بازتاب ایران

گاردین: کارخانه پهپاد ایران منفجر شد/ اسپوتنیک: ایران درباره انرژی هسته ای تصمیم بگیرد/ پولیتیکو: قرارداد بازرسان هسته ای مفقضی شده است/ رویترز: دسترسی آژانس به سایت های هسته ای ایران تمام شده است

    کد خبر :812879

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل روزنامه گاردین، خبرگزاری اسپوتنیک، نشریه پولیتیکو و خبرگزاری رویترز تأکید بر موضوعاتی چون کارخانه پهپاد ایران منفجر شد، ایران درباره انرژی هسته ای تصمیم بگیرد، قرارداد بازرسان هسته ای مفقضی شده است، دسترسی آژانس به سایت های هسته ای ایران تمام شده است ، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

گاردین: کارخانه پهپاد ایران منفجر شد

گفته می شود کارخانه هواپیماهای بدون سرنشین ایران در هفته گذشته دچار انفجار شده است، این کارخانه در شاهین شهر اصفهان قرار دارد.

روزنامه گاردین در این باره نوشت: انفجار در کارخانه هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی چند روز پس از اتهام اسرائیل درباره استفاده حماس از هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی در جنگ علیه اسرائیل رخ داده است.

در ادامه ادعا شده است که در این حادثه که علت آن از سوی ایران اعلام نشده است حداقل 9 کارگر زخمی شده اند.

همچنین آمده است که این انفجار در شرکت صنعتی ساخت هواپیماهای ایران(هسا) که انواع هواپیما و هواپیماهای بدون سرنشین را برای نیروهای ایرانی و هوادار ایران تولید می کند، رخ داده است.

در پایان این روزنامه به روند پرونده هسته ای و مذاکرات وین اشاره شده است و همچنین آورده است که جمهوی اسلامی ایران درباره این انفجار و علت آن هیچ اظهارنظری نکرده است.

اسپوتنیک: ایران درباره انرژی هسته ای تصمیم بگیرد

مذاکرات هسته ای ایران و ایالات متحده به مرحله ای رسیده است که هر یک از دو طرف دیگری را متهم می کند که در اقدام جدی نیست و تصمیم گیری را به دیگری نسبت می دهد.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره نوشت: بلینکن می گوید، اگر ایران آماده است برای تصمیم هسته ای، آنچه را که باید انجام دهد.

در ادامه این مطلب به صحبت های جو بایدن اشاره شده است که می گوید: ایران در بازگشت به تعهدات هسته ای جدی است، اما اینکه چقدر جدی است و آنچه که آن ها آمادگی انجام آن را دارند داستان متفاوتی است.

همچنین به مصاحبه وزیرامورخارجه ایالات متحده پرداخته است که مدعی شده است هیچ نشانه ای از آن که ایران بخواهد آن چه را که باید انجام دهد، ندیده است، بازگشت به برجام و لغو تحریم ها نیز در گرو همین تصمیم ایران است.

در پایان این خبرگزاری این طور نتیجه گرفته است که مقامات ایالات متحده مدعی هستند ایران می داند باید چه اقداماتی را برای لغو تحریم ها انجام دهد اما اقدامی در این زمینه انجام نمی دهد.

پولیتیکو: قرارداد بازرسان هسته ای مفقضی شده است

برنامه هسته ای و حضور بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای در ایران یکی از موضوعات مورد توجه رسانه های بین المللی بوده است.

نشریه پالیتیکو در این زمینه اظهار نظر کرده و نوشت: یک مقام ایرانی می گوید قرارداد بازرسان هسته ای منقضی شده است.

در ادامه آمده است به نظر می رسد روزنه توافق کامل با ایالات متحده و دیگر قدرت های جهانی در حال کم شدن است.

همچنین افزوده است: رئیس مجلس ایران روز یک شنبه گفت که یک توافق موقت بین تهران و بازرسان بین‌المللی برای حفظ تصاویر نظارتی گرفته شده در سایت های هسته ای به پایان رسیده است.

 

در پایان این نشریه این طور نتیجه گرفته است که تنش های میان ایران و ایالات متحده در مسئله هسته ای رو به افزایش است و احتمال انجام توافق در حال کاهش است.

رویترز: دسترسی آژانس به سایت های هسته ای ایران تمام شده است

ایران و آژانس بین المللی انرژی هسته ای طی یک توافق دوجانبه دسترسی بازرسان آژانس بین المللی به سایت های هسته ای را امکان پذیر کرد.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت: ایران می گوید دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی هسته ای به سایت های هسته ای پایان یافته است و امکان تمدید آن وجود ندارد.

در ادامه به صحبت های آقای قالیباف اشاره شده است که از عدم تمدید توافق ایران و آژانس صحبت کرده است.

این خبرگزاری معتقد است ایران برای تعیین سرنوشت مذاکرات از تمدید توافق با آژانس اجتناب می کند.

 

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید