کتاب درسی جدیدالتالیف تا سال 1400 نداریم
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به سه استراتژی ماندگاری، انطباق بسته آموزشی با سند تحول و پایدارسازی کتاب درسی، گفت: با اتمام تالیف کتابهای پایه دوازدهم، تا سال 1400 کتاب جدیدالتالیفی نخواهیم داشت.
به گزارش ایسنا، حیدر تورانی در شورای هماهنگی بررسی پیش نویس زیرنظام «برنامه درسی ملی» با اشاره به تاثیر پذیری همه بخشهای وزارت آموزش و پرورش از برنامههای سازمان پژوهش، افزود: مصرف کننده اصلی تولیدات سازمان پژوهش، همه بخشهای وزارت آموزش و پرورش هستند؛ لذا برای موفقیت برنامهها نیاز به هماهنگی، مشارکت و هم افزایی همه بخش هاست.
وی اضافه کرد: در این راستا سه استراتژی مهم ماندگاری، انطباق بسته آموزشی با سند تحول و پایدارسازی کتاب درسی دنبال میشود که این سه استراتژی با سه راهبرد مرزگستری، چابُک سازی و سیاست چند تالیفی محقق میشود.
سرپرست سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در تشریح دلایل انتخاب این استراتژیها اضافه کرد: از سال 90 که نظام آموزشی 3-3-6 با شتاب مورد تصویب قرار گرفت مقرر شد، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هرسال نسبت به تغییر و هم سوسازی محتوای کتب درسی دو پایه تحصیلی اقدام نماید. لذا در سال اول هم سوسازی کتابهای درسی پایه اول و تالیف کتب پایه ششم، در راستای اهداف سند تحول در دستور کار قرار گرفت و از آن پس هرسال کتابهای درسی دو پایه تحصیلی همسو با سند تحول تغییر یافت و امسال با تالیف کتاب های پایه دوازدهم این اقدام به پایان می رسد و تا سال 1400 کتاب جدید التألیفی نخواهیم داشت.
وی با تاکید بر ضرورت نقد و بررسی محتوای کتاب ها در جلسات مختلف کارشناسان و صاحب نظران، افزود: چون مشخص شد برخی تولیدات با اهداف و راهبردهای سند تحول منطبق نیست، لذا برآن شدیم تا ماندگاری محتوا، انطباق بسته آموزشی و پایداری کتاب درسی را در دستور کار قرار دهیم.
تورانی با تشبیه اقدامات سازمان پژوهش به یک تیم کوهنوردی، تصریح کرد: ما همه یک تیم هستیم. در مسابقات تیمی، نتیجه مسابقه را نفر «آخر» تعیین می کند، زیرا نفرات «پیشگام» باید صبرکنند تا آخرین نفر هم برسد، آنگاه پرچم پرافتخار فتح قله را به نام تیم برافرازند.
وی با اشاره به ضرورت هماهنگی در تدوین و اجرای شش زیر نظام سند تحول، اضافه کرد: باید کار ها را از آغاز «درست» انجام داد. اگر شما که مصرف کنندگان واقعی محصولات تولیدی سازمان پژوهش هستید، از ابتدا در تدوین برنامه ها حضور داشته و بر اجرای آن همت بگمارید، یقینا موفق ترخواهد بود. بدون حضور و کمک شما برنامه ها به سرانجام درستی نمی رسد.معلم یا مدیر ناآگاه و آموزش ندیده و توجیه نشده بهترین محتوا را ضایع می کند. اما معلم با تجربه و آگاه با تکیه بر دانش خود می تواند نقایص احتمالی کتاب را جبران نماید. لذا باید همه عناصر این سیستم به گونه معقول و منطقی به هم گره بخورد، تا سیستم بتواند در جهت اهداف تعیین شده حرکت نماید.
بر اساس گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، وی در پایان به حاضران توصیه کرد: خودتان را دست کم نگیرید. ما بازوان اجرایی و ترجمان سیاست های وزیر هستیم. لذا دست در دست هم نهیم به مهر* میهن خویش را کنیم آباد.