کاهش خطر سرطان با اصلاح سبک زندگی

    کد خبر :1045510
کاهش خطر سرطان سبک زندگی

عوامل قابل تغییر سبک زندگی، مانند رژیم غذایی و ورزش، نقش مهمی در کاهش خطر ابتلا به سرطان دارند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که هر چه تغییرات مثبت در شیوه زندگی ایجاد کنید، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می‌دهید. محدود کردن مصرف شکر، گوشت قرمز و غذاهای فرآوری‌شده، تغییرات مهمی در رژیم غذایی است. بر اساس این تحقیقات، افرادی که سبک زندگی سالمی دارند، ۱۶ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها قرار دارند.

با به‌کارگیری این عادات، خطر ابتلا به سرطان را از خود دور کنید

۱) کنترل وزن

حفظ وزن بدن در محدوده سالم می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش نقش داشته باشد. این تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش وزن و اضافه وزن در بزرگسالی خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سایر سرطان‌های دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد.

۲) فعالیت بدنی

ورزش برای کاهش خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها مهم است و برای به حداقل رساندن ریسک ابتلا به سرطان، حداکثر یک ساعت فعالیت متوسط در روز یا ۳۰ دقیقه فعالیت شدید توصیه می‌شود. به عنوان مثال، ورزش می‌تواند به دفع سریع ضایعات بدن کمک کند و تماس با عوامل ایجادکننده سرطان روده را کاهش دهد.

۳) خوردن میوه و سبزیجات

هیچ غذا یا گروه غذایی خاصی نمی‌تواند به طور ویژه از سرطان جلوگیری کند، اما خوردن وعده‌های غذایی شامل سبزیجات، غلات کامل، حبوبات و میوه که غنی از مواد مغذی هستند، می‌تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن مؤثر باشد.

۴) پرهیز از مصرف گوشت‌های فرآوری‌شده

توصیه می‌شود گوشت‌های فرآوری‌شده را از رژیم غذایی حذف کرده یا حداقل مصرف آنها را محدود کنید؛ زیرا شواهد علمی معتبری نشان می‌دهد که این مواد غذایی فرآوری‌شده به دلیل دارا بودن محتوای بالای چربی و نمک، یکی از عوامل اصلی ایجاد سرطان روده هستند.

هم‌چنین در مصرف گوشت قرمز نیز باید احتیاط کنید. گوشت قرمز منبع خوبی از مواد مغذی و بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل است، اما نیازی نیست که هر روز آن را بخوریم. سعی کنید بیش از سه وعده در هفته گوشت قرمز نخورید. کنترل و کاهش مصرف گوشت قرمز، از ابتلا به سرطان روده پیشگیری می‌کند.

۵) حذف نوشیدنی‌های قندی

مطالعات اخیر، ارتباط معنی‌داری بین مصرف نوشیدنی‌های شیرین و خطر ابتلا به سرطان را نشان می‌دهد. طبق برآوردها، به ازای مصرف هر ۱۰۰ میلی‌لیتر نوشیدنی‌های قندی در روز، خطر نسبی سرطان تا ۱۸ درصد افزایش می‌یابد. نوشیدنی‌های شیرین، مانند نوشابه و آبمیوه‌های صنعتی، از آنجا که می‌نتواند منجر به افزایش وزن شوند، خطر ابتلا به سرطان را هم بالا می‌برند.

۶) ترک مصرف الکل

به طور کلی زیاده‌روی در مصرف انواع نوشیدنی‌های الکلی، خطر ابتلا به سرطان را به همراه دارد. اتانول (الکل خالص) و محصول جانبی سمی آن، استالدئید، با اتصال به DNA، به سلول‌ها آسیب می‌رساند و باعث تکثیر نادرست سلول‌ها می شود. هم‌چنین این ماده بر سطح هورمون تأثیر می‌گذارد و از این طریق می‌تواند نحوه رشد و تقسیم سلولی را تغییر دهد و منجر به سرطان شود.

۷) ترک مصرف دخانیات

سیگار می‌تواند باعث سرطان شود و توانایی بدن را برای مبارزه با این بیماری کاهش دهد. سموم موجود در دود سیگار سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و نابود ساختن سلول‌های سرطانی را سخت‌تر می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، سلول‌های سرطانی بدون توقف رشد می‌کنند. هم‌چنین سموم موجود در دود تنباکو می‌تواند به DNA سلول آسیب برساند یا آن را تغییر دهد.

بد نیست بدانید در عرض ۱۰ الی ۱۵ سال پس از ترک سیگار، خطر ابتلا به سرطان ریه ۵۰ درصد کمتر می‌شود. در عرض ۲۰ سال پس از ترک سیگار، خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، حنجره، لوزالمعده و هم‌چنین خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم نیز در زنان به نصف کاهش می‌یابد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید