به سوالات جنسی کودکان چگونه پاسخ دهیم؟

    کد خبر :106206

یک روان درمانگر کودک و نوجوان با اشاره به ضرورت پاسخ‌دهی به سوالات جنسی کودکان گفت: هیچ تفاوتی از نظر لزوم آموزش مسائل جنسی و مراقبت بین دختر بچه‌ها و پسربچه‌ها وجود ندارد چراکه پسرها همانند دختران مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند.

دکتر مهدی قاسمی در گفت‌وگو با  سلامت در ارتباط با راه‌های پیشگیری از تجاوز جنسی به کودکان اظهار کرد: آموزش مسائل جنسی به کودکان چند بعد دارد که شامل خانواده‌ها، قانون، رسانه‌ها و نهاد‌های اجتماعی همچون مدرسه و مهدها است.

وی با بیان اینکه خانواده اولین نهادی است که نقش موثری در آموزش مسائل جنسی و پیشگیری از تجاوز به کودکان دارد، افزود: مشکل اساسی که در خانواده‌های ایرانی وجود دارد این بوده که به دلیل اینکه خود والدین آموزش صحیح جنسی ندید‌ه‌اند نمی‌توانند آن را به درستی به کودکان خود منتقل کنند.

این روان درمانگر کودک و نوجوان تاکید کرد: هنگامی که کودکان از والدین خود می‌پرسند از کجا و چطور به دنیا آمده‌اند؟ چالش خانواده به مسائل جنسی مطرح می‌شود چراکه پاسخ اینگونه سوالات نقش اساسی در آگاه‌سازی صحیح آنها در خصوص مسائل جنسی دارد.

قاسمی ادامه داد: پاسخگویی در خصوص مسائل جنسی از ۲ یا ۳ سالگی شروع می‌شود و به هرمیزان که دیرتر این آموزش‌ها انجام شود کودکان از منابع دیگری که می‌توان سلامت روحی آن را تخریب کند پاسخ سوالات جنسی خود را پیدا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه پاسخ دادن به سوالات جنسی کودکان باعث آسیب روانی نمی‌شود، گفت: در این زمینه آنچه که سبب آسیب‌های جبران ناپذیر به کودکان می‌شود این بوده که آنها شاهد مسائل جنسی باشند اما سوال‌های آنها بدون پاسخ بماند.

این روانپزشک ادامه داد: پاسخ دادن به مسائل جنسی کودکان بستگی به سن آنها دارد و هرچقدر کودکان سن کمتری داشته باشند جواب‌ دادن به آنها توسط والدین باید کوتاه‌تر و غیرمستقیم باشد و با افزایش سن در نوجوانی و جوانی پاسخ دادن به مسائل جنسی باید مبسوط‌‌‌‌ و کامل‌تر باشد.

قاسمی با اشاره به اینکه هرگونه تجاوز جنسی به کودکان حتما باید توسط قانون و نهاد‌های مسئول پیگیری و برخورد جدی شود، گفت: گاهی برخی از والدین به دلیل فرهنگ اشتباه یا حفظ آبرو تجاوز جنسی به کودک خود را پنهان و به نهاد‌های مسئول اطلاع نمی‌هند و این مسئله سبب شده که آمار تجاوز جنسی به کودکان افزایش یابد و متجاوزان درس عبرتی نگیرند.

وی بیان کرد: در صورتی که به مسائل جنسی کودکان به درستی و متناسب سن آنها پاسخ داده نشود در نهایت خود آنها توسط رسانه‌ها و فضا‌های مجازی که گاهی خارج ازکنترل والدین است پاسخ سوال‌های خود را پیدا می‌کنند و این مسئله سبب شده تا کودکان و به خصوص نوجوانان به الگو‌سازی مخرب بپردازند و سبب اضطراب، افسردگی و سایر اختلال‌ها در این کودکان و نوجوانان شود.

این روان درمانگر کودک و نوجوان با تاکید بر اینکه پسرها هم همانند دختران مورد تجاوز جنسی قرار می‌گیرند، گفت: تجاوز اخیر به ابوالفضل(پسر ۱۱ ساله تهرانی که از سوی مرد همسایه مورد تجاوز و قتل قرار گرفت) نیز نشان می‌دهد که پسربچه‌ها هم به اندازه دختربچه‌ها نیاز به مراقب و نگهداری دارند. همچنین مشکلات خانواده و به خصوص طلاق زوجین می‌تواند به این گونه مسائل هولناک دامن بزند.

قاسمی در پایان خاطر نشان کرد: پسرها گاهی بیشتر از دخترها از سوی والدین مورد سهل انگاری قرار می‌گیرند، در حالی‌که هیچ تفاوتی از نظر لزوم آموزش مسائل جنسی و مراقبت بین دختر بچه‌ها و پسربچه‌ها وجود ندارد همچنین بهتر است والدین در خصوص ارتباط و رفت و آمد پسرها با افرادی که ۶ الی ۷ سال از‌ آنها بزرگتر هستند، توجه بیشتری کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید