۲۶ پیشنهاد برای ایمن سازی بزرگراه آزادگان/ فوت ۱۳۵ تن طی سه سال
پلیس راهور در نامه ای به شهرداری تهران ۲۶ پیشنهاد برای ایمن سازی و کاهش تصادفات در بزرگراه آزادگان ارائه کرده است.
اشکالات هندسی معابر یکی از عوامل مؤثر بر سوانح ترافیکی است. بزرگراه آزادگان در سال ۵۰ برای توسعه و تکمیل شبکه حمل و نقل آزاد راهی بین استانی کشور در محدوده تهران و همچنین تقویت شبکه سریع شهر تهران ایجاد شد. با توجه به حجم عبور خودروهای سنگین از این محور یکی از پر ترافیک ترین بزرگراههای داخل شهری کشور است.
با بررسیهای به عمل آمده و آمارهای موجود از سامانه تصادفات، در سه سال اخیر (۹۵، ۹۶ و ۹۷) در مجموع ۹۶۱۰ فقره تصادف به وقوع پیوسته که شامل ۱۳۵ فقره تصادف فوتی برابر اعلام پزشکی قانونی، ۱۷۹۴ فقره تصادف جرحی و ۷۶۸۱ فقره تصادف خسارتی بوده است که به تفکیک مناطق پلیس راهور فاتب که این بزرگراه در حوزه استحفاظی آنان قرار دارد به شرح جدول ذیل است:
به منظور توسعه رفتارهای امن و کاهش بینظمی در استفاده از راه و جلوگیری از بروز تصادفات و به حداقل رساندن ضایعات جانی و مالی و تبعات سو اجتماعی ناشی از آن، در یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی جنوب تهران (بزرگراه آزادگان) که مورد استفاده بسیاری از رانندگان ناآشنا به معابر تهران، شهرها و استانهای همجوار قرار میگیرد، پس از بررسیهای به عمل آمده توسط کارشناسان این یگان، اقدامات کم هزینه ذیل جهت تأمین نیازهای ایمنی کاربران ترافیکی به ویژه کاربران آسیبپذیر (موتور و عابر) در بزرگراه مذکور به تفکیک مناطق ارائه میشود:
۱. ایمنسازی و آرامسازی محل دنبالچههای خروجی دوربرگردانهای نعل اسبی آزادگان
۲. تسریع در اتمام و جمعآوری فعالیتهای عمرانی و رعایت پلان ایمنی در بزرگراه مذکور به ویژه در حوزه استحفاظی منطقه ۱۸
۳. ایمنسازی ابتدای جناقیها با بهکارگیری علائم و تجهیزات ترافیکی مناسب (کوشینگ تانک، چراغ، چشمکزن و علائم عمودی خطر)
۴. نصب چراغهای پلیسی چشمکزن در رفیوژ میانی و کنار راه به منظور همپوشانی حضور پلیس و انجام عملیات روانی در محلهایی که امکان استقرار گشت خودرویی پلیس وجود ندارد.
۵. استفاده از رنگهای گلس بیت در خطکشی حاشیه راه جهت تعیین سهم عبور وسایل نقلیه عبوری
۶. نصب تجهیزات ایمنی و گاردریل استاندارد به علت وجود دیواره بتنی فاقد حفاظ کناری (جسم صلب) جهت جلوگیری از کاهش صدمات پس از تصادف (منطقه ۱۸)
۷. نصب استوانه و بشکههای ترافیکی در دهانه رمپ و لوپها به منظور کاهش شدت ضربه وارده به خودروها
۸. رفع نواقص زیرسازی و رفع اشکالات آسفالت موجود به علت وجود کندگیهای وسیع در سطح روکش آسفالت بزرگراه به جهت تردد خودروهای سنگین در طول این محور و مقاومت لغزشی نامناسب.
۹. ایجاد پهلوگاه مناسب جهت سوار و پیاده شدن مسافران و توقف اضطراری وسایل نقلیه در خارج از خطوط عبوری بزرگراه.
۱۰. جمعآوری افراد متکدی و کارتنخواب به علت تردد در رفیوژ میانی و بیتوته در زیر عرشه پلها
۱۱. احداث جایگاههای مناسب استقرار تیمهای خودرویی پلیس در محلهای مناسب با قابلیت متوقف نمودن ایمن خودروهای متخلف.
۱۲. احیای مسیر کندروی آزادگان حد فاصل پل صنیعخانی تا پل شهید شوشتری
۱۳. جایگزین نمودن نیوجرسیهای مرتفع به جای گاردریل نصب شده در رفیوژ میانی طول محور
۱۴. نصب تجهیزات هوشمند کنترل سرعت با قابلیت محاسبه میانگین سرعت و برخورد با تخلفات عدم رعایت فاصله طولی و تردد خودروهای سنگین در خط سرعت بزرگراه به صورت دروازهای.
۱۵. احداث پل عابر پیاده در آزادگان به شمال قبل از خروجی بزرگراه همت شرق (منطقه ۲۲)
۱۶. تقویت و رفع معایب سیستم روشنایی
۱۷. تعریض مسیر کندرو بزرگراه آزادگان (جنوب به شمال) در زیر پل فتح (منطقه ۱۸)
۱۸. احداث خروجی کندرو به تندرو در مسیر جنوب به شمال قبل از پل فتح (منطقه ۱۸)
۱۹. تأمین دسترسی مسیر غرب به شرق جاده احمدآباد مستوفی به مسیر تندرو جنوب به شمال آزادگان (منطقه ۱۸)
۲۰. تعریض زیرگذر در مسیر کنار گذر آزادگان پل ساوه (منطقه ۱۸)
۲۱. تعریض معبر از پل شهید رجایی تا ایستگاه معراج و احداث مسیر کنار گذر (منطقه ۱۶)
۲۲. همسطحسازی و رفع اختلاف سطح رویه راه در پل دستواره و محدوده پل شهید رجایی (منطقه ۱۶)
۲۳. ساماندهی تردد عابرین پیاده با نصب نرده میانی و مکانیزه شدن پل عابر در محدوده منطقه مسکونی فهیمآباد (منطقه ۱۶)
۲۴. تعریض مسیر کنارگذر آزادگان حد فاصل پل بزرگراه شهید لشگری تا پل بزرگراه شهید فهمیده و ساماندهی و احداث دسترسیهای کندرو و تندرو ایمن در هر دو مسیر (منطقه ۲۱)
۲۵. انسداد ورودی تندرو به کندرو در مقابل شهرک فاطمه زهرا (س) و احداث دسترسی مذکور در پایینتر از پل شوشتری به منظور جلوگیری از تداخل بار ترافیکی (منطقه ۲۱)
۲۶. تأمین دسترسی ایمن و بازگشایی خروجیهای کیانشهر و پمپ گاز به بزرگراه آزادگان (منطقه ۱۵)