کمبود فناوری؛ عامل بیاعتمادی مردم به خودروهای خودران
آخرین تحقیقات مؤسسهی جیدی پاور نشان میدهد فناوریهای پیشرفته، مانند سیستمهای صوتیوسرگرمی و ناوبری در خودروها، هنوز مشکلات زیادی دارند.
طبق گفته سازمان جیدی پاور (J.D. Power)، رقابت برای اضافهکردن فناوریهای جدید به داخل کابین خودرو باعث ایجاد مشکلاتی در قابلیت اطمینان آنها میشود. جدیدترین بررسی جیدی پاور با عنوان «مطالعهی قابلیت اطمینان خودرو در انگلستان در سال ۲۰۱۹» نشان میدهد مشکلات سیستمهای صوتی، ارتباطات، سرگرمی و ناوبری (ACEN) نیمی از ۱۰ مشکل اصلی مربوطبه مالکان خودروها را تشکیل میدهند. جیدی پاور ادعا میکند این مسئله به ناامیدی تولیدکنندگان برای معرفی فناوریهای جدید و درنتیجه، افزایش مشکل احتمالی ارتباط دارد.
براساس پاسخهای بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفری که بین ۱۲ تا ۳۶ ماه مالک خودرو بودهاند، این مطالعه بهدنبال تعداد مشکل در هر ۱۰۰ خودرو است. در این مطالعه، نمره کمتر برای خودرو نشاندهندهی بهتربودن سازنده خواهد بود و برعکس. تقریبا ۱۸۰ عامل مختلف در کل خودرو، ازجمله سیستمهای ACEN و مشکلات پیشرانه و سیستمهای گرمایش و تهویهی مطبوع بررسی شدند. همچنین در این مطالعه، از رانندگان پرسیده میشود که آیا احتمال دارد آنها دوباره خودرویی از همان برند تجاری بخرند یا خیر.
طبق مطالعه جیدی پاور، سیستم ACEN بهطورمتوسط عامل ۱۶.۶ درصد از مشکلات است. درحالیکه بهبود جزئی درمقایسهبا امتیاز سال گذشته مشاهده میشود، هنوزهم یکی از عوامل مشکلدار بهحساب میآید. در مقام مقایسه، سیستمهایی مانند هشدارهای مختلف یا کروزکنترل بهطورمتوسط عامل ۱.۵ درصد از مشکلات هستند.
بهنظر میرسد این مشکلات فقط به فناوری ACEN محدود نمیشوند؛ بلکه سیستمهای ایمنی خودرو نظیر هشدار نقطهی کور و انحراف از مسیر باعث میشود رانندگان به دردسر بیفتند. بهطورمتوسط چنین سیستمهایی ۲.۴ درصد از مشکلات را ایجاد میکنند؛ اگرچه این تعداد بهطوردرخورتوجهی برای خودروهای لوکس افزایش مییابد و برای آنها به چهار مشکل در هر ۱۰۰ خودرو میرسد.
جاش هالیبرتون، رئیس عملیات اروپا در جیدی پاور، دراینباره میگوید:مشکلات خودروسازان با فناوریهای داخل خودرو میتواند باعث بیاعتمادی رانندگان به سیستمهای پیشرفته رانندگی خودران شود که ظاهرا بهزودی وارد جادهها خواهند شد. وقتی به امتیازهای فناوریهای نسبتا جدید ایمنی نگاه میکنیم، مشخص است تولیدکنندگان هنوزهم تلاش میکنند این سیستمها را بهبود ببخشند؛ بهویژه برندهای معتبر که از این فناوریها بهعنوان مزیتهای اصلی در فروش محصولات خود بهره میبرند. اگر خودروسازان میخواهند مشتریان در آینده به خودرو خودران و فناوریهای وابسته به آن اعتماد کنند، باید اعتماد مشتریان را به فناوریهای جدید جلب کنند و قابلیت اطمینان آنها را افزایش دهند. بهعنوان مثال، اگر خودروسازان هنوز با سیستمهای ناوبری مشکل داشته باشند و نتوانند مشکلات آنها را حل کنند، چه کسی حاضر خواهد شد خودروهای خودران بخرد؟ چنین مشکلاتی بهاحتمال زیاد مشتریان را از سیستمهای هوشمند و خودکار دلزده میکند.
افزونبراین، جیدی پاور فهرست بهترین خودروسازان در این نظرسنجی را منتشر کرد؛ فهرستی که نتایج شگفتانگیز یا حتی ناامیدکنندهای برای برندهای سازندهی خودروهای لوکس ثبت کرده است. از ۱۰ برند برتر که کمترین مشکل را در ۱۰۰ خودرو داشتند، تنها نام یک خودروساز لوکس بهچشم میخورد.
پژو با ثبت ۷۷ امتیاز در رده اول فهرست قرار گرفت. پس از پژو، اشکودا، از برندهای فولکسواگن و هیوندای بهترتیب با ۸۸ و ۹۰ امتیاز در جایگاه دوم و سوم ایستادند. شایان ذکر است ولوو، تنها خودروساز لوکسی بود که با ۱۰۶ امتیاز در میان ۱۰ خودروساز برتر اروپا قرار داشت.