کتاب صوتی «ناتور دشت» رونمایی شد

    کد خبر :459676

مراسم یک‌صدمین سالروز تولد حروم دیوید سالینجر همراه با مراسم رونمایی از کتاب صوتی «ناتور دشت» برگزار شد.

به گزارش مهر، این مراسم با حضور و سخنرانی علی‌اصغر محمدخانی – معاون فرهنگی شهر کتاب -، امیر پوریا – منتقد سینما-، مصطفی مستور – نویسنده و بانی مراسم -، ابوالفضل حری -استاد دانشگاه – برگزار و همچنین از کتاب صوتی «ناتور دشت» با صدای مهدی پاکدل رونمایی شد.

علی‌اصغر محمدخانی در این مراسم به بررسی موقعیت ادبیات فارسی در کشورهای دیگر و موقعیت ادبیات کشورهای دیگر در ایران پرداخت. و از تفاوت ذائقه‌ها و موقعیت نویسندگان و مترجمان و ناشران گفت و با ارائه‌ آماری نسبت به بهبود سرانه مطالعه در ایران ابراز امیدواری کرد.

محمدخانی از تیراژ یک‌میلیون و نهصد و پنجاه هزار نسخه‌ای آثار چخوف در ایران گفت و از «باغ آلبالو» مثال زد که ۱۶۰ بار در ایران چاپ شده است. همچنین به علاقه‌ مردم ایران به مفاخر و نویسندگان ایرانی و خارجی اشاره کرد که باید در این زمینه تحقیقات کیفی وکمی صورت گیرد.

معاون فرهنگی شهر کتاب از سلینجر گفت و مخاطبانی که او را با «ناتور دشت» شناخته‌اند. او سپس از بدشناسی سلینجر در ایران گفت که به جز چند مورد گرفتار مترجمان ناموفق در ایران شده و آثار او را به صورت سردستی و کاسبکارانه ترجمه کرده‌اند.

محمدخانی درباره نظرات مختلف منتقدان و مخاطبان درباره‌ آثار سلینجر بیان کرد که بعضاً با یکدیگر بسیار متفاوت‌اند و از شخصیت هولدن و تاثیرگذاری آن بر ذهن مخاطبان نوجوان و بزرگسال گفت و او را به‌نوعی شبیه به شازده کوچولو اثر اگزوپری دانست.

در بخش دیگری از مراسم امیر پوریا – منتقد سینما- درباره‌ شیطنت ادبی در آثار سلینجر صحبت کرد و برای نمونه از عنوان داستان «هفته‌ای یه بار آدم رو نمی‌کشه» گفت که در برخورد اول امر ممنوعه‌ای را به ذهن متبادر می‌کند اما داستان درباره‌ مسئله‌ای بسیار انسانی‌ست و در نهایت به دلیل همین مسائل سلینجر را در ادبیات پیشگام و مبدع دانست.

سخنران بعدی مراسم مصطفی مستور بود و برنامه در ادامه با گفتگو و پرسش‌ها و پاسخ‌هایی میان مستور و پوریا ادامه پیدا کرد.

مستور سلینجر را نویسنده‌ای دانست که گزینشی از میان آثار او ندارد و همه‌ آن‌ها رو دوست دارد و آشنایی‌ش با سلینجر را بعد از فیلم «پری» مهرجویی دانست که اقتباسی آزاد از فرانی و زویی سلینجر است.

مستور در پاسخ پوریا مبنی بر نام‌بردن از کلیدواژه‌های موجود در آثار سلینجر گفت که او سلینجر را یک متفکر می‌داند که تبیین منظومه‌ فکری و داستانی او از مولفه‌های قدرتمندی برخوردار است. او همچنین تفاوت سلینجر را با دیگران در این دانست که او برای نوع زندگی‌کردن به شما پیشنهاد می‌دهد و فقط آن را نقد نمی‌کند. و ازین جهت نقش کلیدواژه‌ها را در آثار سلینجر پررنگ دانست.

مستور اولین کلیدواژه در آثار سلینجر را معصومیت عنوان کرد و به‌طور خاص معصومیت کودکان. موجوداتی دور از ریا و تقلب که با ورود به دوران بلوغ کم‌کم معصومیت را ازدست‌رفته می‌بینند.

این نویسنده از کلیدواژه بعدی گفت و آن را قلابی‌بودن ‌دانست که در همه‌جا نمود پیدا می‌کند. از نظام آموزشی گرفته تا مناسبات انسانی.

او سپس نایس یا خوب بودن را کلیدواژه بعدی آثار سلینجر دانست که به‌نوعی رها شدن ازین تقلب است و سلینجر بخش عمده‌ای از آن را در کودکان می‌بیند. مثل فیبی خواهر کوچک هولدن کالفیلد و ازمه در تقدیم به ازمه با عشق و نکبت.

مستور شخصیت‌های سلینجر را دارای سلوک سه مرحله‌ای دانست. مرحله‌ اول وقوف به وضعیت و آگاهی به دنیایی که در آن هستند و بعد تهوعی که به آن دچار می‌شوند که به نوعی تهوع روحی است. مرحله‌ دوم که حرکت به سمت معصومیتی است که جویای آن هستند و ازین نظر شخصیت‌های سلینجر را وصله‌ ناجور دانست و مرحله‌ سوم که شامل پذیرش و یا عقب‌نشینی از این جهان است.

این نویسنده در ادامه به بررسی زبانشناختی آثار سلینجر پرداخت و از طنز موجود در آثار او گفت و آن را با نثرش تنیده دانست که فضای پارادوکیسکالی می‌سازد برای گفتن جدی‌ترین و مهم‌ترین مسائل به مخاطبانش. در واقع زهر کلام و حالت نصیحت‌گون آن را با طنز خنثی می‌کند.

مستور همچنین از ترکیب مسائل قدسی و گناه‌آلود در آثار سلینجر گفت و از تکه‌هایی از ادبیات او مثال آورد. همچنین از نگاه متقلبانه‌داشتن به جهان و تفسیر اگزیستانسیالیستی او به‌خصوص در «ناتور دشت» گفت و از این جنبه‌ها او را به حافظ در ادبیات فارسی شبیه دانست.

او سلینجر را در خلق شخصیت‌های فکور و نخبه تاثیرگذار دانست. و از جمله‌ی مشهور سلینجر در «ناتور دشت» مثال آورد که وقتی رمانی را می‌خوانید و از آن لذت می‌برید دوست دارید تلفن را بردارید و به نویسنده‌اش تلفن بزنید. مستور اما نشانه‌ خوب‌بودن رمان را وقتی دانست که بعد از پایان آن دوست داشته باشید به شخصت‌های آن زنگ بزنید و ازین جهت آثار سلینجر را درخشان دانست.

سخنران بعدی مراسم ابوالفضل حری -استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه- بود که صحبت‌هایی درباره خوانشی نزدیک از داستان «یک روز خوش برای موزماهی» ارائه کرد و از تاثیر شخصیت اصلی داستان، سیمور، گفت و بخش‌هایی از داستان را قرائت کرد.

او از زنده‌ بودن شخصیت‌های داستان‌های سلینجر گفت و ادامه داد که تا وقتی سلینجر خوانده می‌شود، او زنده است و خوانندگان را به قول کالوینو، نویسنده‌ ایتالیایی، صاحبان اصلی کتاب‌ها دانست.

در میان مراسم فیلم کوتاهی از زندگی سلینجر و کلیپی از نویسندگان و روزنامه‌نگاران و هنرمندان پخش شد که شامل گفتگوهایی درباره‌ سلینجر و خوانش بخش‌هایی از آثار او بود. سروش صحت، مهراوه شریفی‌نیا، گلاره عباسی، نسیم مرعشی، حبیب رضایی و هوشنگ گلمکانی از جمله افراد حاضر در این کلیپ بودند.

در بخش دیگری از مراسم، که با حضور حمیرا افشار و نیما رئیسی ادامه پیدا کرد، آن‌ها به خوانش بخش‌هایی از داستان‌های سلینجر پرداختند که با استقبال جمع مواجه شد.

پایان بخش مراسم، رونمایی از کتاب صوتی «ناتور دشت» با صدای مهدی پاکدل بود که جشن امضای آن با حضور این بازیگر تئاتر و تلویزیون در فروشگاه شهر کتاب برگزار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید