گیشه هم گیج شده است

از مجموع سیوهفت فیلمی که ۶ ماهه ابتدای امسال (۹۸) اکران شد، صد و هفتاد و هشت میلیارد و پانصد میلیون تومان نصیب گیشه سینمای ایران شد و پانزده میلیون نفر در سراسر کشور به تماشای فیلمهای روی پرده نشستند. فیلم «متری شیش و نیم» با فروش بیست و هفت میلیارد تومانی و مخاطب دومیلیون و دویست نفر عنوان پرفروشترین فیلم ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۸ را از آن خود کرد. فیلم «تگزاس ۲» با گیشه بیستوپنج میلیارد تومانی و مخاطب دو میلیون و چهارصد نفری در جایگاه دوم پرفروشها قرار گرفت.
در مدت مشابه سال ۹۷ از سی و شش فیلمی که روی پرده رفت گیشه سینمای ایران صد و چهل و پنج میلیارد تومان گردش مالی داشت. فیلم «هزارپا» سی وپنج میلیارد و پانصد و بیست و دو میلیون فروش داشت با چهار میلیون نفر مخاطب. فیلم «مصادره» با اختلاف زیاد و با رقم چهارده میلیارد و هفتصد و نود میلیون تومان رتبه دوم پرفروشها را کسب میکند و یک میلیون و پانصد نفر مخاطب به تماشای این فیلم نشستند.
در این نگاه تطبیقی آنچه مهم جلوه میکند کسب گیشه سی و سه میلیارد تومانی است که در ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۸ نصیب سینمای ایران شده که البته باید افزایش بیست و پنج درصدی قیمت بلیت را در گیشه حاصله لحاظ کرد. اما سینمای ایران در همین زمان بالای یک میلیون نفر تعداد مخاطبان سینما از سراسر کشور را از دست داده است.
این نکته را هم اضافه کنیم که گیشه ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۸ هفت فیلم پرفروش بالای
۱۰ میلیارد تومانی داشت و یک فیلم کمفروش سه میلیون تومانی. اما ۶ ماهه ابتدایی سال ۹۷ یک فیلم پرفروش سیوپنج میلیارد تومانی در کنار چهار فیلم بالای ۱۰ میلیارد تومانی و یک فیلم کمفروش سیوسه میلیون تومانی.
در تحلیل این فراز و فرود با رضا سعیدیپور مدیر پردیس سینمایی ایران مال، عضو شورای اکران و همچنین هیاتمدیره انجمن سینماداران صحبت کردیم. او معتقد است، به همان نسبت که امسال با افزایش قیمت بلیت سینماها مواجه بودیم
بر تعداد سالنهای سینما هم افزوده شده و این سالنها در دسترس عموم مخاطبان قرار گرفت: «میخواهم بگویم که اگر امسال با افزایش قیمت بلیت سینماها همراه بودیم از آنطرف یک تعداد سالنهای سینمایی هم به ناوگان سینمایی سراسر کشور اضافه شد.»
از نظر او گیشه سینماهای ایران در سراسر کشور در سه ماهه ابتدایی سال هم فروش خوبی داشت و هم ریزش مخاطب نداشت: «سینماها فروردین امسال افزایش قیمت بلیت نداشتند اما از اردیبهشت هم که قیمت بلیت فیلمها اضافه شد ریزش مخاطب را شاهد نبودیم به این معنا که سه ماهه ابتدایی سال همه چیز خوب و منظم پیش رفت. البته بعد از توقف اکران فیلم «رحمان ۱۴۰۰» افت فروش فیلمها را شاهد بودیم ولی با نمایش فیلمهای عید فطر سینماها دوباره جان گرفتند و رونق را شاهد بودیم تا اینکه افت مخاطب و فروش فیلمها از اواخر تیر آغاز شد و در مرداد و شهریور کاهش گیشه سینماها به اوج خود رسید.
این مدیر سینما در پاسخ به این پرسش که آیا اگر فیلمها در این ۶ ماه با کارشناسی بهتری اکران میشد گیشه سینماها افت و خیز کمتری داشت، توضیح داد: «مهندسی و چینش فیلمها در اکران با شورای اکران یا انجمن سینماداران نیست. صاحبان فیلم خودشان با سرگروهها قرارداد میبندند و فیلمها برای اکران در شورای صنفی ثبت میشوند و در چرخه اکران قرار میگیرند. شورای صنفی اکران تنها با محاسبه کف فروش فیلمها، نمایش فیلم بعدی سالنهای سینماها را قطعی میکند. به عقیده سعیدیپور تنها زمان اکران نوروز است که چیدمان مناسبی در اکران سینماها شاهدیم چون فیلمها با سلایق مختلف به نمایش در میآیند.
او مهمترین دلیل افت فروش فیلمها در تابستان را به کیفیت پایین فیلمها مربوط میداند و مهمترین راهحل برونرفت از این معضل را دخالت دولت در اکران فیلمها میداند: «برای از بین بردن گیشه پایین سینماها دولت در اکران دخالت کرده و قرار است فیلم «زیرنظر» به کارگردانی مجید صالحی در گروه آزاد اکران شود.»
از نظر او اکران فیلمی در گروه آزاد دلیل بر کمفروش بودن فیلم یا کیفیت نامناسب آن نیست: «فیلم خوب در هر شرایطی خواهد فروخت؛ کمااینکه فیلمهای فروشنده اصغر فرهادی و آینه بغل منوچهر هادی پیش از این در گروه سینمایی آزاد اکران بودند و با استقبال مخاطب همراه شدند.»
رونق دوباره؟
محمدرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش و عضو انجمن سینماداران ابراز امیدواری کرد به اینکه در ۶ ماهه دوم سال دوباره شاهد رونق گیشه سینماها خواهیم بود. او از اکران دو فیلم «مطرب» به کارگردانی مصطفی کیایی و «زیرنظر» ساخته مجید صالحی خبر داد که این فیلمها با مخاطب ارتباط برقرار کرده و حال و هوای سینماها را عوض میکنند و گفت: «اکثر فیلمهای خوب در عید فطر و نوروز اکران شدند و بقیه ماهها کیفیت فیلمها بالا نبود به این دلیل با افت و کاهش مخاطب مواجه بودیم.» در فیلم «مطرب» پرویز پرستویی و الناز شاکردوست بازی میکنند.