سرنوشت تلخ کودکان کار/سازمانهای متولی چه می کنند؟

    کد خبر :107818

دستگیری و انتقال به مرز ایران و افعانستان، انتقال به اردوگاه های نگهداری کودکان و… این سرنوشت تلخ کودکان کار در ایران است. معضلی اساسی و مهم که گاه تا اندازه ای نادیده گرفته می شود که وجودش از مبنا زیر سوال می رود و گاهی هم که توجهی به آن می شود رفتارهای زننده و قهری و این چنینی با آن صورت می گیرد.

به گزارش بازتاب، خبر بازداشت سیصد کودک کار در تهران در روزهای گذشته باعث واکنش های بسیاری به این اقدام شد. به گفته فعالان حوزه حقوق کودک از پازدهم شهریورماه سال جاری تا الان بیش از 300 کودک بازداشت شده اند. گفتنی است، کودکان بازداشت‌شده افغان به اردوگاه ورامین٬ نوجوانان ایرانی به مرکز یاسر و کودکان کوچک‌تر به مرکز بعثت فرستاده شده‌اند.

این در حالی است که بسیاری از فعلان اجتماعی و سازمان های مردم نهاد از جمله جمعیت امام علی(ع) در تلاش اند تا با طرح های گوناگون تا اندازه ای معضل کودکان کار را در کشور کاهش دهند و با تاسیس مدارس و موسسات آموزشی غیردولتی امکان تحصیل و آموزش این کودکان را ایجاد کنند.

اما ورود سازمان بهزیستی زیر نظر وزارت کار و فرمانداری تهران به این موضوع همراه با دستگیری و رفتارهای قهرآمیز بوده است. این نوع برخورد بدون شک تنها منجر به پاک کردن صورت مسئله خواهد بود و چه دلایلی را می توان برای این اقدام پیدا کرد جز زیباسازی باسمه ای و جعلی شهر تهران برای این کار؟ نهاد وزارت کار در راس این اقدام تا زمان تنظیم این گزارش پاسخ منطقی و درستی در این خصوص نداده است و این درحالی است که در شب های گذشته کاربران توییتر فارسی با هشتگ کودک دستگیر نشود اعتراض خود را به مسئولین ذی‌ربط رساندند.

در این راستا اما حبیب الله مسعودی فر، معاون اجتماعی امور سازمان بهزیستی کلمه «بازداشت» را کلمه درستی برای توصیف این وضعیت نداسته است و با این حال پیش از این خبرنگار روزنامه شهروند که خود شاهد عینی یکی از این جمع آوری ها بوده است پیش از این گفته بود اتوبوسی نارنجی را دیده که کودکان مهاجر را به سوی مرز افغانستان می‌برده و مادری گریان خود را جلوی اتوبوس انداخته که بتواند فرزندش را نجات دهد.

شورای شهر و شهرداری چه می کنند؟

وزات کار و علی ربیعی در دولت پیش نیز اقدامات موثر و مثبتی نداشته است. عدم افزایش دستمزد کارگران و منع تشکیل صنف روزنامه نگاران کفایت می کرد تا حسن روحانی برای صاحب کلید وزارت کار به فکر جایگزینی برای علی ربیعی باشد، با این حال حسن روحانی به رغم مخالفت های گوناگون از سوی جریان های فکری یکبار دیگر علی ربیعی را به سمت وزیر کار به مجلس معرفی کرد و بعد از تایید مجلس کرسی وزارت کار دوباره به ربیعی رسید. اقداماتی این چنینی از وزارت خانه کار بنا بر تجربه ای که از دولت قبل مانده است دور از ذهن نیست. اما عدم دخالت شهرداری و شورای شهر تهران که تنها چند هفته از شروع به کار آنها می گذرد محل بحث و سوال است.

این دست اقدامات اگر هم به اشتباه برای زیباسازی شهر صورت گرفته باشد نتیجه ای برعکس خواهد داد و چهره ای زشت و زننده از تهران می سازد. از طرفی بسیاری از کارشناسان بر این باورند که ریشه های معضل کار در خاک های دیگری است و برای خاتمه دادن به این موضوع باید به فکر قطع این ریشه ها بود و نه پاک کردن شکل بیرونی آن.

چندی پیش خبری مبنی بر لیست خرید چند میلیاردی اعضای جدید شورای شهر تهران منتشر شد که با واکنش های بسیاری نیز از سوی مردم رو به رو شد. این موضوع جای این سوال را باقی می گذارد که آیا واقعا اعضای شورای شهر با دغدغه نیاز به خریدهای این چنینی و استفاده از بودجه شورای شهر قرار است چهارسال نمایندگان مردم شهر تهران در خیابان بهشت باشند؟ آیا همین مبلغ نمی توانست کمک بزرگی به چندین کودک کار باشد تا دست کم گرسنه سر بر بالین نگذارند و مجبور نباشند تا برای نان شب خود در خیابان ها و کوچه های ناامن تهران صبح تا شب بگردند و سرآخر هم نهادی که در اصل باید موجب کمک به آنها و حل معضل هایشان باشد با دستگیری و اقدامات قهری فضای زندگی را برای این کودکان تلخ تر و سیاه تر از قبل کند؟

کودکان کار و فرصتی برای دولتمردان

معضل کودکان کار در جای جای کشور هر روز و هر زمان دیده می شود. سر چهارراه ها و پشت چراغ های قرمز نمود خیابانی این معضل را می بینیم و هستند بسیاری از کارخانه های کوچک و مراکز تولیدی لباس و… که کودکان فقیر و بی سرپرست و یا بدسرپرست را به کار می گیرند و زندگی نسل آینده این کشور را نابود می کنند. این روزها و با انتشار خبر جمع آوری نادرست این کودکان فرصت مهیاست تا دولت مردان چه در سطح معاونین دولت و چه در وزارتخانه کار آستین بالا بزنند و طی طرح یا برنامه ای برای همیشه ریشه های این معضل را از بین ببرند. بدون شک این فرصت مناسبی است برای دولت تا خود را حامی مردمی نشان دهد که حالا با هر اتفاق این چنینی ای می توانند صدایشان را در فضای مجازی به گوش مسئولین برسانند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید