کم مصرفترین شاسی بلندها و کراس اورهای بنزینی در بازار جهانی
در فهرست کممصرفترین شاسیبلندها و کراساورهای تمام بنزینی دنیا، ژاپنیها، آمریکاییها و یک نماینده از کرهی جنوبی حضور دارند.
امروز در بیشتر کشورهای جهان (حداقل کشورهای توسعهیافته)، تقاضای بازار خودرو بهصورتی است که مدلهای سدان و کوپه میدان را ترک میکنند تا شاسیبلندها و کراساورها، وارد شوند. با شعار فضای جادارتر کابین و صندوق عقب، سیستم تمام چرخ محرک (AWD) برای چسبندگی بهتر در جادههای لغزنده و ارتفاع بیشتر برای دید بهتر راننده، محبوبیت این کلاس رو به افزایش است. در حالیکه شاسیبلندها و کراساورها، بهخصوص مدلهای پرفروش کلاس کامپکت و سابکامپکت (کوچک و شهری) در مقایسه با شاسیبلندها و وانتهای سنتی قدیمی (شاسی مستقل) مصرف سوخت کمتری دارند، اما هنوز هم از این نظر در برابر مدلهای سواری سدان با سایز مشابه، برگ برندهای ندارند. دلیل این امر، ضعف در طراحی آیرودینامیک و وزن بیشتر؛ بهخصوص در مدلهای مجهز به سیستم تمام چرخ محرک است.
مصرف سوخت یکی از مهمترین عوامل در انتخاب خرید خودرو است. باتوجه بهاینکه قیمت سوخت جهانی، روند صعودی داشته است، رانندگی روزمره با خودروهای پرمصرف توجیه اقتصادی ندارد. برای مثال، کراساور شهری نیسان کیکس (Kicks) در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر و بزرگراه، بهترتیب ۷.۱ و ۶.۷ لیتر بنزین مصرف میکند؛ اما مدل سایز متوسط دوج جورنی (با تلفظ صحیح انگلیسی داج) با پیشرانهی ۴ سیلندر، ۱۲.۳ و ۹.۴ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر و بزرگراه میسوزاند. در زمان مالکیت ۵ سال، کراساور دوج بهطور میانگین، سالیانه ۳۷۵۰ دلار بیشتر از نیسان کیکس، هزینه دارد.
در این مطلب بهدنبال طبقهبندی کممصرفترین شاسیبلندها و کراساورهای بنزینی سال ۲۰۱۸ هستیم که البته مدلهای فرانسوی بهدلیل عدم عرضه در بازار آمریکا، درنظر گرفته نشدهاند. برای مثال لازم بهذکر است، نسخهای از پژو 2008 با مصرف بزرگراهی ۳.۵ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر فروخته میشود. از سو.یی دیگر، مدلهای هیبرید و تمام برقی باوجود مصرف کمتر، معمولاً قیمت پایهی بیشتری دارند و در تمام کشورهای جهان هم اعتبار مالیاتی دولتی به آنها داده نمیشود. در ادامه ۱۰ شاسیبلند و کراساور بنزینی کممصرف سال ۲۰۱۸ معرفی شده است.
۱۰- تویوتا C-HR
قیمت مدل پایه: ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار
مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر/بزرگراه/ترکیبی: ۸.۷، ۷.۵، ۸.۱ (لیتر)
محصول جدید تویوتا در کلاس پرتقاضای کراساورهای ساب کامپکت با ظاهر جذاب، سواری اسپرت، کیفیت ساخت بالا و قیمت نسبتاً مناسب یکی از کممصرفترینهای ۲۰۱۸ است. C-HR از پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری، ۱۴۴ اسب بخار قدرت میگیرد و بااستفاده از گیربکس CVT چرخهای محور جلو را بهگردش در میآورد. تویوتا C-HR که آپشن سیستم تمام چرخ محرک برای آن در دسترس نیست، در بازار آمریکا هر سال بهطور میانگین با کارکرد ۲۴ هزار کیلومتر، حدود ۱۵۰۰ دلار بنزین مصرف میکند.
