چه عواملی در قیمت پوکه معدنی تاثیر دارد؟

    کد خبر :1068391

پوکه های معدنی دارای تنوع بسیار زیادی هستند، به علت تنوعی که دارند قیمت های آنها نیز با هم متفاوت می باشد. در ادامه قصد داریم شما را با عوامل موثر در تعیین قیمت پوکه معدنی آشنا کنیم.

به طور کلی، پوکه به دو نوع معدنی و صنعتی تقسیم بندی می شود. پوکه معدنی یک سنگ آتشفشانی است که به طور طبیعی از کوه های آتشفشانی یافت می شود و فراوانی بسیاری هم دارد. اما پوکه صنعتی از فرآوری خاک رس در کارخانه تولید می شود و سعی شده تا همه ی ویژگی های پوکه معدنی در آن ایجاد شود. پوکه های معدنی بسیار متنوع هستند و انواع مختلفی دارند که در ادامه به چند نمونه از آنها اشاره خواهیم کرد:

انواع پوکه معدنی

پوکه معدنی انواع مختلفی دارد که با نام شهرهایی که از آن استخراج می شوند، شناخته می شوند، علاوه براین بر اساس شکل ظاهری، سایز و رنگ و وزن نیز به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند، مانند پوکه سفید یا پوکه سیاه و یا دانه بندی های مختلف پوکه معدنی از سایز بسیار ریز و پودری تا سایز بسیار درشت.

عوامل موثر در تعیین قیمت پوکه معدنی

مهمترین عاملی که باعث می شود قیمت پوکه بالا یا پایین باشد، کیفیت آن است. با توجه به نحوه تولید و نوع کاربری پوکه معدنی می‌توان عوامل متعددی را بر قیمت پوکه معدنی موثر دانست که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.

تخلخل زیاد

پوکه معدنی، به معنی پوکه‌های توخالی است که هر چقدر تخلخل آن بالاتر باشد کیفیت آن نیز بیشتر می شود. به‌همین علت تخلخل یکی از مهم‌ترین معیارهای اصلی در تعیین قیمت پوکه معدنی است و هرچه این تخلخل بیشتر باشد هزینه آن نیز بالاتر خواهد رفت. نمونه بارز این محصول، پوکه معدنی قروه است که در کشور بسیار معروف است و بالاترین کیفیت و قیمت را دارد.درصد تخلخل پوکه قروه به صورتی است که در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وزن پایین

عامل دیگر تاثیر گذار بر روی قیمت پوکه معدنی، وزن آن می باشد. زمانی‌که وزن پوکه معدنی پایین باشد کیفیت و هزینه آن افزایش پیدا می کند و زمانی‌که وزن پوکه معدنی زیاد باشد هزینه آن کاهش می یابد.

به طور کلی نحوه تشکیل پوکه معدنی بستگی به شرایط مختلفی دارد، که در نهایت وزن این پوکه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در بازار هرچه وزن پوکه معدنی بالا باشد بدین‌معنی است که نمی‌توان آن را در حوزه‌های مختلف استفاده کرد اما هرچه وزن کمتری داشته باشد می‌توان آن را برای کاربرد های بیشتری استفاده کرد و همین موضوع بر روی قیمت پوکه معدنی تاثیر می گذارد.

استحکام فیزیکی بالا

از موارد دیگری که بر روی قیمت پوکه معدنی تاثیر مستقیم دارد استحکام فیزیکی پوکه می باشد. زمانی‌که این ماده برای پر کردن فضای خالی یا شیب بندی مورد استفاده قرار می گیرد، علاوه‌ بر این‌ که از بالا رفتن وزن ساده جلوگیری می کند باید استحکام سازه را نیز افزایش دهد. به‌همین دلیل هرچه استحکام فیزیکی این پوکه‌ها بیشتر باشد، قیمت پوکه معدنی نیز بالا خواهد رفت.

