چه مسئلهای پرسولیس و استقلال را در مشکلات مالی غرق کرد؟
چند ماهی میشود که مشکلات مالی بیشتر از گذشته گریبان دو باشگاه پرسپولیس و استقلال را گرفته و این دو غول پایتخت را غرق در بیپولی و مشکلات مالی کرده است. این در شرایطی است که دو باشگاه در دو، سه سال گذشته کمتر مشکل مالی داشتند، اما یک دلیل جالب باعث ایجاد مشکلات فراوان شده است.
سامانههای درآمدزا
در سالهای گذشته دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از طریق سامانههای پیامکی هواداری درآمدزایی بزرگی داشتند و مبالغ هنگفتی به این دو باشگاه رسید. یعنی عملا در ۵، ۶ سال گذشته این دو باشگاه از طریق این سامانههای هواداری (همراه اول و ایرانسل) درآمدزایی کردند. مسئلهای که این روزها دیگر به کار هیچکدام از این باشگاهها نمیآید و مبالغ زیادی را از دست این آنها درآورده است. درآمد از این طریق آنقدر زیاد بود تا جایی که به سالانه ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان رسیده بود که پولی هنگفت برای پرسپولیس و استقلال به حساب میآمد.
چرا کاربرها ریزش کردند؟
برخی از مسئولان شرکت همراه اول به عنوان اسپانسر پیشین باشگاه پرسپولیس و استقلال مدعی بودند که فقط یک میلیون کاربر از سامانه مربوط به پرسپولیس حمایت میکردند که باعث افزایش درآمد باشگاه و البته خود این شرکت میشد. بعد از آن ایرانسل ادعا کرد که تعداد کاربرهایش به یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هم رسید. در این شرایط، اما وزیر ارتباطات قانونی را اجرا کرد که در آن سامانههای پیامکی که روی تلفنهای همراه مردم پیامک ارسال میکردند و مبلغ خوبی هم دریافتی داشتند محدود و مسدود شدند تا دیگر جیب مردم به این شکل خالی نشود.
البته آذری جهرمی برای پرسپولیس و استقلال استثنا قائل شد تا این دو باشگاه درآمد داشته باشند، اما به اپراتورها و سامانهها اعلام کرد هر روز یا یک روز در میان باید پیامکی با مضمون: «اگر دوست دارید اشتراک را لغو کنید!» برای کاربران بفرستند تا اگر کاربری خواست سامانه پیامکی را لغو کند، دستش باز باشد. همین مسئله باعث شد تا تعداد زیادی از کاربران ریزش کنند. حالا درآمدهای دو باشگاه به شکل قابل توجهی کاهش یافته و عملا سرخابیها مهمترین منبع درآمدزایی که جیب هواداران بود را از دست دادند.
چه کسی پای سامانهها را به فوتبال باز کرد
به گزارش میزان،بد نیست بدانید در زمان مدیریت محمد رویانیان در باشگاه پرسپولیس برای اولین بار پای سامانههای هواداری به فوتبال باز شد. پس از مدتی این مسئله توسعه پیدا کرد و پای اپراتورهای تلفن همراه مثل همراه اول و ایرانسل به این وادی باز شد و کار به جایی رسید که عمده منبع درآمد پرسپولیس و استقلال از طریق این سامانههای پیامکی شد.