۹- سوبارو کراس ترک
قیمت مدل پایه: ۲۱ هزار و ۷۹۵ دلار
مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر/بزرگراه/ترکیبی: ۸.۷، ۷.۱، ۸.۱ (لیتر)
کراساور ساب کامپکت سوبارو کراسترک (Crosstrek) که در مدل ۲۰۱۸ بهروز رسانی شد، یکی از کاملترین و بهترین کراساورهای جهان است. این محصول سوبارو که به پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۱۵۲ اسب بخار و گیربکس CVT مجهز است، بهصورت استاندارد از سیستم تمام چرخ محور مشهور این برند ژاپنی استفاده میکند. البته تیپ گیربکس دستی کراسترک در شهر و بزرگراه بین ۸ تا ۱۰ لیتر بنزین نیاز دارد. بر اساس تخمین کارشناسان، برای طی کردن ۲۴ هزار کیلومتر مسافت با سوبارو کراسترک باید میانگین ۱۵۰۰ دلار خرج سوخت کرد.
۸- بیوک آنکور
قیمت مدل پایه: ۲۳ هزار و ۲۰۰ دلار
مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر/بزرگراه/ترکیبی: ۸.۷، ۷.۱، ۷.۸ (لیتر)
بیوک آنکور (Encore) در کلاس کراساور ساب کامپکت لوکس، یکی از خوشساختترین محصولات آمریکا و در بازار بوده که کابین آن فوقالعاده کم صدا است. آنکور با پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۴ لیتری توربوشارژ ۱۳۸ اسب بخار قدرت دارد که در کنار گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک اصلاً شتاب اولیه بالایی نتیجه نداده است. مدل تمام چرخ محرک بیوک آنکور در شهر و بزرگراه ۷.۵ تا ۹ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند. آنکور استاندارد هر سال بهطور میانگین ۱۴۵۹ دلار هزینهی سوخت طلب میکند.
۷- هیوندای کُنا
قیمت مدل پایه تیپ لیمیتد: ۲۴ هزار و ۷۰۰ دلار
مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر/بزرگراه/ترکیبی: ۸.۴، ۷.۳، ۷.۸ (لیتر)
کنا (Kona) کراساور ساب کامپکت هیوندای است که با طراحی جوانپسند به بازار عرضه میشود. این مدل کرهای در دو تیپ لیمیتد و آلتیمت با قیمتهای پایه ۲۴ هزار و ۷۰۰ دلار و ۲۷ هزار و ۴۰۰ دلار، پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژ و قدرت ۱۷۵ اسب بخار مصرف کمی دارد. کنا SE بهعنوان ارزانترین تیپ این مدل (قیمت پایه ۱۹ هزار و ۵۰۰ دلار) با پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری و ۱۴۷ اسب بخار قدرت عرضه میشود که مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر و بزرگراه، ۸.۷ و ۷.۱ لیتر است. علاوه بر این دو تیپ لیمیتد و آلتمیت با سیستم تمام چرخ محرک ۸ تا ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر و بزرگراه بنزین میسوزانند. هر سال باید میانگین ۱۴۵۰ دلار خرج بنزین هیوندای کنا کرد.
۶- هوندا CR-V
قیمت مدل پایه: ۲۷ هزار و ۵۰ دلار
مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر/بزرگراه/ترکیبی: ۸.۴، ۶.۹، ۷.۸ (لیتر)
کراساور کامپکت CR-V همانند برادر برادر کپچکتر خود HR-V عمل میکند. مدلهای هوندا CR-V مجهز به پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گیربکس CVT مصرف مناسبی دارند. هوندا CR-V در تیپ استاندارد و پایه با قیمت ۲۴ هزار و ۲۵۰ دلار و پیشرانهی ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۸۴ اسب بخار، حدود ۰.۲ لیتر بنزین بیشتری میسوزاند. تیپ ۱.۵ لیتری ۱۴۵۰ دلار و تیپ ۲.۴ لیتری ۱۵۵۰ دلار در سال برای بنزین خرج میکنند.
۵- هوندا HR-V
قیمت مدل پایه: ۱۹ هزار و ۶۷۰ دلار
مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر/بزرگراه/ترکیبی: ۸.۴، ۶.۹، ۷.۵ (لیتر)
هوندا HR-V بر اساس هاچبک فیت (Fit) ساخته شده است اما فضای داخلیو صندوق بار آن بسیار جادارتر از یک هاچبک است. پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری با قدرت ۱۴۱ اسب بخار و گیربکسهای ۶ سرعته دستی یا CVT قوای فنی این کراساور شهری ژاپنی را تشکیل میدهند. ترکیب گیربکس CVT و سیستم تمام چرخ محرک، مصرف آن را حدود ۰.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر افزایش میدهد. سالانه ۱۴۰۰ دلار باید خرج بنزین هوندا HR-V کرد.
۴- مزدا CX-3
قیمت مدل پایه: ۲۰ هزار و ۱۱۰ دلار
مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر/بزرگراه/ترکیبی: ۸.۱، ۶.۹، ۷.۵ (لیتر)
محصول زیبا و خوشساخت مزدا CX-3 شاید کابین جاداری نداشته باشد، اما فقط تجربهی یکبار سواری کافی است تا راننده عاشق فرمانپذیری آن شود. پیشرانهی ۴ سیلندر ۲ لیتری با قدرت ۱۴۶ اسب بخار در کنار گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک هر سال بهطور میانگین ۱۴۰۰ دلار بنزین مصرف میکند. مدل تمام چرخ محرک مزدا CX-3 حدود ۰.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف بنزین بیشتری دارد.
۳- جیامسی ترِین
قیمت مدل پایه تیپ دیزل: ۳۲ هزار ۷۹۵ دلار
مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر/بزرگراه/ترکیبی: ۸.۴، ۶، ۷.۳ (لیتر)
ترین (Terrain) کراساور کامپکت GMC است که همانند برادر ناتنی خود شورولت اکوئیناکس، بنزین زیادی مصرف نمیکند. ترین با پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژ دیزل و قدرت ۱۳۷ اسب بخار مصرف مناسبی دارد. تیپ استاندارد ترین با قیمت پایه ۲۵ هزار و ۹۹۵ دلار از پیشرانهی ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۷۰ اسب بخار استفاده میکند که مصرف آن بین ۷.۸ تا ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. GMC ترین با پیشرانه دیزل، هر سال میانگین ۱۵۵۰ دلار برای سوخت نیاز دارد.
۲- شورولت اکوئیناکس
قیمت مدل پایه تیپ دیزل: ۳۱ هزار ۶۹۵ دلار
مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر/بزرگراه/ترکیبی: ۸.۴، ۶، ۷.۳ (لیتر)
نسل جدید شورولت اکوئیناکس (Equinox) با پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژ دیزل و قدرت ۱۳۷ اسب بخار مصرف سوخت پایینی دارد. تیپهای دیگر اکوئیناکس با پیشرانههای ۱.۵ لیتری توربوشارژ و ۲ لیتری توربوشارژ بنزین بیشتری نیاز دارند. شورولت اکوئیناکس ۱.۵ لیتری دیزل هر سال ۱۵۵۰ دلار و تیپ ۲ لیتری هر سال ۲۱۰۰ دلار خرج بنزین میکند.
۱- نیسان کیکس
قیمت مدل پایه تیپ دیزل: ۱۷ هزار ۹۹۰ دلار
مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر/بزرگراه/ترکیبی: ۷.۵، ۶.۵، ۷.۱ (لیتر)
کراساور جذاب و خوشقیمت نیسان کیکس (Kicks) با پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری و قدرت ۱۲۵ اسب بخار، خودروی پرسرعتی نیست اما بهعنوان جایگزین معنوی مدل جوک در کنار گیربکس CVT کممصرفترین کراساور این فهرست است. البته نیسان کیکس به سیستم تمام چرخ محرک مجهز نمیشود اما باوجود تجهیزات ایمنی استاندارد، قیمت اقتصادی، کیفت ساخت و خرج سالانه میانگین ۱۳۵۰ دلار برای سوختگیری، خودروی شهری ارزشمندی است.