چند نکته برای پیشگیری از ابتلا به کرونا در فروشگاهها
شناسایی راههای انتقال عامل ایجادکننده بیماری کووید-۱۹ نقش مهمی در کنترل آن دارد. راه های انتقال این ویروس هنوز به طور دقیق مشخص نشده است، ولی به عنوان یک اصل کلی ویروسهای تنفسی به طور عمده از طریق ریز قطرات یا از طریق سرفه یا عطسه و یا لمس اشیاء آلوده منتقل میشوند.
بر اساس دانستههای کنونی، این بیماری از یک طیف ملایم تا شدید با علائمی همچون تب، سرفه، تنگی نفس میتواند بروز کند. در موارد شدیدتر ممکن است منجر به ذاتالریه، نارسایی کلیه و مرگ شود. درصد مرگ ناشی از این بیماری هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. با توجه به آخرین اطلاعات، انتقال ویروس کرونا از انسان به انسان از طریق سرفه، عطسه، تخلیه ترشحات بینی و دهان در محیط است.
این ویروس میتواند در فاصله یک تا دو متری از طریق سرفه یا عطسه منتقل شود. راه دیگر انتقال، تماس دستها با محیط و سطوح آلوده به ویروس مانند تجهیزات، دستگیره درها، میز و صندلی، شیرآلات، نرده پلهها، پریز و کلیدهای برق و کلیه وسایلی است که به طور عمومی و مشترک استفاده میشود؛ شامل اسکناس، اسناد و مدارک دست به دست شده و نظایر آن. بنابراین حائز اهمیت است پس از تماس با هر فرد یا اشیاء مشکوک دست و صورت با آب و صابون شسته شود.
به گزارش ایسنا،باید توجه کرد که یکی از راههای کاهش مواجهه و قطع زنجیره تماس در کرونا، رعایت فاصلهگذاری اجتماعی است. از آنجا که بسیاری از شاغلین صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی در معرض بیماری کووید- ۱۹ قرار دارند و محلهای کسب و کار یکی از اماکن تجمع محسوب میشوند که میتواند سبب انتقال بیماری شود و از طرفی حفظ سلامت نیروی کار نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، لازم است مقررات ویژهای از طریق فاصله گذاری اجتماعی علاوه بر رعایت اصول بهداشتی برای کاهش مواجهات متناسب با سطح اضطرار و درجه اهمیت فعالیت اقتصادی و صنایع در نظر گرفته شود.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، در این راستا لازم است که موارد زیر در فروشگاهها رعایت شود:
- افزایش فروش مجازی از طریق تلفن، شبکه های اجتماعی و سایتها
- محدود سازی مواجهه فروشندگان با مشتریان در حداقل زمان ممکن و با رعایت حداقل فاصله یک متری
– رعایت فاصلهگذاری بین مشتریان و استفاده از جدا کنندههای فیزیکی اعم از شیشهای یا پلاستیکی جهت ایجاد فاصله بین مشتریان و فروشنده و رعایت حداقل فاصله یک متری
- اجتناب از تجمع در فروشگاه
- جلوگیری از تجمع مشتریان
- لازم است به ازای هر مشتری حداقل یک و نیم متر مربع فضا در نظر گرفته شود.