آیا معادن مختلف دارای درجه بندی های کیفی متفاوت هستند؟

ترکیب شیمیایی موثر در قیمت پوکه معدنی

 عامل دیگر تاثیر گذار بر قیمت پوکه معدنی،ترکیبات سازنده آن می باشد. ترکیبات شیمیایی سازنده اگر موجب افزایش استحکام و قدرت پوکه معدنی شوند قیمت آن نیز تحت تاثیر قرار می‌ گیرد. برای نمونه پوکه‌های تبریز از جمله پوکه‌های معروف می باشد که رنگ سفیدی دارند و معمولاً برای نماکاری ساختمان استفاده می شوند .اما نکته مهم در مورد این پوکه‌ها وجود آهک در ساختار آن‌ها است که همین علت سبب می‌شود تا ترکیبات شیمیایی این نوع پوکه‌ها خالص‌تر و قیمت پوکه معدنی آن نیز افزایش پیدا کند.

رنگ پوکه معدنی

از عوامل دیگری که بر روی قیمت پوکه معدنی تاثیر مستقیمی دارد رنگ پوکه‌های معدنی است که کیفیت آن‌ها را نیز مشخص می‌کند. در واقع، رنگ پوکه معدنی تابع شرایط مختلفی مانند نحوه سرد شدن یا عناصر شیمیایی موجود در آن و یا نحوه‌ی استخراج پوکه معدنی است که می‌تواند تاثیر مستقیمی بر روی رنگ آن ها بگذارد. به‌عنوان مثال پوکه‌های قروه رنگ قهوه‌ای تیره یا سبز دارند و درحالی‌که پوکه‌های تبریز رنگ سفید و پوکه های دماوند رنگ سیاه و خاکستری کم‌رنگ و پوکه کرمان رنگ سیاه تیره دارد. هر کدام از این رنگ‌ها می‌توانندبر روی قیمت تاثیر مستقیمی بگذارند زیرا اگر محبوبیت رنگ‌ها متفاوت باشد تفاوت قیمت را ایجاد می‌کند.

آیا معادن مختلف دارای درجه بندی های کیفی متفاوت هستند؟

 معادن موجود در کشورمان، دارای درجه های کیفیتی متفاوتی هستند. به طور کلی همه چیز بستگی به شرایط تولید پوکه معدنی دارد که این موضوع هم تحت تاثیر و دخالت عوامل طبیعی می باشد. برخی معادن دارای کیفیت بالایی هستند و برخی دیگر، از کیفیت پایین تری برخوردارند. البته این را هم بدانید که ممکن است در تولیدات یک معدن، درجه های کیفی متفاوتی نیز وجود داشته باشد. در واقع باید بهترین و باکیفیت ترین پوکه های معدنی را از بین پوکه هایی که استخراج می شوند، جداسازی کرد.

بهترین پوکه معدنی در کشور ما از معادن پوکه شهرستان قروه در استان کردستان استخراج می شود که رنگ سیاه دارند. رنگ پوکه به دلیل نوع مواد معدنی و عناصر موجود در ساختار آن ایجاد می شود و دلیلی بر کیفیت آن نمی باشد. همچنین پوکه معدنی سفید را هم از شهرستان بستان آباد تبریز استخراج می کنند که این نوع پوکه سبک تر از پوکه قروه است اما به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی آهک در ساختار خود ، درجه مقاومت و استحکام آن از پوکه قروه پایین تر است.

چند نکته درباره تعیین قیمت پوکه معدنی و خرید آن

چند نکته درباره تعیین قیمت پوکه معدنی و خرید آن

هنگام خرید تشخیص مرغوبیت پوکه کار ساده ای نیست و نمی توان از روی ظاهر درباره آن به نتیجه رسید، زیرا بار پوکه ممکن است ناخالصی داشته باشد و تشخیص این ناخالصی در بار تحویلی و در زمان تحویل بار امکان پذیر نمی باشد.

سنجش میزان استحکام پوکه معدنی و همچنین مقیاس وزن آن در حجم نیز به راحتی امکان پذیر نیست. بنابراین باید دقت و توجهداشته باشید که از کجا پوکه معدنی خریداری می کنید. ضمن اینکه قیمت های پوکه معدنی نیز بسیار متفاوت هستند و بیشتر مراکز فروش، پوکه های معدنی را از طریق واسطه گری به فروش می رسانند که همه اینها در نهایت، باعث بالا رفتن قیمت ها و متضرر شدن خریداران می شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید