چهارمین مرحله فروش خودروهای وارداتی/ حضور مدلهای محبوب آسیایی در بازار
دور جدید عرضه خودروهای وارداتی با حضور مدلهای محبوب آسیایی آغاز شد.
در این مرحله، چهار مدل از برندهای کرهای، ژاپنی و چینی در سامانه یکپارچه فروش عرضه شدهاند و متقاضیان میتوانند از ۲۵ آذر تا ۲ دیماه برای ثبتنام اقدام کنند. شرط اصلی شرکت در این مرحله، وکالتی کردن حساب بانکی و مسدودسازی مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان است و پس از آن، امکان انتخاب دو اولویت خرید برای متقاضیان فراهم میشود.
نگاهی به روند عرضه خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۴ نشان میدهد که سامانه تاکنون تنها چهار بار فعال شده و به جز سومین مرحله، تنوع و جذابیت خودروهای عرضهشده محدود بوده است. دومین مرحله محدود به دو مدل چانگان CS55 پلاس و زوتی DL5 بود و نتوانست انتظارات بازار را برآورده کند؛ اما در سومین مرحله، عرضه هفت مدل از برندهای مطرح آسیایی تا حدی این کمبود را جبران کرد. حالا در چهارمین مرحله، حضور خودروهایی مانند تویوتا کرولا کراس، رووی eRX5، مزدا ۳ و هیوندای النترا، امیدواریها برای بهبود عرضه را افزایش داده است.
درسهای بازار واردات خودرو
با آغاز این مرحله جدید، پرسشهایی درباره زمان و تعداد تحویل خودروها و کاهش تنوع عرضه دوباره مطرح شده است. مانی حدادی، کارشناس بازار خودرو، درباره روند واردات خودرو به «ایران» گفت: «تجربه عرضه خودروهای وارداتی در سال گذشته برای بسیاری از متقاضیان رضایتبخش نبود. دهها شرکت واردکننده خودروهای خود را با قیمت قطعی یا علیالحساب عرضه کردند، اما بسیاری توان اجرایی یا اعتبار کافی نداشتند و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد خودروها هرگز تحویل داده نشد.» وی افزود که سیاست جدید وزارت صمت در سال جاری باعث کاهش بینظمی و عرضه منظمتر خودروها شده است.
چالش قیمت ارز و بازار سرمایهای خودرو
حدادی درباره افزایش قیمت خودرو در هفتههای اخیر توضیح داد: «کمبود عرضه و نوسانات نرخ ارز باعث رشد قیمتها شده است. با توجه به محدودیتهای اعمالشده، شرکتها تنها به اندازه توان تحویل خودرو واردات انجام میدهند و عدم ثبات ارز، زمینه فعالیت واسطهها و دلالان را فراهم کرده است.» وی تأکید کرد که خودروهای وارداتی همچنان بهعنوان کالای سرمایهای معامله میشوند و اختلاف قیمت بین سامانه و بازار آزاد بسته به مدل میتواند از ۴۰۰ میلیون تا بیش از ۲ میلیارد تومان باشد.
ضرورت ثبات و مدیریت بازار
کارشناسان معتقدند ثبات نرخ ارز پیششرط اصلی بهبود وضعیت بازار وارداتی است. تا زمانی که نرخ ارز ناپایدار باشد، واردکنندگان انگیزهای برای عرضه گسترده ندارند و قیمتها برای مصرفکننده واقعی بالا باقی میماند. با این حال، کاهش پراکندگی عرضه، مدیریت ثبت سفارشها و نظارت دقیق بر واردکنندگان در سال جاری، گامهای مثبتی برای ساماندهی بازار بوده است و ادامه این روند میتواند دسترسی مصرفکنندگان به خودروهای وارداتی را تسهیل کند.
منبع: روزنامه ایران











