کنکور یا “کورکُن” چشم تعلیم و تربیت!
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت: کنکور تبدیل به “کورکُن چشم تعلیم و تربیت” شده است.
حجتالاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در برنامه پرسشگر ضمن تسلیت درگذشت سه تن از همکاران فرهنگی با بیان اینکه باید بین چالشهای وزیر، چالشهای وزارت و چالشهای تعلیم و تربیت تفاوت قائل باشیم، اظهار کرد: از چالش سوم زودتر به جواب میرسیم، بیتوجهی به تعلیم و تربیت در کلان کشور وجود دارد به عنوان مثال رسانه ملی آنقدر که به مسائل سیاسی و اقتصادی آموزش و پرورش میپردازد، چقدر به تعلیم و تربیت میپردازد؟ البته نسبت به قبل از انقلاب توجهات بیشتر شده است اما هنوز با آرمانهای انقلاب اسلامی فاصله داریم.
وی با اشاره به اینکه خلأیی در زمینه پژوهش داریم، گفت: معاونتهای پژوهشی در ادارات هم در آستانه حذف بود که فعلاً ابلاغ ساختار جدید از سوی سرپرست وزارت آموزش و پرورش متوقف شده است. روزمرگی، چالش اول وزیر آموزش و پرورش است و وزیر اساساً از اندیشیدن به 5 یا 10 سال بعد غافل میشود، چالش دوم انتظارات متضاد است و او برای تداوم مدیریتش باید اینها را هماهنگ و مدیریت کند. معلمها، خانوادهها، دانشآموزان و… هرکدام انتظاراتی دارند که ممکن است همسو نباشد. مثلاً دانشآموزان مدام میگویند مسائل کتب درسی به درد زندگیشان نمیخورد، در حالیکه تاکید خانوادهها بر روی مسائل حفظی منتهی به کنکور است و کنکور تبدیل به “کورکُن چشم تعلیم و تربیت” شده است.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: رویکردهای متفاوتی نیز وجود دارد؛ عدهای انتظار دارند وزیر به مسائل بینالمللی و یونسکویی بپردازد، برخی مخالفند. جهتگیری اندیشهای نیز مهم است آیا وزیر به ساحتهای شش گانه سندتحول باور دارد یا خیر؟
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه رهبری چند سال قبل به وجود رویکردهای متحجرانه در آموزش و پرورش اشاره کردند، گفت: آقای بطحایی مدرسه محوری را مطرح و به سمت آن رفت ولی سیستم آموزش و پرورش نسبت به آن مقاومت میکنند.
وی افزود: چالش دیگر سیاست زدگی است. درباره عزل و نصبها و… توقعاتی وجود دارد. نکته آخر دخالتهای بیشتر اجرایی و عملیاتی برخی نمایندگان مجلس است که سیستم اجرایی آموزش و پرورش را با کندی روبرو میکند. به استانی سفر کرده بودم که گلایه میکردند هرسالی نماینده محترم یک نفر را برای ریاست منطقه تحمیل کرده بود باید رویهای تعیین شود که نمایندگان ضمن نظارت، در امور اجرایی دخالت نکنند یکی از دغدغههای مدیران کل استانها چگونگی تعامل با نمایندگان استان در مجلس است.
وی درباره کمبود معلم نیز گفت: تدابیری اندیشیده شده است تا اول مهر کلاس بدون معلم نداشته باشیم هرچند تراکم 40 نفره داریم و کمبود معلم و فضا ما را آزار میدهد.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم با اشاره به مباحث مطرح شده پیرامون خصوصیسازی در آموزش و پرورش گفت: انتطارات متضادی وجود دارد. موضوع مشارکت مردم و جذب ظرفیتها لازم است اگر فقط جنبه اقتصادیاش را ببینیم قطعاً غلط است. اما اگر در جهت استفاده از توانمندی جامعه باشد درست است. با واگذارکردن تعلیم و تربیت به جامعه غیرمتعهد برای سبککردن بارمان مخالفیم. مگر میشود امنیت را به بخش خصوصی واگذار کرد؟ در کشورهای دیگر نیز همینگونه است اما مشارکت جامعه در تعلیم و تربیت، درست است. مدل مشارکت و چگونگی آن برای آنکه اهداف تهدید نشود بسیار مهم است.
به گزارش تسنیم؛ وی درباره مشکلات مربوط به بودجه و اجرای رتبهبندی نیز گفت: در سال 98 بر اساس درآمد واقعی کشور دچار کسری هستیم و باید ملاحظاتی داشته باشیم. واقعیات باید برای فرهنگیان مطرح شود و طوری نباشد از یک بخش بشنوند بودجه تامین میشود و از سوی دیگر بشنوند که در مضیقهایم.
حجتالاسلام ذوعلم به مشکلات تامین نیروی انسانی و دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: این هفته سیستان و بلوچستان بودم، ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان بالا رفته و اکنون مشکل خوابگاه، تجهیزات و… دارند چون روی دانشگاه برای تامین نیرو فشار هست. یک بحران برای تامین کمبود نیروی انسانی داریم.