یک پله تا تولید بنزین یورو ۴ در پالایشگاه ستاره خلیج فارس
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: تنها در انتظار تغییر یک تجهیز در این پالایشگاه هستیم و در صورت تعویض آن، فاز یک این پالایشگاه قادر به تولید بنزین یورو ۴ میشود.
علیرضا صادقآبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: تنها در انتظار تغییر یک تجهیز در این پالایشگاه هستیم که در صورت تعویض آن، فاز یک این پالایشگاه قادر به تولید بنزین یورو ۴ خواهد شد.
وی درباره وضعیت دو فاز دیگر پالایشگاه نیز گفت: به زودی وضعیت راهاندازی دو فاز دیگر پالایشگاه را مشخص کرده و رسانهای خواهیم کرد.
در حالی که به فصل سرما و پدیده وارونگی هوا نزدیک میشویم، مقوله آلودگی هوا که بخش قابل توجه آن مربوط به کیفیت سوخت مصرفی خودروها است، بیش از پیش اهمیت مییابد. اهمیت این موضوع به ویژه در کلانشهرهایی که جمعیت چند میلیونی از خودروها را در خود جای دادهاند موجب میشود تا وضعیت تولید بنزین با کیفیت در کشور زیر ذرهبین قرار گیرد.
در حال حاضر میزان واردات بنزین یورو ۴ به کشور بالغ بر ۱۲ میلیون لیتر در روز است که رقم کوچکی نیست. این در حالی است که ابرپالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس تنها در یک فاز از سه فاز خود قادر به تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ است. پالایشگاهی که طی ماههای اخیر دستمایه حواشی بسیاری شد. شاهبیت این حواشی را نیز میتوان تغییر یکباره مدیریت این پالایشگاه از سوی مدیرعامل جوان شرکت ملی پالایش و پخش دانست.
گزارشها حاکی از آن بود که تا چندی پیش واحد آیزومر که نهاییترین بخش فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای تولید بنزین یورو ۴ است، کاملا از سرویس خارج و ۱۷۶ تن کاتالیست درون ۲ راکتور در حالت آماده به کار تحت فشار نیتروژن بود.
طبق گفته کارشناسان این پالایشگاه، تولید در این واحد به علت تعدیل نیروی انسانی این واحد (نفت ستاره) فعلا عملی نشده است. از سویی دیگر، واحد اکتانایزر و CCR به عنوان بخشهای کلیدی پالایشگاه هم از سرویس خارج بوده و تولید ندارند که طبق نظر متخصصان، دلیل آن هم نشتی مبدلهای واحد اکتانایزر است. این در حالی است که طبق تازهترین اخبار به دست آمده از کارشناسان و متخصصین این حوزه، در حال حاضر انجام بازرسی مرتب و مستقیم این پروژه، موجب شده که راهاندازی واحد ایزومرازاسیون (واحد ۱۸) تکمیل شده و کاتالیستهای آن فعال شود.
به گزارش مهر،این در حالی است که متاسفانه طی چند ماه اخیر به دلیل افزایش ظرفیت تولید واحد شیرینسازی (nht) یکی از مبدلهای مهم این واحد (مبدل packinox) سوراخ شد. در حال حاضر کل راهاندازی نهایی فاز یک در انتظار تعویض این مبدل «هایتک» است که در این صورت شاهد تولید روزانه ۱۲ مییون لیتر بنزین در کشور خواهیم بود. درباره علت سوراخ یا هر نوع آسیبدیدگی این مبدل گفته میشود که مبدل قدیمی از چین خریداری شده است.
صادقآبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ضمن تایید مطالب فوق گفت: تنها در انتطار تغییر یک قطعه در پالایشگاه هستیم و در صورت تعویض آن، فاز یک این پالایشگاه قادر به تولید بنزین یورو ۴ خواهد شد.