گشت و گذار در موزه خودروهای کلاسیک جگوار لندرور
با گذشت یک سال از بازگشایی مرکز خودروهای کلاسیک جگوار لندرور، این مرکز پر از خودروهای خاص و دیدنی است که در ادامه مروری بر این مرکز و خودروهای آن خواهیم داشت.
یک سال پیش بود که گروه جگوار لندرور به طور رسمی مرکز خودروهای کلاسیک خود را با نام Jaguar Land Rover Classic Works افتتاح کردند. این شرکت همواره کلکسیونی از خودروهای کلاسیک خود را در اختیار داشته است و از جوئن ۲۰۱۷ تمامی آنها را به این مرکز انتقال داده است. مرکز خودروهای کلاسیک جگوار لندرور با مساحت ۱۴ هزار متر مربع در پرولوجیز پارک در ریتون قرار دارد و دقیقا در نزدیکی جایی است که سابقا خودروهای روتس و پژو ساخته میشدند. به فاصلهی کمی از این مرکز نیز ساختمان خودروهای ویژهی جگوار لندرور قرار دارد. بازدید از این مرکز برای عموم آزاد است و میتوانید تور سه ساعتهی آن را به قیمت ۴۹ دلار برای بزرگسالان و ۳۹ دلار برای کودکان به صورت اینترنتی رزرو کنید. بازدید ما چهارمین بازدید در یکسال گذشته از این مرکز است تا ببینیم پس از گذشت یک سال چه تغییراتی حاصل شده است و چه چیزهایی به این مرکز اضافه شده است.
تور ما درست از مقابل ساختمان اصلی آغاز میشود. در این مکان لندروورهای بازسازی شده برای نمایش قرار دارند. خودروهای موجود در این بخش آنقدر زیبا هستند که نمیتوانید تصمیم بگیرید اول به سراغ کدام یک بروید. در این بین مدلهای سری یک لندروور جلب توجه میکنند و به طرز بسیار زیبایی رنگ آمیزی شدهاند. جالب است بدانید که لندروور ریبورن موجود در این بخش ۶۵ هزار پوند قیمت دارند و یک مدل کاملا بازسازی شدهی سری یک نیز در این بخش قرار دارد که ۷۵ هزار پوند قیمت گذاری شده است. در بخش بعدی نیز میتوان مدلهای بازسازی شده از جگوار E-type را مشاهده کرد و همچنین چند مدل لندرور سری ۱، سری ۳.۸ و سری ۴.۲ وجود دارد که به گفتهی راهنمایی تور این خودروها بهترین خودروهای بازسازی شدهی لندرور در سراسر جهان هستند. از این خودروها ۱۱ عدد در این بخش موجود است که قیمت آنها برای مدل ۳.۸، ۳۱۵ هزار پوند و برای مدل ۴.۲، ۲۹۵ هزار پوند است.
به گزارش زومیت، مرکز Jaguar Land Rover Classic Works چند شخص را مامور کرده است تا در نقاط مختلف جهان به دنبال محصولات خاص این شرکت بگردند و آنها را خریداری کرده و برای بازسازی به این مرکز منتقل کنند. همچنین در این بخش یک لندرور S1 برای نمایش قرار دارد که ۷۰ هزار پوند قیمت گذاری شده است. این مرکز این توانایی را دارد تا ۱۳ تریم داخلی مختلف و تمامی رنگهای اصلی را برروی خودروها پیاده کند. ضمن اینکه امکان آماده کردن رنگهای خاص کلاسیک برای خودروها وجود دارد. همچنین امکان تغییر خودروهای فرمان راست به فرمان چپ و برعکس نیز در این مرکز فراهم است. حتی متخصصین این مرکز میتوانند تا بخشهایی همانند سیستم خنک کننده، روغن کاری، ترمزها و یا سیستم جرقه زنی خودروها را ارتقا دهند. به گفتهی راهنمای تور در حال حاضر بازسازی هر خودرو به حدود ۱۵ ماه زمان نیاز دارد اما با تلاش متخصصین این مرکز این زمان به ۱۰ ماه کاهش یافته است. بازسازی پیشرانهی خودروهای کلاسیک نیز شش هفته زمان میبرد و بازسازی بدنه نیز به شش تا هشت ماه زمان نیاز دارد. مونتاژ کامل خودروها نیز ۱۲ هفته زمان میبرد. این مرکز تکنسینها و افراد ماهری را به صورت ویژه برای بازسازی خودروهای کلاسیک استخدام کرده است که این افراد حتی خودروهای کلاسیک مشتریان را نیز بازسازی میکنند. برای مثال یکی از پروژههای اخیر آنها ۲۹۵ هزار پوند برای مشتری هزینه در بر داشته است.
بخش بعدی این موزه شامل خودروهای جگوار است؛ جایی که خودروهای کلاسیک این شرکت یعنی مدلهای XK، E-type و XJ 220 را میتوان مشاهده کرد. مدلهای جدیدتری از جگوار همانند XK8 نیز در این بخش قابل مشاهدهاند. بسیاری از خودروهایی که در این بخش قرار دارند برای فروش گذاشته شدهاند که برای مثال باید به یکی از آنها که یک مدل خاص و بسیار دوست داشتنی MK1 3.4 اشاره کرد که این خودروی سدان برای فروش در این بخش گذاشته شده است. یکی از جذابترین بخشهای این مرکز، تعمیرگاه این واحد است که این تعمیرگاه با استفاده از یک دیوار شیشهای برای بازدیدکنندگان قابل مشاهده است. این تعمیرگاه از چهار بخش مختلف تشکیل شده است و یک واحد مخصوص فروش پیشرانهی خودرو نیز در آن وجود دارد. دیدن این تعمیرگاه را باید یکی از لذت بخشترین بخشهای این مرکز دانست. در بازدید ما از این مرکز تمامی جگوارهای XKSS مشتریان بازسازی شده بودند و کارهای آنها تمام شده بود و تکنسینها مشغول انجام کار بعدی یعنی شروع بازسازی اولین جگوار D-type خود بودند. یک جگوار XJ220 نیز در نمایشگاه قرار دارد که این خودرو نیز از یکی از خودروهای بسیار خاص و محبوب دههی ۹۰ میلادی است.
چندین مدل 220S نیز در این بین به چشم میخوردند که بسیار چشم نواز بوده و به صورت کامل بازسازی شده بودند. در سال گذشته این مرکز موفق شد ۱۴ دستگاه جگوار XJ220 را به فروش برساند. مرکز کلاسیک جگوار لندروور سرمایه گذاری ۵۰۰ هزار پوندی را انجام داده است تا تایرهای پیرلی خودروها را دوباره تولید کند. هر ست این تایرها به قیمت ۶ هزار پوند به فروش میرسند. گرچه این تایرها دارای برچسب قیمت بالایی هستند اما باید بدانید که جگوار XJ220S در حال حاضر قیمتی در حدود ۵۰۰ هزار پوند دارد و قیمت آن در سه سال اخیر، هر سال ۱۰۰ هزار پوند افزایش یافته است. دو جگوار XJ کوپه نیز در این نمایشگاه موجود بودند.
بخش بعدی این مرکز را خودروهای رنجرور کلاسیک به خود اختصاص داده بودند. یکی از این مدلها برای فروش به قیمت ۱۴۵ هزار پوند قرار داده شده بود. این مدل تغییراتی در مقایسه با مدل استاندارد داشت. برای مثال درب عقب آن مخصوص بوده و صندلیهای آن نیز دارای پوشش ونیل بودهاند. همچنین ارتفاع صندلیهای آن در مقایسه با سایر مدلهای لندرور بیشتر بود. چند لندرور سری دیفندر نیز در این بخش موجود بودند تا پیشرانهی جدیدی بر روی آنها نصب شود که این پیشرانهها از نوع V8 بوده و قرار است تا ۱۵۰ دستگاه از آنها بازسازی و تحویل مشتریان شود. این خودروها همچنین قرار است از شاسی ارتقا یافته، ترمزهای تقویت شده و سیستم تعلیق بازسازی شده بهرهمند شوند و تمامی دندههای آنها از نوع ساخته شدهاند. بدنه و تمامی بخشهای این خودروها نیز به طور کامل بازسازی شدهاند.
پس از این سری لندرورها دوباره به محصولات جگوار میرسیم. در این بخش یک نمونهی اولیه از جگوار E-type zero قرار دارد. این خودرو همان جگوار E-type کلاسیک است که به یک خودروی برقی تبدیل شده است و در مراسم عروسی پرنس هری و مگان توسط زوج سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت. محل پارک این خودرو چندان با مرکز بازسازی خودروها فاصله ندارد. تعدادی زیادی خودروی لندروور سری 1 و رنجروور کلاسیک در این بخش پارک شده و منتظر انجام مراحل بازسازی بودند. یکی از خودروهای جگوار D-type که در خودروهای فیلم 007 نیز مشاهده شده بود در این بخش موجود است.
دیدن این مرکز را باید یکی از لذت بخشترین لحظات دانست که هر علاقهمندی را میتواند به خود جلب کند. افتتاح مرکز Jaguar Land Rover Classic Works یکی از اقدامات خوب این شرکت در جهت حفظ و نگهداری از خودروهای کلاسیک آنها است و ادای احترامی به تاریخچهی گروه جگوار لندروور است. این مرکز که در حال حاضر از ۱۴ بخش تشکیل شده است همچنان در حال گسترش است و امیدواریم تا سال آینده نیز دوباره از این مرکز بازدید کنیم.