چین و احداث تونل زیر دریا برای کاهش مدت زمان سفر
شبکه راهآهن پرسرعت چین با تکمیل تونل زیر دریا که رکوردشکن است، همچنان شتاب بیشتری میگیرد. تونل زیردریایی خلیج Zhanjiang، بخش کلیدی راه آهن سریع السیر Guangzhou-Zhanjiang، نقطه عطف مهمی در توسعه زیرساختهای کشور دارد.
بازتاب-این تونل با پایان 33 ماه ساخت و ساز، دارای طول چشمگیر 9640 متر بوده و 7551 متر آن توسط یک دستگاه حفاری تونل (TBM) به نام “Yongxing” حفر شده است. این شاهکار آن را به طولانیترین تونل راهآهن پرسرعت زیردریایی در چین تبدیل میکند که تخصص مهندسی قابل توجه این کشور را به نمایش میگذارد.
اهمیت این رویکرد تک سر در کارایی و ایمنی آن است، به ویژه در هنگام برخورد با شرایط پیچیده زمین شناسی. روشهای سنتی شامل حفاری TBM از دو طرف و ملاقات در وسط برای پروژه خلیج Zhanjiang نامناسب تلقی شد.
تصور کنید این غول عظیم الجثه در عمق 50 متری زیر آب نقب میزند و فشار بسیار زیادی معادل 5.2 کیلوگرم را روی ناحیهای به اندازه ناخنهای انگشت خود تحمل میکند. جای تعجب نیست که تیم چهاردهمین دفتر راه آهن چین مجبور شد ماشین را به طور خاص برای این شرایط چالش برانگیز بسازد!
اما چرا تونل ساخته شد و به سراغ پل نرفتند؟ پاسخ روشن است. این تونل از خط افق خلیج Zhanjiang محافظت میکند و اثرات زیست محیطی را بر زندگی دریایی به حداقل میرساند. علاوه بر این، یک پل میتواند عبور کشتیهای بزرگ را مسدود کند و در برابر طوفان آسیبپذیر باشد، یک اتفاق مکرر در منطقه. یک تونل زیردریایی این نگرانیها را دور میزند و از عملیات روان و ایمن ریلی پرسرعت حتی در هوای سخت اطمینان میدهد.
این تونل حیاتی راه را برای تکمیل کل راه آهن سریع السیر گوانگژو-ژانجیانگ به طول 401 کیلومتر تا پایان سال 2025 هموار میکند. با سرعت طراحی شده 350 کیلومتر در ساعت، این خط ریلی افزوده حیاتی به خطوط شبکه سریع السیر چین است.
پس از عملیاتی شدن، زمان سفر بین گوانگژو و ژانجیانگ از بیش از 2.5 ساعت به 90 دقیقه کاهش مییابد. این پروژه مطمئناً به توسعه با کیفیت بالا در سراسر منطقه کمک میکند.