کشف نوع جدیدی از سلول‌های ایمنی که قاتل سرطان هستند

    کد خبر :1010703

نام سرطان برای همه ما ترسناک و دلهر‌ه‌آور است. در سال های اخیر دانشمندان موفق شدند با کشف داروهای جدیدی جان افراد زیادی را نجات دهند و حال  به نظر می رسد کشف تازه و شگفت انگیزتری صورت گرفته است.

بازتاب- دانشمندان نوع ناشناخته‌ای از سلول‌های ایمنی را کشف کردند که در افراد شکست داده سرطان به وجود می‌آید. برخلاف سایر سلول‌های کشنده T-Cell، این سلول‌ها به طور همزمان روی چندین هدف مرتبط با سرطان قرار گرفته و تا یک سال بعد از تشکیل تومورهای جدید جلوگیری می‌کنند و می‌توانند منجر به درمان‌های موثرتر سرطان شوند.

سیستم ایمنی ما اولین خط دفاعی در برابر پاتوژن‌ها یا بیماری‌ها از جمله سرطان است، اما گاهی اوقات آنها برای مبارزه با بیماری سرسخت سرطان به کمک نیاز دارند. این اساس زمینه‌ای از درمان نوظهور به نام ایمونوتراپی بوده که شامل حذف سلول‌های ایمنی از بیمار، سوپرشارژ کردن آنها و بازگرداندن آنها به بدن برای حمله به سرطان با قدرتی بیشتر است.

در مطالعه جدید، محققان دانشگاه کاردیف بررسی کردند که چه تفاوت‌های بیولوژیکی می‌تواند بین دوره‌های درمان موفق و ناموفق در بیماران مختلف وجود داشته باشد. آنها بیش از یک دهه کارآزمایی بالینی فاز I و II را دنبال کردند که به بررسی آنچه به عنوان درمان با لنفوسیت نفوذ کننده تومور (TIL) شناخته می‌شود، روی گلبول‌های سفید خونی تمرکز داشته که از قبل در تومور بیمار عمل می‌کنند.

محققان بر روی بیمارانی تمرکز کردند که سرطان آنها کاملا از بین رفت. آنها نمونه‌های خون بیماران را در معرض سلول‌های توموری قرار داده که پیشتر از همان بیمار گرفته شده بود و دریافتند که سلول‌های قاتل T-Cell بازماندگان حتی یک سال پس از شروع بهبودی هنوز هم پاسخ‌های بسیار قوی نشان می دهند.

سرطان

 

آنها از الگوریتم‌هایی استفاده کردند که بر اساس تفاوت‌های بین سلول‌های سالم و سرطانی، پیش‌بینی می‌کنند که این سلول‌های T-Cell کدام اهداف را شناسایی می‌کنند.  در کمال تعجب، دانشمندان دریافتند که سلول‌های T-Cell بیماران مبتلا به سرطان، تغییرات پروتئینی متعدد را در سلول‌های سرطانی تشخیص می‌دهند. در مقابل، معمولاً تصور می‌شود که هر سلول T در هر زمان فقط یک پروتئین را هدف قرار می‌دهد.

پس از آن، تیم تحقیقاتی تعداد زیادی از این سلول‌های T چند شاخه‌ای را در خون بیمارانی که سرطان را شکست دادند، پیدا کردند،  هیچ یک از این سلول‌ها در بیمارانی که سرطانشان پیشرفت کرده بود، یافت نشد. این تیم می‌گوید که برای تایید قطعی ارتباط بین این سلول‌های T و پاکسازی سرطان به کار آینده نیاز خواهد بود. درک اینکه این سلول‌های ایمنی چه هدفی دارند باید به بهبود سایر درمان‌های سرطانی نیز کمک کند.

دکتر گری دالتون، محقق اصلی این مطالعه بیان داشت:

«ما اکنون سلول‌های T چند شاخه‌ای را در چندین بازماندگان سرطانی دیده‌ایم، بنابراین بررسی اینکه آیا این سلول‌ها با پیش‌آگهی خوب مرتبط هستند یا خیر، گام کلیدی بعدی خواهد بود. فراتر از آن، ما می‌توانیم این نوع سلول T را در آزمایشگاه مهندسی ژنتیک کنیم. بنابراین، ما امیدواریم که بررسی کنیم آیا سلول‌های T چند شاخه‌ای مهندسی شده می‌توانند برای درمان طیف وسیعی از سرطان‌ها به روشی مشابه نحوه استفاده از سلول‌های CAR-T مهندسی‌شده برای درمان برخی از انواع سرطان خون استفاده شوند یا خیر. هنوز چند سال دیگر از این تحقیق باقی مانده، اما ما از یافته‌های تاکنون انجام شده بسیار دلگرم هستیم.»

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید