کار هنری به سیر و سلوک نیاز دارد

    کد خبر :23550

مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه اسماءالحسنی و تقدیر از برگزیدگان این دوره جمعه ۵ خرداد در تالار شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

، در ابتدای این نشست سیدعلی میرفتاح از اعضای داوران سیزدهمین دوره نمایشگاه اسماء الحسنی گفت: این روزها تعداد رویدادهای گرافیک در ایران بسیار کم است. در هیچ دوره ای به اندازه امروز فارغ التحصیل رشته گرافیک نداشته ایم اما متاسفانه امروزه بخش عمده کسانی که کارهای گرافیست ها را انجام می دهند منشی های ساده ای هستند که تنها چند برنامه بلد هستند و تنها دستورات مدیران خود را مو به مو اجرا می کند.

میرفتاح با اشاره به دهه 40 و 50 که از دهه های درخشان گرافیک ایران به شمار می رود گفت: در این دوران با وجود امکانات کم، شاهد بودید که گرافیست ها موجد شکل گیری جریان های روشنفکری در ایران بودند اما امروزه با وجود امکانات گسترده گرافیست ها و دسترسی به منابع متعدد شاهد چنین عرصه تاثیر گذاری نیستیم.

میرفتاح افزود: سال ها پیش رضا عابدینی می گفت که در خانه هر ایرانی یک پراید و یک گرافیست داریم و همیشه این پرسش در ذهنم جولان می داد که این همه گرافیست در بازار کار چگونه می تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشند، چون تا گردش مالی اتفاق نیفتد گرافیست ها نمی تواند وجود داشته باشد و حیات و استمرار گرافیک مستلزم سفارش دهنده است.

او با بیان این مطلب که در فرهنگ ما ایرانی ها اسماء همه چیز عالم هستند گفت: همان گونه که در کتاب مقدس آمده در ابتدا کلمه بود، عالم بدون کلام تحقق نمی یابد. ما با کلام فکر می کنیم و احساساتمان برانگیخته می شود و با کلام روش زندگی مان را پیدا می کنیم و کلام یک امر شنیداری سماعی است و شنیدن در تفکر شرقی جایگاه ویژه ای دارد.

میرفتاح ادامه داد: در اسماء الحسنی به این سادگی نیست که برای یک اسم عمیق و بزرگ مثل رزاق یا غفار به راحتی بتوان تصویر ما به ازا پیدا کرد. برای همین ضرورت این وجود دارد که به بسیاری منابع متون کهن رجوع کنیم و رسیدن به مابه ازای تصویری چنین اسماء ای نیاز به صافی دل دارد به قول خوشنویسان قدیمی تا دلت صاف نشود خط ات نمی تواند لطافت پیدا کند.

او با بیان این مطلب که اگر دل انسان صاف باشد کلمات حقیقت خودشان را آشکار می کنند گفت: این کلام اصلا مبالغه آمیز و شاعرانه نیست، همان گونه که کلمات خودشان را به سعدی و حافظ نشان دادند و مثل موجودی زنده با آدم رفاقت کردند.

به گفته میر فتاح کار هنری به سیر و سلوک  نیاز دارد  و سیر سلوک امروز اقتضات دیگری دارد. ما با نوشتن اسماء الحسنی نسبت به جهان مادی ارتفاع پیدا می کنیم و ظرایف و دقایقی را می بینیم که تا پیش از آن دیدنش برایمان میسر نبود.

میرفتاح در پایان سخنانش با اشاره به وضیعت نظام آموزشی در دانشگاه و بی علاقگی دانشجویان گفت: با وجود تمام این موارد من به آینده گرافیک ایران امیدوارم و انشالله با نیت خیری که اسماء الحسنی راه اندازی شده شاهد منشاء خیری در عرصه گرافیک ایران باشیم.

در ادامه محمدصابر شیخ رضایی بیانیه هیات داوران را قرائت کرد و پس از آن لوح تقدیر و مبلغ 5 میلیون ریال به حسین بهرامی، محمدحسین مویدی، منصوره سادات موحد ابطحی، حمید قربان پور و زین العابدین جوی اهدا شد.

هیات داوران سیزدهمین دوره نمایشگاه اسماء الحسنی سه نفر برگزیده را حایز دریافت رتبه ندانستند و بهرام میرزایی، محمد ربیعی و علی مدیری با دریافت لوح تقدیر و مبلغ 20 میلیون ریال برگزیده اعلام شدند.

همچنین در این دوره برای نخستین بار بهترین پوستر از نگاه مخاطب اثر احمد عزیز پور در اینستاگرام با 1878 امتیاز انتخاب شد که در مراسم افتتاحیه از صاحب این اثر تقدیر شد.

از دیگر بخش های این برنامه موسیقی توسط کیوان کی نژاد بود.

نمایشگاه اسماء الحسنی از سوی پایگاه‌ اینترنتی طراحان مستقل ایران «تودی ‌پوسترز» به صورت ملی برگزار می‌‌ شود  و در این دوره در مجموع 1257 اثر از 280 هنرمند به دبیرخانه ارسال شد که با داوری سیدعلی میرفتاح، کورش پارسانژاد، محمد صابر شیخ رضایی 63 اثر انتخاب و به نمایشگاه راه یافت.

نمایشگاه اسماء‌الحسنی تا 15 خرداد در نگارخانه ممیز خانه هنرمندان ایران میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید