کارنامه اميدبخش تايدواتر پس از واگذاري به بخش خصوصي

    کد خبر :578950

مجمع عمومي عادي سالانه شرکت تايدواتر تقسيم 600 ريال سود به‌ازاي هر سهم سال 97 را تصويب کرد. در اين جلسه صورت‌هاي مالي سال 97 شرکت به تصويب اکثر سهامداران رسيد.

  اصلاح ساختار و مبارزه با تخلفات مالي

مديرعامل تايدواتر در اين جلسه با اشاره به عملکرد سال 97 شرکت به تشريح فعاليت‌هايي که در يک سال اخير براي اصلاح وضعيت شرکت صورت گرفته پرداخت. حسين زارعي درحالي‌که شرکت تايدواتر را درگير برخي تخلفات مالي طي سال‌هاي قبل دانست، گفت: بخش خصوصي واقعي توانست در نخستين گام، سالم سازي مالي را در دستور کار قرار دهد که اين امر کاهش شديد هزينه‌ها را در پي داشت.

  تکيه بر تجهيزات ارزشمند شرکت

وي با تاکيد بر دارايي‌هاي عظيم تايدواتر افزود: اغلب دارايي‌هاي اين شرکت ارزي است.

زارعي شرکت را داراي تجهيزات ارزشمندي مانند انواع جرثقيل هاي بندري و تجهيزات دريايي دانست  و افزود که تعداد اين اقلام در کنار ساير دارايي هاي شرکت به بيش از 700 مورد مي‌رسد.  به گفته وي همه اين دارايي‌ها با توجه به اينکه شرکت سابقه اي بيش از 50 سال دارد بسيار پراکنده بودند که همه آنها را جمع‌آوري کرديم و اکنون بانک اطلاعاتي دقيق و شفافي از اين دارايي‌ها در شرکت موجود است. وي با اشاره به اينکه تايدواتر در زمينه اين دارايي‌ها بي‌رقيب است، افزود: نيمي از اين دارايي‌ها از سرويس خارج بودند که اکنون به مدار بازگشته يا آمادگي براي استفاده دارند.

  سر و سامان دادن به قراردادها

مديرعامل تايدواتر در بخش ديگري با اشاره به قراردادهاي زيان‌دهي که شرکت داشته، گفت: غير از قراردادهايي که با سازمان بنادر داشتيم همه قراردادهاي زيان‌ده را حذف کرديم.

وي در خصوص قراردادهاي پيمانکاران اعلام کرد که متاسفانه بخشي از قراردادهاي پيمانکاري به شرکت هايي واگذار شده بود که سهامدار يا مديران آن  از پرسنل مجموعه  تايدواتر بودند. خوشبختانه اين موضوع برچيده شد و چنين تضاد منافعي در ميان مديران و پرسنل تايدواتر اکنون حذف شده است.

  طلاي نابي به نام رهياب

زارعي با اشاره به يکي از شرکت‌هاي زيرمجموعه به نام رهياب رايانه گستر که ذخيره‌اي ارزشمند براي هلدينگ تايدواتر محسوب مي‌شود، گفت: اين شرکت داراي  سرشماره پيامکي هزار است که مي تواند درآمدزايي قابل ملاحظه اي براي شرکت به ارمغان آورد  و اين شرکت را در زمره شرکت هاي بزرگ حوزه فناوري اطلاعات قرار دهد. زارعي تاکيد کرد که تاکنون بهره برداري از اين سامانه پيامکي با ارقامي بسيار پايين به شرکت هاي ديگري واگذار شده بود.

به گفته وي اين شرکت مي تواند و بايد  پيامک‌هاي چند بانک بزرگ کشور را با پيش‌شماره 1000 ارسال کنند و به يکي از بخش‌هاي بسيار سودآور تايدواتر تبديل شود.

  جزئيات توقيف و آزادسازي اروند تايد

مديرعامل تايدواتر اروند تايد 1000  را مهم‌ترين و باارزش‌ترين  دارايي تايدواتر معرفي  و اعلام کرد که ارزش اين دارايي  نزديک به20 ميليون دلار است. اين شناور هفته گذشته از کويت بازپس‌گرفته شد.

وي بازگشت اين شناور را مديون مديريت خصوصي تايدواتر دانست، زيرا به‌دليل نگرفتن هيچ‌گونه وثيقه‌اي احتمال بازپس گرفتن آن از دولت کويت خيلي پايين بود.

مديرعامل تايدواتر ارزش دارايي‌هايي مانند تجهيزات و شناور را متاثر از تغييرات نرخ ارز عنوان کرد و افزود: واردات اين دارايي‌ها در حال حاضر بسيار دشوار است.

  پيگيري وضعيت فعاليت در بندر شهيد رجايي

زارعي با اشاره به تحولات سال 90  و پس از آن افزود با ورود يک شرکت جديد به فعاليت تخليه و بارگيري شهيد رجايي، بنا بر اين بود که تايدواتر  و شرکت رقيب سهمي برابر را از فعاليت ها داشته باشند که متاسفانه اين اتفاق رخ نداد. وي افزود پيگير اين موضوع هستيم و در صورت رفع مشکل، درآمدزايي تايدواتر به ميزان ملموسي افزايش خواهد يافت.

  فرآيند وصول مطالبات

زارعي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: تايدواتر مطالبات زيادي داشت که بسياري از آنها به‌عنوان هزينه در صورت‌هاي مالي سال‌هاي گذشته منظور شده بود که ما توانستيم اين مطالبات را مجددا برگشت داده و در حال پيگيري وصول آنها هستيم.

  تمرکز بر سالويج

مديرعامل تايدواتر بخش ديگري از درآمد شرکت را مربوط به خارج‌سازي مغروقه‌ها از دريا (سالويج) اعلام کرد و افزود: در سال 97 شرکت 75 ميليارد تومان درآمد از اين حوزه داشته است و اميدواريم اين حوزه فعاليت تداوم يابد.

  دلايل بهبود عملکرد مالي شرکت

وي در ادامه با اشاره به افزايش 30 درصدي درآمد تايدواتر در سال 97 از مبلغ 280 ميليارد تومان به 375 ميليارد تومان گفت: اين در حالي است که بهاي تمام‌شده تنها 7/9 درصد افزايش داشته است.

وي همچنين اضافه کرد: سود ناخالص شرکت در سال 97 معادل 120 درصد و سود خالص 147 درصد رشد داشته است.

مديرعامل تايدواتر نسبت بدهي‌هاي شرکت را نسبت به سال گذشته در جايگاه مناسب و قابل‌اعتمادي دانست و گفت: ما تمام بدهي‌هايي که سود بالايي داشتند را تسويه کرديم و نصف بدهي ارزي که ناشي از خريد کشتي براي خط دريابندر بوده را تسويه و باقي را به‌زودي تعيين تکليف خواهيم کرد.

  وضعيت افزايش سرمايه

مديرعامل تايدواتر همچنين از افزايش 100 درصدي سرمايه‌ شرکت در روزهاي آينده خبر داد و گفت: به‌زودي مجمع فوق‌العاده براي تصويب افزايش سرمايه‌ برگزار خواهد شد.

  نگاه به بندر چابهار

زارعي با اشاره به ساخت سيلوهاي مختلف توسط تايدواتر گفت: چابهار در آينده از مهم‌ترين بنادر ايران خواهد بود و به همين دليل تايدواتر سيلوي 75 هزار تني در اين بندر خواهد ساخت.

وي گفت: اين بندر توسط آمريکا تحريم نشده و تخليه و بارگيري کشتي ها از لحاظ هزينه سوخت براي هرکشتي در اين بندر 200 تا 300 ميليون تومان ارزان‌تر است، به همين دليل تايدواتر به سوي حضور پررنگ در اين منطقه رهنمون شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید