چرا کشتیهای چینی وارد بنادر ایران نمیشوند؟
عضو هیات مدیره کانون موسسات حمل و نقل اظهار داشت: در حال حاضر تمام کشتیهای خارجی به صورت یک سفره وارد کشور میشوند اما خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی این ریسک را نمیپذیرند، حتی شرکتهای چینی و لاینرهایی مانند کاسکو هم وارد بنادر ایران نمیشوند.
مسعود دانشمند با اشاره به محدودیتهای تردد لاینرهای خارجی در بنادر ایران به دلیل تحریمها اظهار کرد: با تشدید تحریمها علیه ایران لاینرهای خارجی دیگر به ایران نمیآیند. تعداد بسیاری از بنادر ایران از جمله بندر عباس، بندر امام خمینی، بندر بوشهر و … تحریم هستند و تنها بندر چابهار مستثنی از تحریمها شده است. بنابراین کشتیهایی که در این بنادر پهلو بگیرند باید ریسک ورود به لیست تحریمها را قبول کنند.
وی با بیان اینکه کشتیهای خارجی در صورت پهلوگیری و انجام عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر ایران مشمول تحریمهای ثانویه امریکا میشوند، گفت: به همین دلیل در حال حاضر تمام کشتیهای خارجی به صورت یک سفره وارد کشور میشوند اما خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی این ریسک را نمیپذیرند و حتی شرکتهای چینی و لاینرهایی مانند کاسکو هم وارد بنادر ایران نمیشوند.
عضو کانون موسسات حمل و نقل با تاکید بر اینکه تنها کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که بار ایران را به طور عمده جابه جا میکند، ادامه داد: لاینرهای خارجی بار ایران را در بنادری مانند دوبی و … تخلیه میکنند و کشتیهای ایرانی این بار را از بنادر دوبی به بنادر کشورمان منتقل میکند.
دانشمند افزود: به همین دلیل در سال چیزی ۵ میلیون کانتینر از طریق دوبی برای ایران عملیات تخلیه و بارگیری میشود.
وی همچنین درباره وضعیت بندر چابهار پس از تحولات اخیر افغانستان در رقابت با بنادر پاکستان گفت: اخیرا اعلام شده انتقال کالای هندی از طریق مرزهای پاکستان به افغانستان ممنوع است. بنابراین هندیها نمیتوانند کالاهایشان را از مرزهای زمینی به افغانستان و پاکستان منتقل کنند، بنابراین هندیها ناچار هستند برای تبادلات خود از چابهار استفاده کنند.
عضو کانون موسسات حمل و نقل ادامه داد: از سوی دیگر هنوز وحدت رویه کامل در افغانستان به وجود نیامده است که بتوانند به سمت بندر کراچی و گوادر بروند. همچنین این بنادر هم ظرفیت کامل و بالایی ندارند به یکباره به نیازهای جمعیت ۳۰ میلیون نفری افغانستان پاسخ دهند.
وی با تاکید بر اینکه ایران باید از این فرصت استفاده کند، افزود: در کشورمان باید بر روی پسکرانهها سرمایه گذای کنیم و حمل و نقل جادهای و ریلی را برای اتصال بندر به مرز افغانستان استاندارد سازیم که هنوز این اقدامات انجام نشده است.
به گزارش ایلنا، دانشمند گفت: تجار افغان که ساکن دوبی هستند، اجناس و محمولههایشان را یا باید از طریق بندر کراچی یا چابهار به افغانستان برسانند که البته بخشی هم از بندر عباس به افغانستان منتقل میشود. از سوی دیگر دولت افغانستان هم به درامد نیاز دارد و ناچار است که محصولات خود را از چابهار صادر کند بنابراین فعلا نمیتوانند چابهار را دور بزنند چراکه جایگزنی ندارند و بندر گوادر نمیتواند تمام نیاز جمعیت ۳۵ میلیونی افغانستان را تامین کند.
اماراتی ها به اندازه کافی ادم های تصمیم گیر در ایران خودمان در وحله اول و در مرحله دوم اروپایی ها و امریکایی ها را خریده( از نخست وزیر و رییس جمهور گرفته تا …) تا ایران را در تحریم نگه دارند و نهایتا به اندازه کافی در سیستم حمل نقل بین المللی در هند و چین و سینگاپور و هنگ و کنگ را خریده اند و قول هایی داده اند که از طریق دبی حمل نقل کنند و سوبسید بگیرند. مثلا ناخوادها زیر میزی می گیرند. اداره بنادر ان کشور زیر میزی می یرند و الی اخر. امارات با این روش موفق به ویران کردن ایران شده.
در این صورت چطوری با اماراتی ها جنگید؟ دو کار ساده: ورود هر محصولی از مبدا امارات بحرین و عمان و قطر به ایران ممنوع. دوم اگر کشتی بار مستقیم به ایران بیاورد سوبسید دریافت کند. درعرض کمتر از یک ماه دبی تبدیل به یک خرابه می شود و کشتی ها برای ورود به ایران صف می بندند. در ضمن در نظر داشته باشید که هر چیزی که از امارات به ایران می اید مطمن باش شرکت اماراتی ان را به چند برابر قیمت می فروشد. چرا فکر می کنی ماشین ۲۰ هزا دلاری را دارن ۷۰ هزار می چپانند به ایرانی ها؟ اماراتی خریده ۲۰ هزار می فروشه به شرکت ایرانی ۴۰ هزار دلار گمرک ده هزار دلار می بره روش می شه ۵۰ هزار و کارخانه ایرانی ۲۰ هزار می بره روش می شه ۷۰ هزار.