کمکهای بینالمللی به دانشآموزان پناهنده بسیار محدود است
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل گفت: حجم کمکهای بینالمللی به دانشآموزان پناهنده بسیار محدود است و ما باید توجه مجامع بینالمللی را به این موضوع بیشتر جلب کنیم.
غلامرضا کریمی در گردهمایی مسئولین امور تحصیلی دانش آموزان اتباع خارجی که در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروزه در دنیا وجود یک تصویر مثبت از دستاوردها و توانمندیهای حاصل شده در مجامع بین المللی نوعی منبع قدرت محسوب میشود که این موضوع در زمینه تحصیل پناهندگان و اتباع نیز صدق می کند و باید در این زمینه تلاش مضاعف کنیم.
وی خاطر نشان کرد: ما امروزه شاهد هستیم که گزارشهای بین المللی اذعان دارند که ایران نه تنها آوارگان و پناهندگان را در درون کمپها و اردوگاههای بسته محصور نمیکند بلکه با کمال احترام در کنار دانشآموزان ایرانی و در درون نظام آموزشی خودش ، دانشآموزان اتباع خارجی را پذیرش میکند. این موضوع ایران را در بین کشورهای مهاجر پذیر به عنوان یک الگوی شایسته قرار داده است.
قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل گفت: تاکید بر این است که این حوزه هم در سطح داخلی و هم در سطح خارجی بیشتر منعکس شود. ما باید در این زمینه طرح و پروژه داشته باشیم تا موضوع تحصیل پناهندگان را به عنوان یک امر مثبت در مجامع بینالمللی انعکاس دهیم و از آن به عنوان یک نقطه ابزار و نقطه قوت در مذاکرات خارجی استفاده شود. قطعا این موضوع اعتبار کشورمان را در مجامع بین المللی تقویت خواهد کرد.
کریمی با اشاره به اینکه «خراسان رضوی از دهههای گذشته یکی از استانهای بزرگ و اساسی در موضوع تحصیل دانشآموزان پناهنده بوده است و در این زمینه تجربیات گران بهایی دارد»، عنوان کرد: ما در درون ایران فرهنگی که فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران است، رفت و آمدهای بسیار گستردهای داریم و نگاه نظام جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان از منظر انساندوستانه و حمایت از آنها بوده. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری هیچ دانشآموز واجب التعلیمی در درون مرزهای ایران نباید از تحصیل باز بماند.
وی با بیان اینکه «وزارت آموزش و پرورش قریب به 470 هزار دانشآموز پناهنده در نظام آموزشی دارد»، خاطرنشان کرد: استاندارد بین المللی تحصیل دانشآموزان پناهنده در دنیا حدود ۶۰ درصد است که این درصد در کشور ما بیش از ۸۰ درصد است و وزارت آموزش و پرورش قصد دارد این رقم را به ۹۰ درصد برساند لذا با توجه به رسالتی که در سطح کلان حاکمیت وجود دارد و همچنین با توجه به ارزشهای دینی و مذهبی در کشور ما قطعا این فرآیند را عملیاتی خواهیم کرد.
به گزارش ایسنا، قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل تصریح کرد: در بحث آموزش پناهندگان و آوارگان آموزش بین فرهنگی باید در اولویت قرار گیرد و وقتی افراد با فرهنگهای مختلف در یک جامعه هستند، ضرورت آموزش بین فرهنگی بیشتر میشود. نقش این آموزش در حفظ انسجام اجتماعی و همزیستی مسالمت آمیز بسیار موثر است و آموزش بین فرهنگی چشم اندازهایی در زمینه صلح، حقوق بشر و محیط زیست خواهد داشت.