بازتاب ایران

گاردین: رهبر ایران اولین دوز واکسن داخلی را دریافت کرد/ اسپوتنیک: امیر قطر به رئیسی تبریک گفت/ المانیتور: ایران و کانادا بر سرگزارش هواپیمای اوکراینی اختلاف دارند/ الجزیره: فرانسه و آمریکا به ایران هشدار دادند

    کد خبر :822076

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل روزنامه گاردین، خبرگزاری اسپوتنیک، پایگاه خبری المانیتور و شبکه خبری الجزیره با تأکید بر موضوعاتی چون رهبر ایران اولین دوز واکسن داخلی را دریافت کرد، امیر قطر به رئیسی تبریک گفت، ایران و کانادا بر سرگزارش هواپیمای اوکراینی اختلاف دارند، فرانسه و آمریکا به ایران هشدار دادند، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

گاردین: رهبر ایران اولین دوز واکسن داخلی را دریافت کرد

دریافت دوز اول واکسن کرونا توسط رهبری در رسانه های مختلف بازتاب زیادی داشته است، در این میان نکته ای که بیشترین توجه را به خود جلب کرده است، صبر ایشان برای دریافت واکسن تولید داخل بوده است.

روزنامه گاردین در این باره نوشت: رهبر معظم ایران اولین دوز واکسن داخلی را دریافت کرد.

ادامه می دهد: احتمال شروع موج پنجم کرونا در ایران وجود دارد، رهبر معظم ایران روز جمعه اولین دوز واکسن کرونا تولید داخل را دریافت کرد.

افزوده است: آیت الله خامنه ای درحالی که ماسک جراحی به صورت داشت و عمامه سیاه بر سرنهاده بود، زیر عکس بنیانگذار جمهوری اسلامی نشست و واکسن کرونا تولید داخل را دریافت کرد.

همچنین این رسانه تاکید کرده است که رهبری مصمم بوده است از واکسن تولید داخل استفاده کند و تا کنون منتظر مانده است تا واکسن تولید داخل ساخته و مجوز دریافت کند.

واکسن رهبری

در پایان این روزنامه به روند واکسیناسیون کرونا در ایران اشاره کرده است و درباره احتمال استفاده واکسن ایرانی به عنوان دوز دوم برای افرادی که واکسن های خارجی دریافت کرده اند مدعی است علی رغم آن که مقامات وزارت بهداشت آن را بلامانع می دانند اما برخی کارشناسان مخالف این نظر هستند.

اسپوتنیک: امیر قطر به رئیسی تبریک گفت

پس از انتخاب ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری اسلامی ایران، رهبران کشورهای مختلف از جمله رهبران کشورهای منطقه به ایشان تبریک گفتند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره نوشت: امیر قطر اولین رهبر خلیج فارس یود که در تماس تلفنی با رئیس جمهور منتخب ایران به او تبریک گفت

ادامه می دهد: امیر قطر اولین رهبر خلیج فارس بود که روز جمعه به صورت تلفنی به ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران تبریک گفت

افزوده است: وزارت کشور ایران اعلام کرد رئیس قوه قضائیه ایران با نزدیک 62% رای در انتخابات پیروز شده است و سطح مشارکت نیز 48.8% اعلام شد که کمترین میزان در تاریخ جمهوری اسلامی است.

همچنین آورده است: شیخ تمیم ضمن آرزوی موفقیت و سعادت برای آقای رئیسی بر توسعه روابط دوجانبه تاکید کرده است.

تبریک به رئیسی

در پایان این خبرگزاری به مسئله محاصره اقتصادی و تحریم قطر توسط سعودی و همپیمانانش اشاره کرده است و اشاره کرده ایران تنها کشور منطقه خلیج فارس بود که از قطر حمایت کرد.

المانیتور: ایران و کانادا بر سرگزارش هواپیمای اوکراینی اختلاف دارند

گزارش ها و ادعاهای دولت کانادا درباره هواپیمای مسافربری اوکراینی که در آسمان تهران هدف قرار گرفت ادامه دارد، در طرف مقابل جمهوری اسلامی ایران نیز ادعاهای خود را مطرح می کند و این زمینه اختلاف نظر و کشمکش را ایجاد کرده است.

پایگاه خبری المانیتور در این باره نوشت: ایران و کانادا بر سر گزارش هواپیمای سرنگون شده اختلاف دارند.

ادامه می دهد: جنگ لفظی ایران و کانادا بر سر پرواز 752 شرکت هواپیمایی بین المللی اوکراین که سال گذشته در آسمان تهران سرنگون شد، ادامه دارد.

افزوده است: کانادا روز پنج شنبه گزارشی درباره پرواز 752 شرکت هواپیمایی بین المللی اوکراین منتشر کرد.

در ادامه انتشار این گزارش نخست وزیر و دو تن از از اعضای کابینه او، مقامات ایرانی را مسئول کامل این اتفاق معرفی کردند.

همچنین افزوده است: در طرف دیگر ایران کاملاً این ادعاها را رد کرده است و مدعی شده است که این یک حادثه بوده است و عامل آن خطای انسانی است.

هواپیمای اوکراینی

در پایان این پایگاه خبری از تلاش های کانادا برای تحت فشار گذاشتن ایران از طریق سیستم قضایی خود می گوید و اشاره می کند ایران مدعی است کانادا صلاحیت قضایی رسیدگی به این پرونده را ندارد.

الجزیره: فرانسه و آمریکا به ایران هشدار دادند

طولانی شدن مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای عضو برجام برای بازگشت آمریکا و ایران به تعهدات برجامی، احتمال به نتیجه نرسیدن مذاکرات را افزایش داده است.

شبکه خبری الجزیره در این باره نوشت: آمریکا و فرانسه هشدار می دهند که ایران برای احیای توافق هسته ای تمام شده است.

ادامه می دهد: وزیرامورخارجه آمریکا و فرانسه هشدار دادند اگر ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات امتیاز ندهد، ادامه مذاکرات به خطر خواهد افتاد.

افزوده است: هشدار فرانسه و آمریکا به ایران به این دلیل است که در صورت ادامه مذاکرات ایران توانایی پیشبرد برنامه های هسته ای خود را دارد.

همچنین به نقل از بلینکن آورده است: ایران درحال به چرخش درآوردن سانتریفیوژهای پیچیده تر است و این ها احتمال نزدیک شدن آن به سلاح هسته ای را افزایش می دهد.

مذاکرات هسته ای

در پایان این شبکه خبری به صحبت های سعید خطیب زاده اشاره می کند که آمادگی ایران برای بازگرداندن اقدامات هسته ای را اعلام کرده است و او تاکید کرده است که ایران بارها این مطلب را اعلام کرده و هرزمان توافق صورت گیرد، اقدامات معکوس خواهد شد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید