!

    کد خبر :111009

تبریز شهری بود که تا چندی پیش شهرونداش با مفهوم گدایی نا آشنا بودند اما مدتی است در گوشه به گوشه این شهر ، کودکان کار و گدایان دیده می شوند.گفتنی است ، تبریز این روزها استاندار و شهردار ندارد.

به گزارش برنا، تبریزی‌ها که به دیدن گدا عادت ندارند، این روزها شاهد وجود گداها و کودکان کار در معابر پرتردد شهر هستند.

شهر تبریز این روزها با پدیده گدایان وارداتی رو به روست، به طوری که متکدیانی از دیگر استان‌ها و حتی کشورهای همسایه به کمک باندهای مافیایی برای استفاده از این فرصت شروع به فعالیت می‌کنند.

مسئولان مربوطه در این مورد اظهارنظرهایی داشتند که در زیر نگاهی به آن ها می‌اندازیم:

اسماعیل جبارزاده استاندار سابق آذربایجان شرقی در آخرین روزهای کاری خود در این استان با اشاره به حضور متکدیان وارداتی در قالب گل فروشی و اسپند دود کردن گفته بود: فرمانداری و شهرداری و سازمان‌های مردم نهاد استان باید به این موضوع ورود کنند. سال‌ها است با افتخار بیان می‌کنیم که تبریز و آذربایجان شرقی شهر بدون گدا است، بنابراین باید دقت کنیم که با کمترین بی‌توجهی ممکن است بد‌ترین شرایط در موضوع متکدیان رخ دهد، بهزیستی و ادارات وظیفه خود را در این موضوع عمل کنند تا به چهره این شهر خدشه وارد نشود.

رحیم شهرتی‌فر، فرماندار تبریز هم چندی پیش در اظهار نظری در این مورد گفته بود: متأسفانه گدایان گذری و غیربومی در تبریز افزایش یافته‌ است؛ این افراد که بخش عمده‌ای از آن را گدایان غیربومی تشکیل‌ می‌دهند، گدایان حرفه‌ای هستند که از دلسوزی مردم سوء استفاده می‎کنند و مردم نیز با ناآگاهی و با کمک به این افراد، در ایجاد جذبه برای این شغل نقش پررنگی را ایفا می‌کنند و در این راستا نیز از مردم تقاضا داریم، به این گدایان حرفه‌ای کمک نکنند، در کمیته‌ی جمع‌آوری و سامان‌دهی متکدیان و با کمک و همکاری موسسه‌ی خیربه‌ی حمایت از مستمندان اقداماتی در راستای جمع‌آوری تکدی‎گران انجام شده است.

او همچنین گفته بود:کودکان کار توسط یکسری عوامل سازمان‌یافته و سودجو به کار گرفته شده‌اند؛ در این راستا نیز با کمک همین کمیته، کودکان کار را سازماندهی خواهیم کرد و سرشاخه‌‎ها نیز شناسایی شده و به طور جدی با آن‌ها برخورد خواهد شد.

محسن ارشدزاده، مدیر کل بهزیستی آذربایجان‌شرقی هم در اظهار نظری گفته بود:کودکان زیر 18 سال که به هر دلیلی مجبور به کار یا تکدی‌گری شده‌اند، کودکان کار نامیده می‌شوند و طبق قانون کار اشتغال کودکان زیر 18 سال ممنوع است؛ اما در روزهای اخیر نیز شاهد افزایش آن در سطح شهر بوده‌ایم،بهزیستی با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری سعی در برطرف ساختن این معظل اجتماعی دارد و اما در این میان کار اصلی بر عهده‌ی دو ارگان ذکر شده است که گام اول و اصلی را در این راستا بردارد و راه را برای مداخلات بعدی از جانب بهزیستی هموار کنند.

او در ادامه گفته بود: بهزیستی استان با همکاری مددکاران و مشاوران خود سعی در ریشه‌یابی به کار گرفتن کودکان کار دارد و طی تفاهم‌نامه‌ای که با همکاری نیروی انتظامی و شهرداری تعیین منعقد شده است و طی این تفاهم‌نامه از خانواده‌های کودکان کار از طرف بهزیستی دعوت به عمل آمده و علل و انگیزه‌ی به کار گماشتن کودکان بررسی خواهد شد، پس از ریشه‌یابی مشکلات و در صورتی که خانواده‌ها و یا کودکان کار نیازمند حمایت ویژه‌ای باشند، بهزیستی استان در صدد تحت پوشش قرار دادن این افراد اقدام خواهد کرد و حتی امکان اسکان موقت و یک ماهه برای کودکان کار امکان‌پذیر است.

با نگاهی به این اظهار نظرات و ادامه حضور متکدیان در سطح شهر تبریز متوجه می شویم که مسئولان مربوطه شهری تا کنون هیچ راهکار اجرایی برای این معضل پیدا کرده اند.

گفتنی است شهر بزرگی چون تبریز در این روزها بدون استاندار و شهردار اداره می شود و باید منتظر ماند و دید با حضور مسئولان جدید چه راهکاری برای این معضل اندیشیده می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید