کاروان‌سرای مهریز یزد کجاست؟

    کد خبر :1064319

آیا تا کنون به کاروان‌سرا مهریز سفر کرده‌اید؟ آیا دلیل ساخت این بنا را می‌دانید؟ شاید دور از تصور باشد؛ اما یک دیدار مبارک، دلیل ساخت این بنا شده است. کاروان‌سرا زین‌الدین مهریز، به مناسبت دیدار شاه عباس با زین‌الدین گنجعلی‌خان، حاکم استان کرمان در قرن دهم هجری، بنا شد. این کاروان‌سرا با معماری خارق‌العاده خود، امکانات و خدمات متعددی را به مهمانان خود ارائه می‌دهد. حتما کنجکاو هستید این کاروان‌سرای زیبا را از نزدیک ببینید؛ اما پیش‌از خرید بلیط تهران یزد، بد نیست با آن اشنا شوید.

کاروان‌سرا مهزیر یزد

اقامت‌گاه بوم‌گردی زین‌الدین، تنها اقامت‌گاه مدور ایران و شاهکار جامانده از دوره صفوی است. این کاروان‌سرا در محدوده یزد، در مسیر جاده ابریشم، در بخش مرکزی مهریز و در فاصله 70 کیلومتری شهر یزد قرار دارد که پس‌از مرمت و بازسازی، اکنون برای میزبانی و پذیرایی از کوه‌نوردان و توریستان، آماده خدمات‌رسانی است. این بنا در گذشته برای استقرار تفنگ‌چیان و نگهبانان شاخته شد و امروز به اقامت‌گاهی برای گردشگران تبدیل شده است. گذشت سال‌های بسیار، نتوانسته در اصالت و محیط تاریخی این اثر خارق‌العاده، تغییری ایجاد کند؛ با وجود امکانات و تجهیزات به‌روز در این بنا، فضا سنتی آن را همچنان احساس می‌شود.

شاه عباس صفوی در دوره خود، 999 کاروان‌سرا را در ایران بنا کرد که زین‌الدین یکی از زیباترین، آثار او بوده است. معماری این بنا، توسط شخصی به‌نام محمد سلطان یزدی صورت گرفت؛ این معمار یکی از بهترین معماران دوره خود و خالق مجموعه گنجعلی‌خان نیز بوده است. پلان دایره‌ای شکل این اثر، آن را از دیگر بناها، متمایز می‌کند؛ در این بنا از اعداد مقدس 5 برج و 12 صفه نیز، استفاده شده است. این اثر هنرمندانه، در تاریخ 28 مرداد 1351 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و جایزه یکی از برترین هتل‌ها و برترین مرمت‌ها را از طرف یونسکو، کسب کرده است. تماشا غروب آفتاب در پشت بام کاروان‌سرا زین‌الدین، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود؛ تغییر رنگ کوه‌ها به آبی، تاریک‌شدن نم‌نم هوا کویر و آرامش وصف‌نشدنی شب، تجربه‌ای متفاوت و بی‌نظیر را برای شما رقم می‌زند.

معماری کاروان‌سرا مهریز

همان‌طور که گفته شد، ساخت کاروان‌سرا مهریز به دستور شاه عباس صفوی و معماری سلطان محمد، صورت گرفته است. قرینه‌بودن شرق و غرب این بنا، یکی از بارزترین مشخصه‌های آن خواهد بود؛ همچنین پلان دایره‌ای آن است که از بیرون به شکل دایره و از داخل به شکل 12 ضلعی دیده می‌شود. این بنا دارای 5 برج نیم‌دایره است که به دیواره هشت متری آن متصل‌اند؛ پس‌از سردر پهن ضلع جنوبی، یک هشتی و سپس صحن 12 ضلعی قرار دارد. در اطراف صحن، رواق‌هایی وجود دارند که هر کدام دارای سکوهای مجزا هستند؛ در انتها هر رواق اتاق‌هایی مشابه به چشم می‌خورند. این سکوها امروزه به پرده‌های ترمه، فرش دست‌بافت، گلیم، پشتی‌‌هایی دورتادور و … مزین شده‌اند و فضایی دنج و آرام را برای کویرگردان فراهم می‌کنند.

در طرفین هشتی و ورودی‌ها و در پشت اتاق‌ها، یک راهرو طولانی قرار دارد که در گذشته از آن به‌عنوان اصطبل چهارپایان استفاده شده است. ضلع شمالی بنا، اتاق‌های شاه‌نشین با سقف بلند را تشکیل می‌دهند که امروز بخشی از آن به سالن غذاخوری و بخش دیگر با فرش‌های دست‌بافت و پشتی‌های زیبا برای نشستن و استراحت، اختصاص داده شده است. علاوه‌بر این، کاروان‌سرا شگفت‌انگیز زین‌الدین، 2 حیاط اصلی سر باز و سر پوشیده دارد؛ داخل حیاط صفه‌ای چند ضلعی و بزرگ واقع‌شده است که جایگزین حوض شده و اطراف آن را با گل‌ها و گیاهان رنگارنگ و سرسبز پر کرده‌اند.

در دو طرف کاروان‌سرا پله‌هایی تعبیه شده است که به پشت‌بام بنا راه دارد؛ غروب آفتاب در پشت ‌بام این کاروان‌سرا دیدنی‌ خواهد بود. در ساخت این بنا از مصالحی مانند آجر استفاده شده است؛ تزئینات داخلی آن نیز، بیشتر از آجر، تشکیل می‌شود. اندود گچ و کاربندی انجام‌شده در بدنه و سقف شاه‌نشین، کنگره‌ها، ترکیب انحنا برج و دیواره‌ها و … چهره‌ای خارق‌العاده از این کاروان‌سرا را به نمایش می‌گذارد. بازسازی و مرمت این اثر تاریخی، دو سال به‌طول انجامید که از مصالح اولیه آن، برای این عملیات استفاده شده است. این مجموعه با 32 باب واحد اقامتی، اکنون قابلیت پذیرایی از 100 مهمان و گردشگر را دارد؛ مرمت هنرمندانه و منحصربه‌فرد این اثر، آن را به یکی از 101 هتل برتر دنیا، تبدیل کرده است.

امکانات کاروان‌سرا مهریز

کاروان‌سرا مهریز پس‌از مرمت و بازسازی، به محلی برای استراحت و وقت‌گذرانی گردشگران و توریستان تبدیل‌شده است. این مکان امکانات متعددی را برای مهمانان خود ارائه می‌دهد؛ نشستن در حیاط زیبا و پرگل آن، زیبا و وصف‌نشدنی است. در این اقامت‌گاه، سیستم گرمایشی و سرمایشی وجود دارد؛ همچنین سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی نیز، موجود است. رستوران‌ها و چای‌خانه‌های آن، صفا و حال‌وهوایی متفاوت را فراهم می‌کنند؛ انواع غذاهای سنتی و ایرانی، نوشیدنی‌ها و … را می‌توانید سفارش دهید. پرسنل مسلط به زبان انگلیسی نیز، یکی دیگر از امکانات این مجموعه است که سفر و برقراری ارتباط را برای توریستان خارجی، آسان می‌کند.

جاذبه‌های گردشگری کاروان‌سرا مهریز

در نزدیکی اقامت‌گاه بوم‌گردی زین‌الدین، اماکن و جاذبه‌های گردشگری متنوعی وجود دارد که با بازدید از آن‌ها می‌توانید سفرتان را پربارتر کنید. کوه ریگ یکی از اماکن درمانی شهر مهریز محسوب می‌شود. تمام سطح این کوه، پوشیده از ریگ است؛ به عقیده مردم، فروبردن پاها و راه‌رفتن روی این ریگ‌ها در درمان درد پا و کمر، موثر خواهد بود. بسیاری از مسافران برای درمان، به این منطقه سفر می‌کنند؛ از این‌رو به یکی از اماکن توریستی و گردشگری مهریز تبدیل ‌شده است. از دیگر جاذبه های شهر مهریز در نزدیکی اقامتگاه زین الدین می‌توان به باغ پهلوان پور، کوه غربالبیز، قلعه مهر پادین، پارک سرو کهنسال، قلعه تاریخی سریزد و کاروان‌سرای رباط کهنه اشاره کرد.

دسترسی و اقامت در کاروان‌سرا مهریز

اگر سفر به کویر را دوست دارید و می‌خواهید در دل کویر اقامت کنید و ستاره‌های آسمان زیبا کویر را به نظاره بنشینید؛ کاروان‌سرا زین‌الدین، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. هزینه اقامت در این اقامت‌گاه بوم‌گردی، پایین‌تر از هتل‌های یزد است؛ سفر به یزد و اقامت در این مجموعه بی‌نظیر، شگفت‌انگیز خواهد بود. برای دسترسی به کاروان‌سرا زین‌الدین، باید به 62 کیلومتری جنوب یزد و 40 کیلومتری مهریز بروید.

با فلای تودی از شاهکار دوره صفوی دیدن کنید

برای سفر به کویر و لذت‌بردن از زیبایی شب‌های آن، بلیط تهران یزد را از وب‌سایت‌های آنلاین رزرو کنید. فلای تودی سفری هیجان‌انگیز و لذت‌بخش را برای شما رقم می‌زند؛ کافیست وارد وب‌سایت شخصی آن شوید و مبدا و مقصد، تاریخ سفر و تعداد مسافران را درج کنید. با کلیک روی دکمه جست‌وجو، فهرستی از انواع بلیط‌ها در زمان‌ها، قیمت‌ها و شرکت‌های مسافرتی، ظاهر خواهد شد؛ اکنون شما می‌توانید با مقایسه گزینه‌های موجود، انتخابی متناسب با سلیقه، اولویت و بودجه سفرتان داشته باشید. با انتخاب بلیط هواپیما سفرتان، به درگاه بانکی وارد شوید و مبلغ تعیین‌شده را پرداخت کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید